Norsk
Gamereactor
forspill
Need for Speed: The Run

Need for Speed: The Run

Vi tok turen til Vancouver for å prøvespille det siste tilskuddet i Need for Speed-serien. Utviklerne lover gull og grønne skoger, men Richard er ikke overbevist...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Jeg skal ikke prøve å legge skjul på at jeg antagelig er den mest håpløse bilentusiasten verden noen gang har sett. Jeg klarer ikke skille modellene fra hverandre og det hører til sjeldenhetene at jeg presterer å ramse opp faktaopplysninger annet enn antall hjul bilen er utstyrt med. Likevel var bilspillet Need for Speed, som kom ut på midten av 90-tallet, et av spillene som virkelig trollbandt meg foran PCen. Det å kjøre som en idiot hadde aldri vært mer spennende.

Opp gjennom tiden har det kommet en rekke Need for Speed-spill og til tross for at EA kan peke på over 115 millioner solgte eksemplarer, skal gudene vite at ikke alle spillene har vært kvalitetsopplevelser. De siste spillene fra Black Box mottok svært lunkne kritikker og verken Need for Speed: World eller Need for Speed: Undercover var hva man kan kalle gode underholdningsspill.

Sjefsprodusent i Black Box, Jason DeLong, sier seg ikke uenig i at de siste Need for Speed-titlene kanskje ikke har tilbudt den kremopplevelsen som de tidligere spillene var kjent for. Dette forklarer han med at EA presset utviklerteamet til å gi ut et nytt spill hvert eneste år, flere år på rad.

- Vi hadde ikke lenger nok tid til å følge med på teknologisk utvikling eller tenke nyskapende. Det var derfor godt når EA endelig gav oss mer tid til utvikling ved å la Criterion utvikle det siste Need for Speed-tilskuddet, forteller DeLong.

Dette er en annonse:

Kritikerne har nok i stor grad vært enige i den avgjørelsen. Need for Speed: Hot Pursuit var et av de beste spillene i serien vi hadde sett på en stund. I tillegg har Slightly Mad Studios startet en ny pilar innenfor serien. Shift-spillene fokuserer mer på hvor sinnssykt det føles å kjøre i halsbrekkende hastigheter ved å være et simulatorspill istedenfor et actionspill. Som mange husker holdt Shift 2: Unleashed samme kaliber som Need for Speed: Hot Pursuit, og det blir derfor spennende å se om Black Box klarer å innfri med sitt historiebaserte Need for Speed: The Run.

- Med Need for Speed: The Run ønsker vi å appellere til enda flere gamere ved å introdusere en skikkelig actionrik og fengende story som vil by på flere, store, minneverdige "Hollywood-øyeblikk", sier en engasjert Jason DeLong.

- Vi ønsker ikke å avsløre detaljer om plottet enda, men vi kan si at protagonisten Jack deltar i et illegalt billøp fra San Fransisco til New York. Dette er også første gang i et Need for Speed-spill at vi har en figur som hovedperson som ikke er spilleren selv, nevner Jason i forbifarten.

I tillegg til storyen, som for tiden mildt sagt er diffus, har man lagt ned mye krefter i motion capture teknikken. Studioet har benyttet seg av et rom utrustet med et 40-talls høyoppløselige kameraer som fanger både opp kroppsbevegelser og ansiktsuttrykk med høy presisjon. Dessuten benytter man et såkalt virtuelt kamera slik at man kan kontrollere kamerabevegelsen på samme måte som man ville gjort i filmer. Denne teknikken ble blant annet benyttet i filmen Avatar.

Dette er en annonse:

Det er flere elementer som skal bidra til at NFS: The Run skal bli et knallbra spill. Black Box benytter seg av DICEs Frostbite 2.0-spillmotor, som skal brukes i det kommende spillet Battlefield 3. Black Box har videreutviklet spillmotoren i nærmere et år før den kunne brukes til et bilspill. Frostbite 2.0 er i følge Jason DeLong, en svært kraftig og fleksibel spillmotor som gir flere fordeler både med tanke på ytelse og utviklingstid. Utviklerne får nærmest umiddelbar tilbakemelding på hvordan en endring vil oppføre seg og se ut i spillet - og motoren håndterer lett rundt 100 bevegelige bein bare i ansiktet på figurene. Studioet har også restrukturert måten de jobber sammen på, slik at kunst-avdelingen jobber tett med banedesignerne. Dermed får man konstruert baner som både fungerer spillmekanisk og ser bra ut visuelt.

Istedenfor bare å skryte av spillmotoren og deres forbedrede utviklingsmetoder, ville Black Box gjerne vise frem hva de har fått til så langt. De hadde gjort klar en demo til oss, selv om den fortsatt bare var i en tidlig alfa-fase.

I demoen blir vi kastet inn i et billøp i Chicagos mørke gater. Gatelykter og trafikklys speiler seg i våt asfalt mens "mestersjåføren" Richard (meg!) overtar kontrollen. Jeg tar en snarvei opp på fortauet og kjører deretter gjennom et busskur, før turen stopper brått i en lyktestolpe. Etter denne brutale stoppen, gjennomfører jeg noen pusteøvelser mens jeg tar meg sammen og styrter avgårde etter konkurrentene. Plutselig mister jeg kontrollen over bilen like før et kryss og en personbil fra siden braser inn i bilen min. Alt blir mørkt.

- Dette er forresten en regissert scene, forteller karen bak meg. Ulykken du opplevde henger ikke sammen med dine... noe uortodokse kjøreevner. Jeg kjenner at jeg rødmer litt. Følelsen av at bilen ikke lenger fulgte mine presise instruksjoner var ikke bra - Black Box bør nok jobbe litt med overgangen mellom interaktive og inaktive scener i spillet.

Dunk! Dunk! DUNK! Karakteren min, sparker opp den ødelagte bildøra og hopper ut av vraket. Han løper mot en bygning og tar seg opp trappene i høyt tempo. Han sparker opp enda en dør og spurter bortover bygningens tak. Mens han nærmer seg kanten dukker det opp beskjed om at jeg må trykke på trekant-knappen. Tiden kjøres ned og alt skjer i slow motion slik at jeg skal ha tid til å reagere.

Need for Speed: The Run

Plutselig tar intensiteten seg opp noen hakk. Mens jeg hopper mellom bygningene, oppdages Jack av lyskasterne til et politihelikopter som på ingen måte er interessert i hans beste velgående. Helikopteret åpner hissig maskingeværild mot den spurtende skikkelsen mens jeg skriker og trykker frenetisk på X for å få Jack til å løpe så fort beina kan bære ham. Maskingeværsalvene river opp bakken rundt meg og byggemateriale, i form av planker og leka-blokker som ligger strødd på taket, nærmest eksploderer i trynet mitt. Jack kaster seg desperat fra taket mot en brannstige på bygningen ved siden av og klarer akkurat å få tak i den, før han glipper og faller.

Men det slutter ikke der. Etter å ha landet lettere ubehagelig på en søppelkonteiner klarer han så vidt å unngå å bli oppdaget av en politibil som stopper i smuget han har snublet ned i. Politimennene går ut av bilen, og Jack ser sitt stikk til å banke opp den ene politimannen før han stikker av med kjerra deres. Rapporter om galskapen du har utført runger på politiradioen og tiltrekker oppmerksomheten til en fiende du ikke trenger akkurat nå - det hensynsløse helikopteret. En hinsides biljakt følger der politihelikopteret forfølger deg og lager flere hull i den nyanskaffede politibilen, dersom du blir fanget i lyskasteren. Innimellom blir du fratatt kontrollen for å bli vist noen små scener der helikopteret skyter i stykker og sprenger noen sivile biler. Igjen opplever jeg at dette ikke føles riktig, rent kontrollmessig.

Need for Speed: The Run

Etter en intens biljakt der musikken skaper den fantastiske biljaktstemningen som forventes, blir du tilslutt overmannet av helikopteret som får en tankbil til å velte og eksplodere foran deg på en trang veistrekning. Dette leder til et formidabelt krasj som får bilen din til å bli parkert opp-ned på togskinnene. Alle som har sett traileren som ble sluppet for en tid tilbake vet hva jeg snakker om. Her blir du sittende fast i bilen og må i beste Heavy Rain-stil finne ut hvordan du skal komme deg løs. Jack sitter fastspent, men etter litt fikling med bilbeltet faller han ned på taket. Toget som er på vei mot deg har oppdaget den noe kreative parkeringen din og tuter gjentatte ganger. Intensiteten øker etter hvert som du hører at toget nærmer seg og hornbruken blir mer frekvent. Febrilsk forsøker jeg å komme meg ut sideruta, men Jack har ikke nok muskler i armene til å klare å knuse vinduet. Frontruta er fortsatt hel, så den er heller ikke en fungerende nødutgang. Jeg får Jack til å kikke nedover ved beina, og trykker manisk på X for å få han til å sparke ut sidevinduet på passasjersiden. Med noen millimeters margin klarer jeg å smette ut før toget gjør kål på politibilen. Og vips er demoen over.

Need for Speed: The Run

Bilene i NFS-serien er jo på mange måter hovedkarakterene i spillet, men Black Box holder likevel kortene tett til brystet.

- Vi ønsker ikke å avsløre den komplette listen over biler riktig enda, men vi kan love at de fleste vil like den, smiler Jason DeLong.

Han sier likevel at de har forsøkt å velge unike og spennende biler.

- Et eksempel på dette er bilen dere har kjørt i Chicago-nivået nå nettopp. Vi kunne valgt en vanlig Ford Mustang, men vi har valgt å gå for en Ford Mustang Shelby GT500 Super Snake. Dette er ikke en bil du får tak i hos bilforhandleren og den er tungt tunet. Slike valg representerer metoden vi har brukt for å velge biler i Need for Speed: The Run. Sannsynligvis legger Jason merke til destruksjonslysten i blikket mitt og tilføyer:

- Vi har også lagt ned masse arbeid for å skape en realistisk og detaljert skademodellering til bilene. Selv om Frostbite 2.0 inneholder fantastiske verktøy for å simulere destruksjon i omgivelsene - noe vi også kommer til å benytte oss masse av - er det ikke noen god funksjon for å simulere skader på kjøretøyer. Det har vi nå utviklet og lagt til i spillmotoren, slik at alle bilene får realistisk skade når du ikke behandler dem pent.

Need for Speed: The Run

På spørsmål om det var en utfordring å bruke virkelige lokasjoner istedenfor fiktive områder, svarer teamet at de i utgangspunktet har latt seg inspirere av virkelige steder. Nivåene er ikke nødvendigvis en presis gjengivelse av amerikanske nabolag. Men til gjengjeld blir Need for Speed: The Run det største spillet i serien så langt. Du får boltre deg på nærmere 300 kilometer med vei - til sammenligning byr Need for Speed: Hot Pursuit på stusslige 75 kilometer. Variasjonen vil også være stor. Man får spille gjennom byscener som tilbyr mer hardpakket action, mens landeveisstrekningene vil fokusere mer på kjøregleden.

Det blir også gjensyn med Autolog, et av elementene Jason DeLong mener er noe av det beste de har videreført fra Criterions tolkning av Need for Speed. Du vil underveis se hvordan du ligger an i forhold til vennene dine på å komme deg fra San Fransisco til New York. Det er ikke lenger bare enkelte rundetider som gjelder.

Need for Speed: The Run vil ha forskjellige moduser, men de ønsket ikke Black Box å snakke om. Det eneste de var villige til å dele var at de ikke kom til å lage en samarbeidsdel. 3DS versjonen av spillet var også et tema de ikke ville avsløre noe som helst om.
- 3DS er jo en veldig spennende plattform, men det vil ikke være mulig å gi den samme HD-opplevelsen som på de kraftigere konsollene, fortalte Jason i en bi-setning. Dermed er 3DS utgaven å anse som en komplementerende utgave til den vanlige spillopplevelsen.

Need for Speed: The Run

Etter besøket hos EA Games sitter jeg igjen med blandede følelser. Fysikkmotoren var ikke finjustert enda, så bilene oppfører seg fortsatt noe besynderlig. Plottet ville man egentlig ikke avsløre noe om og grafikken er ikke spesielt mye bedre enn hva vi har sett i mange andre spill den siste tiden. Måten du mister kontroll over bilen før en filmsekvens fyres i gang, oppleves ikke spesielt bra. QTE-elementene er ikke bedre gjennomført enn Heavy Rain sine seanser, og brukes i hovedsak til å forklare hvordan og hvorfor man bytter kjøretøy underveis i løpet. Om man bommer på noen av QTE-bitene, så får man ofte sjansen til å hente seg inn, siden EA ikke tror på et konsekvent skille mellom tap og suksess.

Jeg er ikke overbevist. Black Box er flinke til å fortelle om hvordan de har hentet inspirasjon fra spill som ikke er bilspill, slik som Uncharted 2: Among Thieves og God of War III, og hvordan de skal klare å unngå feil fra tidligere spill. Det lille som ble vist frem var i en veldig tidlig versjon, og plottet var svært godt skjult, noe som gjør det vanskelig å få et nøyaktig inntrykk av hva det er Need for Speed: The Run faktisk kan ende opp som. Jeg trenger noe mer konkret og solid før jeg tør å håpe at dette blir et konkurransedyktig bilspill når det slippes i årets siste kvartal. Det er fortsatt mye som gjenstår.

Need for Speed: The RunNeed for Speed: The RunNeed for Speed: The RunNeed for Speed: The Run

Relaterte tekster

Need for Speed: The RunScore

Need for Speed: The Run

ANMELDELSE. Skrevet av Morten Bækkelund

Need for Speed: The Run forsøker å blande bilspill med actionfylte Hollywood-øyeblikk, men lykkes bare halvveis. Morten har kjørt fra kyst til kyst i Amerika...



Loading next content