Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Startsiden
forspill
Overwatch 2

Overwatch 2 - Våre inntrykk fra BlizzCon

Vi har vært på BlizzCon og testet den nye PvE-historiemodusen i den etterlengtede oppfølgeren til det heltefokuserte skytespillet.

Du ser på

Preview 10s
Next 10s
Annonser

Ryktene om annonseringen av Overwatch 2 lå i luften lenge før årets BlizzCon begynte. Likevel var det sterke følelser som brøt løs da Overwatch 2 endelig ble offentliggjort. Ropene og jubelen fra forsamlingen fikk det nærmest til å riste i Anaheim Convention Center, og skapte uten tvil feststemning. Annonseringen var som glasuren på en kake, der kaken er det som kanskje er det beste BlizzCon de siste fem årene.

Overwatch 2
Overwatch 2

Etter å ha sett traileren og litt fra spillet var det bare å ta turen bort til Overwatch-delen av lokalet, hvor jeg fikk muligheten til å teste PvE-delen av denne høyst etterlengtede oppfølgeren. Valget om å vie BlizzCon 2019-demoen til den samarbeidsfokuserte delen av Overwatch 2 gir absolutt mening, ettersom PvE er den store nyheten oppfølgeren har å by på for å fordype historien og mytologien i Overwatch-universet.

Brettet jeg fikk teste var satt til Rio de Janeiro i Brasil, en by som i beste Overwatch-stil presenteres som både ultramoderne og fargerik. Her møter man en invasjon av roboter i Lucios hjemland, og denne må selvsagt stoppes for enhver pris. Verdens kuleste rulleskøytekjørende DJ slår seg sammen med Tracer, Reinhardt og Mei for å bekjempe robottrusselen. Det er her jeg oppdager den første endringen i den nye PvE-modusen: Rollefigurene er forutbestemt for hvert oppdrag. I begynnelsen av hvert oppdrag blir spilleren bedt om å velge blant én av de fire tilgjengelige rollefigurene, og det finnes ingen mulighet for å velge andre. Dette er et valg som styres av den forsterkede historiedelen i spillet, som innebærer at utvalgte rollefigurer er tilstede for hvert oppdrag. Disse får igjen vise seg frem i flotte, bombastiske filmsekvenser som Blizzard er så kjent for. Her levnes det liten tvil om at regissørene i Blizzard gir alt de har fra øverste hylle og er i stand til å skape spennende filmsekvenser hvor de kan fortelle gode historier selv i actionfylte øyeblikk. Faktisk er filmsekvensene en av hovedårsakene til at Overwatch 2 nå blir en realitet. Den nye grafikkmotoren introduserte nemlig den nødvendige teknologien man trenger for å skape de ikke-interaktive sekvensene som vil utgjøre en stor rolle i PvE-delen av spillet.

Overwatch 2

Etter en engasjerende åpningsfilm blir spilleren bedt om å foreta et valg, hvor man skal bestemme hvilken sekundæregenskap rollefiguren skal ha. Dette er også en nyhet, for rollefigurene kommer nå med passive egenskaper som vil skape noen avgjørende forskjeller for hvordan man spiller. Dette gir deg også muligheten til å tilpasse rollefigurene etter din egen spillestil. For eksempel kan Tracer aktivere en egenskap som gjør at hun lader pistolene hver gang hun bruker evner, eller man oppgraderer ultimaten hennes. Spilleren må derfor velge om man skal gjøre Tracer til en mer effektiv DPS-figur eller om hun skal spille en større rolle i de mest kritiske øyeblikkene. Den slags tilpasningsmuligheter, som også til en viss grad skal implementeres i PvP-delen, virker som en svært god måte å oppmuntre spillerne til å prøve hver enkelt Overwatch-helt, og øker samtidig levetiden til spillet.

Dessuten er det mulig å finne gjenstander på slagmarken som kan forvandles til egenskaper. For eksempel kan man samle på en gjenstand som genererer et helbredende felt tilsvarende det Soldier 76 har, eller en automatisk kanon i beste Torbjörn-stil. Disse egenskapene har svært lang cooldown-tid, men kan raskt bli avgjørende i visse deler av spillet. Selv om jeg fikk teste spillet på den laveste av de to tilgjengelige vanskelighetsgradene, møtte faktisk gruppen jeg spilte med på noen utfordringer. Jeg antar at Elite-vanskelighetsgraden vil utfordre selv den mest sammensveisede vennegjengen når de skal prøve seg.

Overwatch 2

Disse innovasjonene blandes sammen med de mekanikkene man finner i det første Overwatch-spillet. Det er ingen merkbare forskjeller i verken bevegelsesmønsteret eller skytemekanikken til de forskjellige rollefigurene. Overwatch 2 er med andre ord identisk med det første spillet på mange områder. Utviklerne ser her ut til å ivareta det som gjør det første spillet så bra, og legger til flere tilskudd som bare forsterker sluttproduktet.

Etter å ha frigjort en nattklubb og stoppet en horde med roboter i Rio de Janeiro, hoppet jeg ombord i romskipet vårt og dro av sted til en forskansning hvor det ventet en bosskamp. Noen ganger kunne denne fasen minne litt om raidene i Destiny 2 (på en god måte). Det var virkelig moro å koordinere med lagkameratene for å stoppe en gigantisk robot, der to av oss måtte angripe en sårbar kjerne for å trigge en eksplosjon i forskansningen og ødelegge de siste robotene. Det hele ble avsluttet med en video som tok pusten fra meg, og «To be continued»-teksten skapte en genuin nysgjerrighet for hva som skjer videre. Det er imidlertid ikke snakk om et episodisk design, og utviklerne forsikret meg om at alle oppdragene i Overwatch 2 vil være tilgjengelige med en komplett historie når spillet lanseres.

Overwatch 2

Denne delen av spillet, som kalles Story Mission, er motstykket til Hero Mission, som er dedikert til spesifikke rollefigurer i Overwatch 2 med sikte på å fordype historien til hver enkelt av dem. Disse oppdragene vil ha en høy grad av gjenspillbarhet og la spillerne oppdage skjulte sider ved hver enkelt helt, et valg som kanskje vil få spillere til å se to ganger på rollefigurer de mislikte tidligere og revaluere dem.

Overwatch 2

Selv om det er for tidlig å felle dom over Overwatch 2, kan jeg ikke legge skjul på min entusiasme for PvE-komponenten, som ser ut til å være en inspirasjonsfylt nyhet som var veldig moro å spille. Blizzard har stor tro på historien i Overwatch, og med dette spillet vil det fargerike universet bli enda dypere og mer intrikat. Jeg er derfor godt fornøyd med denne første smakebiten, og ser frem til å spille enda mer når Overwatch 2 lanseres en gang i fremtiden.

Overwatch 2
Overwatch 2
Overwatch 2
Overwatch 2
Overwatch 2
Overwatch 2

Relaterte tekster

Overwatch 2 offentliggjort

Overwatch 2 offentliggjort

NYHET. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

At Blizzard har jobbet med et nytt Overwatch må være en av tidenes dårligst bevarte hemmeligheter, men du kan tro mange vil kjenne pulsen øke av den grunn. Det viser seg...



Loading next content