Gamereactor Norge. Se de nyeste spilltrailerne, pluss ferske intervjuer fra de største spillmessene i verden. Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
forspill
Gran Turismo 4

Preview: Gran Turismo 4

GT4 var utvilsomt en av "må se" titlene på årets E3 messe og vi var selvfølgelig også tilstede. N.B. Hele artikkelen!

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt

Merk: På grunn av en feil ble bare en side av denne artikkelen trykket i det siste GameReactor Magasinet, men her kan du altså lese hele artikkelen.

Hvem har vel ikke spilt Gran Turismo? Hvem husker vel ikke den første runden rundt banen, for ikke å snakke om reprisen etterpå? Allerede for fem år siden fikk Polyphony Digital utallige haker til å falle, og i ett sveip glemte folk alt om Ridge Racer. Istedet for kantete, fiktive biler på merkelige baner krydret med Tekken-reklameskilt, fikk vi endelig kjøre ekte biler, på ekte baner, med ekte grafikk. Effektene som ble benyttet for å gjøre bilene speilblanke var revolusjonerende, og jeg husker fortsatt hvordan jeg kikket på biler ute på byen - "fet effekt, men ikke like heftig som i Gran Turismo". Samtidig ble Dual Shock introdusert, og den analoge kontrollen passet perfekt til den virkelighetstro og nøyaktige styringen.

Det som enkelt kunne forbedres, eller snarere fordobles, var antallet Biler, og det kunne vi nyte i oppfølgeren som brifet drøye femhundre biler i garasjen. Her fikk vi til og med kjøre rally. Gran Turismo var på god vei til å bli den ultimate bilsimulatoren. Allerede da hadde vi sett de første bildene av GT2000, som senere ble sluppet i 2001 under navnet GT3: A-spec. I og med den nye hardwaren kunne spillet bli penere enn noensinne, og GT3 ble Playstation 2’s første skikkelige hit og målestokken som alle andre bilspill ble sammenlignet og forkastet utfra. Bakdelen med den lekre grafikken var at hver bil tok lenger tid å lage, hvilket førte til ett mye mer begrenset utvalg. Dessuten lurte folk på hvorfor man ikke kunne spille online, noe som allerede da var mulig på Dreamcast.

Nesten to år senare er del fire nettopp vist frem av en stolt far, Kazunori Yamauchi. Det er til ham dere skal ofre deres Wunderbaums og deres motorolje hvis dere er bilfrelste, for det er han som er Gud. Denne gangen lover han ikke bare det hellige landet å kjøre i og en hærskare biler, men også kamp og konkurranse over hele kloden. Alle eiere av Playstation 2 skal kunne koble sammen sine konsoller og møte hverandre uten å møtes og beseire hverandre uten fysisk skade. Kort sagt, Gran Turismo 4 kan spilles online. Halleluja!

Hvordan dette skal fungere i praksis er derimot ukjent akkurat nå. Ryktene går om turneringer og mulighet til å bytte biler og reservedeler med hverandre. En ting er derimot klart; spillet vil ikke støtte kommunikasjon via USB-headset. Men bara muligheten til å kunne spille mot fem menneskelige spillere, uten å måtte koble sammen fem spill, TV-apparater og maskiner, burde glede de fleste.

Dette er en annonse:

Gran Turismo 4 ligner på Gran Turismo 2 på mange måter. Grafikken er ikke vesentlig mye penere enn i forgjengeren, men all jobben er lagt på antallet biler når selva grunnstammen er klar. I følge pressekonferansen på årets E3 messe skal GT 4 inneholde over femhundre biler. I tillegg til de gamle vanlige Skyline, Viper og Supraen, er mange historiske racingbiler med i garasjen. Dessuten jobber man med å få lisenser fra blant annet Ferrari. Hvis ikke Volvo og Saab setter seg på bakbeina igjen, finnes det også en sjanse for at vi får se noen svenske motormonstre på banene også. Saab er en av få bilmerker som faktisk har takket nei hver gang Sonys ivrige advokater har kontaktet dem om nettopp Gran Turismo. Hvordan de kan være så utrolig korka overgår vår forstand.

Polyphony har jobbet på høygir med nye modelleringsteknikker for å gjøre bilene enda mer troverdige, selv om grafikkmotoren så og si er presset til det ytterste. Det meste av den grafiske overfloden er i stedet lagt på omgivelsene, der først og fremst Grand Canyon imponerer stort. Som om ikke det var nok for det grafiske, så har de også detaljgransket hvordan bilene oppfører seg på forskjellige baner. Alle tenkelige tiltak er tatt i bruk for at bilene skal få nøyaktig samme prestasjon som de har i virkeligheten. Bak spillet finnes det en helt ny fysikkmotor - den første siden Gran Turismo 1 - som skal simulere farts- og kjørefølelsen bedre. Bilene føles nå tyngre og har bedre fjæring. Dessuten er datamotstanderne smartere nå. Tross den nesten fotorealistiske grafikken i treeren, forsvant mye av følelsen da man kunne bruke konkurrerende bilar som voller for å klare svinger og like etter kunne de glatt kjøre på deg bakfra hvis du bremset for hart. De skal også ha rettet en del gamle svakheter, og forhåpentligvis slipper vi dermed den evinnelige turordningen der samme bil alltid kommer på første eller andre plass, avhengig av din plassering. Derimot blir det fortsatt ingen skader på bilene - uansett hvor hardt du prøver. Noe som med all sikkerhet vil skuffe horden av forventningsfulle GT-fans. Det er jo faktisk ikke meningen at du skal krasje har Yamauchi sagt og på grunn av milelange lisensavtaler har de også vært nødt til å droppe denne delen også denne gangen. Polyphony har også fortalt at en skademodell for sanntidsdeformering ville bety at de hadde blitt nødt til å ofre mye av både den nåværende fysikken og til og med den overordnede visuelle opplevelsen.

Penere baner, flere biler, smartere motstandere, onlinespilling... Gran Turismo 4 ser helt klart lovende ut til tross for at vi fortsatt ikke vil kunne få kose oss med å reparere våre sønderkjørte kjerrer. Gran Turismo vil akkurat som Gran Turismo 2 ikke handle om noen revolusjon, men det finnes fortsatt ikke noe annet spill som har kunnet tilby samme totale racingpakke som Gran Turismo 3, så hvorfor forandre på ett vinnende konsept? Spillet vil slippes en gang i løpet av 2004, så vi får fortsetta å trimme våre GT3-biler og vente litt lenger.

Relaterte tekster

Gran Turismo 4Score

Gran Turismo 4

ANMELDELSE. Skrevet av Henrik Bach

Det gamle solide konseptet inntar atter en gang asfalten på godt og vondt. Vi har svidd av m.y.e. gummi!

0
Gran Turismo 4

Gran Turismo 4

FORSPILL. Skrevet av Henrik Bach

Polyphony Digital's nye mastodont nærmer seg utgivelsen og vi har fått tak i den japanske koden. Henrik forteller alt.

0
Gran Turismo 4 - skjermiser!

Gran Turismo 4 - skjermiser!

NYHET. Skrevet av Bernt Erik Sandnes

Spillet blir utviklet av Polyphony Digital Inc og vi ser spillet som en lysende klar stjerne på hitlistene verden rundt. Hva er så årsaken til dette? Kom innenfor og se hva vi mener!

0
Nye Gran Turismo 4 filmklipp

Nye Gran Turismo 4 filmklipp

NYHET. Skrevet av Jon Andreas Bjerk

Fans av den kritikerroste Gran Turismo 4 serien blir dessverre fortsatt holdt på pinebenken. Lanseringen av spillet er nå satt til slutten av november og mens vi venter på vinteren har Sony sluppet et par nye filmklipp fra spillet.

0
Gran Turismo 4 - En fet bunke skjermiser!

Gran Turismo 4 - En fet bunke skjermiser!

NYHET. Skrevet av Bernt Erik Sandnes

Sony har sendt oss en fet bunke med blodferske skjermiser fra Polyphony Digitals massive racingspill Gran Turismo 4. Skjermisene viser oss en hel haug med forskjellige kjøredoninger fra spillet.



Loading next content