Norsk
Gamereactor
forspill
Metal Gear Solid 3: Snake Eater

Preview: Metal Gear Solid 3: Snake Eater

Mange hadde nok trodd at MGS 2 var det siste vi fikk se fra serien på PS2’en, men akk så feil vi tok.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Under årets E3 messe var Konamis pressekonferanse av den mer eksklusive typen. GameReactor var invitert som et av kun tre skandinaviske spillmagasiner. Pressekonferansen fant sted på et stort bibliotek og det var pent lite å utsette på oppmøtet. De heldige utvalgte skulle få kikke nærmere på kommende stortitler som MGS: Twin Snakes, Budokai, Castlevania: Lament of Innocence, Karaoke Revolution og Metal Gear Solid 3: Snake Eater (MGS 3). Sånt blir det folksomt av!

Det var selvfølgelig ikke noe minus at Hideo Kojima "himself ", var tilstede for å presentere sine nye hjertebarn og at det ble fristet med en opptreden fra en hemmelig kjendis. Titler som det nye Castlevanie til PS2’en og MGS: Twin Snakes til GameCuben impoerte, men det var unektelig MGS 3 som stjal showet. Kojima-san sto selv for presentasjonen. Allerede fra første sekund var det klinkende klart at fans vil få mer av det de elsker ved serien og en hel masse nye og meget lekre features. Mange hadde nok trodd at MGS 2 var det siste vi fikk se fra serien på PS2’en, ikke minst på grunn av den lekre grafikken og Kojima-sans egne uttalelse om at dette ble det siste spillet i serien. Men akk så feil vi tok. Konami har klart å presse ut ytterligere ytelse fra den aldrende PS2’en og resultatet er fantastisk.

MGS 3 er opprinnelig basert på motoren fra MGS 2, men den er strippet helt ned, forbedret og videreutviklet for å kunne presentere MGS 3’s imponerende verden. Detaljgraden er det absolutt råeste undertegnede noen gang har sett på Sonys maskin og spillets mange nye features gjorde sitt til at man ble sittende å måpe. La oss gå litt i detalj; Konami Computer Entertainment Japan (KCEJ) ga oss en liten teaser i form av bildet de postet på hjemmesiden deres, med teksten "Hungry For Some Snake?". Dette er noe av essensen i MGS 3: Snake Eater. Selve undertittelen er en form for slang som visstnok skal ha blitt brukt om amerikanske kommandostyrker, da de gjerne måtte ty til nettopp slangekjøtt for å overleve i jungelen. I tillegg har Konami brukt den som et akronym for å beskrive en god soldats holdninger:

Soldier support is the #1 priority.
Never say, "it can't be done."
Accept risk, and allow soldiers to make mistakes.
Know your soldiers' problems.
Exact high standards and lead by example.

Dette er en annonse:

Earn your keep - use initiative.
Acknowledge good deeds publicly; discipline privately.
Training is not only everything - it is the only thing.
Encourage employer and family interest and involvement.
Respect all soldiers, regardless of their rank

Etter sigende skal visstnok Snake også ha vært en av disse kommandosoldatene og handlingen er, noe forvirrende, lagt til Russland mellom 1961 og 1964 - midt under den kalde krigen. Forvirrende sier jeg, da Snake antagelig ikke var født engang på dette tidspunktet, hvis vi skal dømme ut fra alderen hans i tidligere spill. I tillegg ser det ut til at Snake har med seg en god del hi-tech utstyr som ikke fantes på 60-tallet. Men faen heller... Kan Snake spise rå slanger, kan vel vi svelge et par logiske glipper her og der! Dette bringer oss inn på et nytt og unikt element i spillet. Snake Eater tittelen er selvfølgelig også en ren henvisning til en ny feature i spillet. Alene i bushen er det ikke så mye man får ha med seg som enslig kommandosoldat. Dermed tager man hva man haver og må overleve på det faunaen har å tilby. Dette betyr at Snake må fange fisk og slanger for å overleve. Alt spises naturligvis rått og tar seg ganske så brutalt ut, rent visuellt. I tillegg vil Snake venne seg til smaken av diverse typer mat, og spiser man en type slange eller fisk ofte vil han begynne å like den, i tillegg til at den gir mer energi enn en ny art han ikke har spist tidligere. Samtidig vil han også utvikle usmak for andre arter. Vi kan nok også regne med at det vil bli en ganske krevende affære å skaffe tilveie denne maten, kjenner vi Konami rett.

Essensen i MGS 3 er villmarks-krigføring og infiltrasjon. Dette har også ført til implementeringen av et annet og uhyre viktig element - nemlig kamuflasje. Man har en rekke parametre tilgjengelig og her handler det om å velge rett kammo til rett tid og til de rette omgivelsene. Har man feil farge i forhold til lyset og omgivelsene vil man fort bli oppdaget. Natt og dag sykluser genereres i sanntid, så her handler det også om å følge med. Naturen og villmarken er også levende og Snake er fortløpende nødt til å forholde seg til den også, med alt det måtte innebære av ville dyr og uvær. Snake har også fått en rekke ny fysiske egenskaper og kan nå bl.a. klarte i trær, skyte fiender og lade om mens han henger i en grein etter en arm, plaffe fiender som er over vann mens han selv svømmer under dem og mye mer.

MGS 3 vil slippes en eksklusivt til PS2 en gang i løpet av 2004 og det blir garantert en skikkelig høydare av et spill! Vi venter spent på mer info og vender selvfølgelig tilbake med mer så snart det dukker opp. Imens kan du jo ta deg en tur i skogen og sjekke om du liker rå huggorm...

Dette er en annonse:

Relaterte tekster

Metal Gear Solid 3: Snake EaterScore

Metal Gear Solid 3: Snake Eater

ANMELDELSE. Skrevet av Henrik Bach

En av historiens beste spillserier er nå en trilogi, hvis høye kvalitet sementeres av treeren. Dette er ganske enkelt herlig!



Loading next content