I tiden etter det suverene GTA3 og det grafisk imponerende, men spillmessig vaklende The Getaway, bringer Activision oss True Crime: Streets of LA. Los Angeles er gjenngitt ned til minste detalj med bruk av satelittbilder og agerer som bakgrunn for en eksplosiv og fargerik coctail.
Nick Kang er en del av en spesialstyrke som sonderer Los Angeles for å føkke opp et forbryterkartell bestående av like deler kinesisk triade og russiske mafia. Dette åpner for en spennende gameplay-messig hybrid, hvor man drønner byen rundt i en bil det ene øyeblikket og neste sekund slår med bare never i noen omfattende kampscener. Tittelen er hovedsaklig historiedrevet, men handlingen er delt opp i flere forskjellige spor. Klarer du eksempelvis ikke et bestemt oppdrag, så betyr ikke det nødvendigvis at spillet er over, derimot kan det føre til en annen slutt. Utover dette så blir man gitt fritt leide på enkelte oppdrag, siden tidsaspektet er ganske nedtonet.
Til forskjell fra eksempelvis GTA3, har man allerede en småfet hotrod til disposisjon i utgangspunktet. Det er først når denne virkelig blir skikkelig skadet, man må skaffe seg et nytt kjøretøy. Dette kan gjøres på den gamle måten ved å stoppe og kapre andre kjøretøyer - som man naturligvis gjør i lovens navn. Når du kommer til din valgte destinasjon endrer begivenhetene karakter og Nick følges fra en 3. persons synsvinkel. Kontrollen virker omfattende og mulighetene relativt komplekse. Man kan fritt samle opp fete våpen og for eksempel ha en gønner i hver hånd. Her kan man, som i Max Payne, skyte på to forskjellige fiender samtidig. Dette burde åpne opp for noen rimelig intense sekvenser, spesielt når man supplerer dette med en obligatorisk Hong-Kong inspirert kamerateknikk. Med simple bevegelser omdannes verden til et inferno i slowmotion - mens de kraftige drønnene fra lette maskingevær fyller omgivelsene. Selv uten våpen i hendene er den kjære Nick en person man kan bryne seg på. Han er faktisk en mester i orientalsk kampsport og dette er noe som kan gjøre livet surt for enhver fiende.
Den grafiske delen virker absolutt interessant. Illusjonen av å bevege seg i en metropolis er overbevisende, hvilket underbygges av detaljerte teksturer og omfattende motion-capture animasjoner. Dette gjør seg også gjeldende i kampscenene, hvor det sjongleres med mange simultane bevegelser. Det blir uhyre spennende å følge den siste innspurten av True Crime: Streets of L.A., for her ligger det masse potensiale under overflaten.