Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
forspill
Prototype 2

Prototype 2

Gjengen bak Prototype 2 inviterte oss til Canada for å prøvespille mer galskap i gatene. Richard rapporterer.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

18 timer på reisefot kan i seg selv være utmattende, til tross for at man stort sett ikke gjør annet enn å ha rompa godt plassert i et flysete mens man drikker vin fra plastglass og inntar ugjenkjennelig mat servert i aluminiumsinnpakning. Når da reisen avrundes med tre timer i kø og avhør hos de grundige canadiske grensevaktene, da blir til og med jeg litt grinete. Den kvelden sovnet jeg antagelig allerede i det jeg ankom hotellets resepsjon. For alt jeg vet, ble jeg båret opp sammen med bagasjen min av pikkoloen.

Jetlaggen vekket meg klokken 04:00, noe som gav meg litt tid til å friske opp Prototype 2-kunnskapene mine. Helten denne gangen er James Heller, en militærmann som etter lengre tjeneste i Midtøsten har kommet hjem til den nyomdøpte byen New York Zero. Byen har blitt delt inn i tre soner som klassifiserer både viruskonsentrasjon, antall infiserte og sannsynlig overlevelsestid for sivile. Da James finner ut at det beryktete Alex Mercer-viruset har blitt skjebnen til familien hans, sverger han å hevne tapet som han mener Alex er ansvarlig for. Før han vet ordet av det blir <i>han<i/> sporet opp av Alex som infiserer Heller med viruset. Uventet nok gir viruset uante krefter til Heller, noe som gir ham en mulighet til å realisere hevnen sin.

Radical Entertaniment har utviklet spill siden 1991 og holder til i syvende etasje i et kontorbygg like utenfor Vancouver sentrum. Ikke bare har de en seriøst imponerende laftehytte stående i kantina, de har også utsikt til Vancouvers fantastiske fjellkjede. Jonathan Lim, en av produsentene, forteller at tid utelukkende er det største hinderet når man driver med spillutvikling og prioriteringer derfor er veldig viktig.

- Multiplayer var noe vi snakket om og gjerne ville gjennomføre, men dette ble nedprioritert til fordel for story-modusen, sier han. I følge Lim vil det alltid være elementer i spill du gjerne ville gjort litt bedre eller kulere enn det man har fått til.

Dette er en annonse:

- Hadde vi har mer tid ville jeg gjerne utvidet funksjonaliteten rundt Pack-Leader evnen til Heller, slik at du for eksempel kunne angrepet med forskjellige monstre ved forskjellige taktiske behov, fortsetter han. Evnen han snakker om gir deg som spiller mulighet til å tilkalle en mindre flokk med Brawler-monstre som vil kjempe ved din side. Man kan bruke evnen taktisk for å skape kaos i en del av en militærbase, slik at man kan snike seg inn ubemerket fra en annen kant.

Prototype 2

Militærbaser er det antagelig noen som husker fra det første spillet, men Radical er ikke bekymret for at folk vil kjede seg. Basert på det jeg fikk teste er jeg enig. Ikke bare er basene mer detaljerte og byr på en endring i spillets vanlige flyt, men man tilbys forskjellige puslespill der man må finne ut hvem som overvåker hvem, slik at du ubemerket kan tynne ut flokken rundt personen du er interessert i. Man har også fjernet oppdrag som ikke føles naturlige å ha med (samle sammen glødende kuler), eller som er i overkant repetitive (ødelegg 15 virusdetektorer).

Prototype 2
Dette er en annonse:

Både byen og militærbasene har gjennomgått en kraftig grafisk forvandling. Radical har videreutviklet Titan-motoren deres til versjon 2.0, og den skal kunne by på den samme galskapen som du opplevde i det første spillet - bare mye penere. Rent teknisk gjør inndelingen at utviklerne har mer minne å leke med. Det betyr igjen mer detaljerte omgivelser, større variasjon og flere simultane hendelser.

Det er lite som overgår følelsen av kontrollert kaos når 20 soldater, tre tankser og to helikoptre fatter interesse for deg og kampen virkelig setter i gang. Kampkontrollene er betydelig forbedret, og det er enklere å lese slagmarken slik at man på en bedre måte kan orientere seg og forutse hvilke fiender som vil utgjøre den største trusselen. Jeg håndterer situasjonen med å knuse en tanks med hamre som armer, river løs et fastmontert maskingevær og retter kuleregnet mot soldatene. Med siste rest av ammunisjonen gjennomhuller jeg også et helikopter før jeg overtar en tanks og skaper kaos i gatene mens jeg forsøker å ødelegge de to andre tanksene.

Prototype 2

Idet jeg får nok av helikopteret som konstant flyr over meg, bruker jeg en av de mer fascinerende kreftene som Heller på et tidspunkt kommer i besettelse av. Tendrills heter evnen, og den sørger for at det sendes ut tentakler fra motstanderen. Disse tentaklene vil enten sørge for at motstanderen blir hengt opp mellom bygninger, relativt åpen for nye angrep, eller - dersom tentaklene får tak i løse gjenstander - la motstanderen bli knust mellom tanks, søppelkontainere og biler som flakser gjennom lufta. Det hele fungerer bra og føles gjennomtenkt.

Prototype 2

Men den forbedrede grafikken, det veldesignede kampsystemet og et godt utvalg av varierte oppdrag er ikke det eneste Prototype 2 kan by på. Selv om spillet kanskje ikke har et av de mest raffinerte plottene, så har det blitt jobbet mye med å tilpasse den til spillformatet.

- Det hører jo til sjeldenhetene at man spiller et spill på samme måte som man ser en film. Om plottet blir for fragmentert kan det være vanskelig å følge med når man spiller et par timer i hist og pist, forklarer Matt Armstrong som er Senior Designer, før han fortsetter:

- Dessuten er jeg veldig fornøyd med måten skribentene har implementert humor i flere av scenene. Ikke bare skaper det god stemning, men man kan ofte relatere seg til frustrasjonene Heller utrykker.

Prototype 2

Jeg reiser fra Radical med et inntrykk av at man gjør et skikkelig forsøk på å lage et spill som uten problemer skal overgå forgjengeren på alle områder. Jeg gleder meg. På Vancouvers flotte flyplass blir jeg stående og beskue et akvarium som ender i et vannfall med tilhørende elv som man har implementert i venteområdet. Jeg blir betatt av gjennomføringen av opplegget og mens jeg rusler mot ombordstigningen stusser jeg på om det kanskje er typisk canadisk å være grundig.

Prototype 2
Prototype 2

Relaterte tekster

Prototype 2Score

Prototype 2

ANMELDELSE. Skrevet av Richard Imenes

Radical Entertainment har fikset alle feilene fra forgjengeren og leverer ett av sine beste spill noensinne...



Loading next content