Norsk
Gamereactor
forspill
Rainbow Six: Lockdown

Rainbow Six: Lockdown

Rainbow Six: Lockdown har gjennomgått noen endringer som øker spillbarheten, men samtidig dreper noe av realismen.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt

Rainbow Six-spillene har vært viden kjent for sin kompromissløse stil. Med teamene Alpha, Bravo og Charlie måtte du legge en møysommelig plan for hvert oppdrag, som nesten alltid var dømt til å mislykkes. Ett skudd i kroppen kunne være nok til å sende en av guttene i bakken, og da kunne i verste fall hele planen din gå i vasken. Mildt sagt frustrerende.

HQ

Da Rainbow Six spillene endelig ble utgitt til konsoll forandret utviklerne spillestilen noe. Den strategiske planleggingen var borte, og de spesialtrente soldatene tålte mer bly enn tidligere. Spillutviklerne hadde altså ofret en del realisme til fordel for spillbarheten. Noen var misfornøyd med den nye retningen, men de fleste kan vel være enige i at spillserien med dette var blitt mer tilgjengelig for vanlige folk. Om ikke så altfor lenge står altså Ding Chavez klar til å ta deg med ut på nye oppdrag, og denne gangen ser de mer lovende ut enn på lenge.

Det første man legger merke til er at grafikken har fått seg et par reale ansiktsløftninger siden sist. Spesielt teksturene ser svært bra ut på nært hold. Også lyseffektene ser relativt bra ut, selv om spillet har et stykke igjen til Splinter Cell-nivå. Utover dette sliter spillet foreløpig med at frameraten noen steder faller faretruende lavt. I tillegg legger man av og til merke til at noen av teksturene rett og slett ikke er ferdige ennå. Dette er etter all sannsynlighet noe som vil bli rettet opp før spillet slippes til butikkene, og slik det fremstår nå er det heller ikke et dominerende problem.

Spillbarheten har også fått en liten overhaling siden sist. Realismen har blitt nedjustert enda noen hakk, til fordel for en mer actionpreget stil. Alt i alt fungerer dette veldig bra, og man slipper de endeløse brettene hvor en liten feil var nok til å ødelegge flere timers omhyggelig planlegging. Her har du betydelig større marginer, og etter min mening høyner dette underholdningsverdien til spillet flere hakk.

Den kunstige intelligensen til fienden og dine medsoldater er selvsagt ikke ferdigutviklet ennå, men til glede for mange av dere kan jeg si at programmeringen definitivt beveger seg i riktig retning. Teamet adlyder dine ordrer, men er også selvstendige nok til å trekke tilbake og dekke hverandre dersom de kommer over en overraskende trussel. Dine kommandoer er forholdsvis enkle, men allikevel effektive i de fleste situasjoner. Hvis jeg skulle ønske meg noe mer, så måtte det ha vært flere "Go" kommandoer. Foreløpig finnes det bare en, og den kan brukes i alle situasjoner hvor du står utenfor en lukket dør og ønsker å storme rommet. Du har dessverre ikke muligheten til å kunne spesifisere for eksempel bruk av flashbangs eller håndgranater, og det føles mange ganger svært lite tilfredsstillende. Et annet problem er at dine medsoldater av og til stiller seg i veien for deg når du ønsker å ta knekken på en fiende. Mer enn en gang har jeg sendt en kule rett i skallen på en av mine medsoldater, og det gjør vel ikke akkurat underverker for kampmoralen?

Dette er en annonse:

Rainbow Six Lockdown har virkelig en fått en kraftig overhaling, og oppleves på mange måter svært forskjellig fra sine forløpere. Om dette er til det bedre eller verre avhenger vel av personlige preferanser. Alt fra kunstig intelligens til grafikken har fått seg en real polish i Ubisoft Montreal sitt studio. En av de morsomme nye spesialeffektene som har blitt lagt til er hvordan Swat-brillene til Ding, påvirker din egen synsevne. Etter hvert som brillene tar skade, vil de sprekke opp, og forvrenge det bildet du ser på skjermen. Hvis det i tillegg regner, vil dråpene renne nedover brillene på en svært realistisk måte. Dette er kanskje ikke forbedringer som har enorm betydning for spillet som helhet. Allikevel vil jeg argumentere for at det er nettopp slike forbedringer som får spillerne til å leve seg inn i spillet, og føle at man virkelig tar del i et oppdrag med spesialstyrker. Spillutviklerne har i tillegg valgt å la ikonmarkeringen av fiender være slått av som førstevalg. Min opplevelse er at slike markeringer dreper en del av realismen i spillet, og gir deg en overnaturlig evne til å se noe du ikke ville sett i virkeligheten. Samtidig blir spillet rett og slett for lett. Er du en kylling har du selvfølgelig alltid muligheten til å skru markeringen på.

Alt i alt ser det allikevel ut til at Rainbow Six Lockdown beveger seg i riktig retning. Forvent ikke noen revolusjon, men heller en pen forbedring av et vinnende konsept. Spillet er ventet i første kvartal av 2006. Tango down!

Rainbow Six: LockdownRainbow Six: LockdownRainbow Six: LockdownRainbow Six: Lockdown
Rainbow Six: LockdownRainbow Six: LockdownRainbow Six: LockdownRainbow Six: Lockdown

Relaterte tekster

0
Rainbow Six: Lockdown

Rainbow Six: Lockdown

FORSPILL. Skrevet av Joachim Gresslien

Rainbow Six: Lockdown har gjennomgått noen endringer som øker spillbarheten, men samtidig dreper noe av realismen.



Loading next content