Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor Norge
forspill
Rainbow Six: Siege

Rainbow Six: Siege - Operation Dust Line

Katrine tok turen til Ubisoft for å sjekke ut den nye utvidelsen til Rainbow Six: Siege. Hun kom tilbake med mersmak og forventinger...

Hvis jeg skal beskrive Rainbow Six: Siege med fire ord må det bli strategisk, dynamisk, metodisk og balansert. Sistnevnte er ekstra vesentlig. Soldatene i spillet, kalt operatører, er nødt til å være likeverdige. De er nødt til å være like sterke, jevnbyrdige motstandere på hver sin side av konflikten. Angriperne må ha en fair sjanse mot forsvarerne, og motsatt. Individuelle ferdigheter blant spillerne er naturligvis avgjørende, men tipper vektskålen bare litt til den ene siden blir spillet ødelagt. Dette faktum, pluss spillets inntok som esport, gjør det ekstra spennende å se hvordan nye utvidelser endrer dynamikken. I forkant av lanseringen i morgen fikk vi en sjanse til å sjekke ut Operation Dust Line, for å undersøke om den livsviktige balansen er bevart.

Spillet starter opp, og det nye Border-området viser sitt ansikt. Svart og tung røyk rykter i bakgrunnen, mens jeg hurtig beveger meg mot et falleferdig, nedslitt hus et sted i Midtøsten. Jeg er angriper, og skal i første omgang sikre det første kontrollpunktet. Området er cirka på størrelse med Hereford Base, og bli av utviklerne omtalt om small/medium.

Kanskje på grunn av den beige fargepaletten, minner de fleste av rommene om hverandre. Det er vanskelig å skille dem fra hverandre. Samtidig finnes det små nyanser som vil komme oppmerksomme spillere til gode. Utviklernes mål for kartet har vært å gjøre det til et av de mest dynamiske i spillet, og dette har de lykkes godt med. Ettersom veldig mye av kartet kan ødelegges er omgivelsene i konstant endring. Som angripere har man utrolig mange innfallsvinkler, noe som igjen tvinger forsvarerne til å tenke i nye baner. Med så mange muligheter for ødeleggelser tviler jeg på at dette kartet vil føles kjedelig eller repeterende med det første. Jeg er heller spent på å se hvordan kartet blir utnyttet av Pro League Tournaments-spilleren, som allerede er flinke til å improvisere.

Rainbow Six: Siege

Ved siden av det nye kartet innfører Operation Dust Line også to nye operatører. I det forsvarende hjørnet finner vi Valkyrie. Å spille som henne ga meg en herlig følelse av kontroll. Jeg hadde nemlig tilgang på fire stasjonære "Sticky Cameras", som jeg kunne plassere etter eget ønske. Disse ga meg et overblikk jeg ikke har hatt før, slik at jeg kunne være i forkant av ubehagelige overraskelser. På ett tidspunkt ble tre fiendtlige soldater fanget opp på kamera samtidig, i det som skulle være et koordinert angrep. Fordi vi var forberedt var det imidlertid de tre som kom tapende ut av oppgjøret i løpet av få sekunder. Dette illustrerer hvor viktig Valkyrie kan være på et lag.

I motsatt hjørne finner vi for øvrig Blackbeard. Nei, ikke piraten, men en hardbarka soldat med rifle og skjold. På bekostning av hurtigheten sin kan han sette et lite skjold oppå våpenet sitt, slik at han kan stikke hode frem på uoppdagede steder uten å miste vital beskyttelse. Da jeg spilte som Blackbeard merket jeg hvor viktig også denne nye klassen kan bli. Under skuddvekslinger i trange korridorer var jeg uovervinnelig, og da jeg møtte andre som fylte rollen ble jeg tunget til å ta noen annerledes valg. Ettersom Blackbeard er så sterk når han angriper fra vinduer og liknende, må man som forsvarer forlate komfortsonen sin. Man må prøve å overraske og overrumple Blackbeard i mer åpne omgivelser, som er noe man normalt skyr unna i Rainbow Six: Siege.

Rainbow Six: SiegeRainbow Six: Siege

Inntrykket mitt er at de to nye operatørene er designet for å oppveie hverandre. Valkyrie kan bidra med viktig informasjon, som vil komme godt med for å kunne takle en råtass som Blackbeard. Det fungerte godt på det nye kartet, og jeg er spent på å se hvordan denne dynamikken vil være i de opprinnelige omgivelsene også. Sammen gir Valkyrie og Blackbeard oss mange nye muligheter, slik at Rainbow Six: Siege igjen føles friskt.

Et av punktene utviklerne tok opp da Operation Dust Line ble annonsert, var frykten for å lage operatører som er for sterke. På dette området har de både lykkes og feilet. På den ene siden er hverken Valkyrie eller Blackbeard uovervinnelige, men de er samtidig så sterke og viktige at de trolig vil være essensielle på lag med ambisjoner om å vinne. Mye kommer dog an på hvordan spillerne velger å bruke dem, og hvilke teknikker de etablerer for å hanskes med dem.

Rainbow Six: Siege

Ellers har teamet hos Ubisoft forstått at nyheter til spillet bør følges av oppdateringer av det gamle, slik at balansen bevares på tvers av hele spillet. Dette var en annen ting de nevnte da Dust Line-pakken ble presentert for første gang. Som sagt så gjort, og sammen med den nye DLC-pakken kommer justeringer av flere av de eksisterende operatørene. Eksempelvis har Montagne fått et bredere skjold, slik at han kan gå inn i utrygge rom med mindre risiko for liv og helse. Et annet eksempel er Cachanga, som har fått en mer medgjørlig maskinpistol, som er lettere og raskere å plassere enn før. Dette er bare to av justeringene, men du skjønner tegninga.

Poenget er at Operation Dust Line-utvidelsen til Rainbow Six: Siege fremstår som veldig balansert, og denne balansen flyter til og med over til grunnspillet. Både nytt og gammelt har fått en kjærlig berøring, og det blir spennende å se hvordan forholdet mellom operatørene utvikler seg fremover. Det blir også spennende å se hvordan fansen tar imot nykommerne, og hvordan de fungerer på de eksisterende kartene. De passet utmerket på det uforutsigbare Border-kartet og jeg har troa på at de kan utgjøre en forskjell også i andre omgivelser. Operation Dust Line ga mersmak, og har du et season pass kan du laste ned den nye utvidelsen allerede i morgen 11. mai.