Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
forspill
Red Dead Redemption

Red Dead Redemption

Adrian har vært i London for å teste ut Rockstars enormt ambisiøse western-prosjekt Red Dead Redemption. Spørsmålet er om det ikke er for ambisiøst for sitt eget beste. Svaret er "nei"...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Velkommen til det ville vesten slik du aldri har sett den før. Råere, mer realistisk og mer gripende enn noen annen portrettering av denne historiske tidsepoken. Jeg fikk spille et par oppdrag og en solid dose av flerspillerdelen hos Rockstar i London, og jeg ble mektig imponert. Jeg er en stor fan av spaghetti western-sjangeren, men jeg må ærlig innrømme at ut fra det jeg fikk se ville John Marsten banket Blondie ned i støvlene.

Vi befinner oss rundt århundreskiftet, og den ville vesten er sakte men sikkert i ferd med å dø. John Marsten innser dette etter å ha blitt forrådt av sin gamle gjeng, og gir opp livet som banditt for å stifte familie. Plutselig en dag kommer agenter fra det som i fremtiden blir til FBI og banker på døren. De gir Marsten et veldig enkelt valg: Enten kan han jakte ned sine gamle gjengkamerater, døde eller levende, eller få familien sin drept.

Red Dead Redemption

John Marstens jakt for å redde familien og få hevn tar oss gjennom tre gigantiske og helt åpne områder i sørvest-USA og nord-Mexico. Omgivelsene i Red Dead Redemption er så nydelige at man kan ri rundt i timevis og bare nyte det man ser. Men Rockstars ville vesten-historie er ikke bare stort i areal - spillet er, for ordens skyld, mye større enn Grand Theft Auto: San Andreas OG Grand Theft Auto IV til sammen - det er også stort i innhold. Jeg fikk spille gjennom to oppdrag og på vei mellom dem snublet jeg hele tiden over sideoppdrag, dynamiske hendelser og tilfeldige godbiter som en skuddveksling mellom lovens lange arm og en gjeng banditter.

Dette er en annonse:

I tillegg til dynamisk innhold fant jeg ut at innsamling er en stor del av Red Dead Redemption. Jeg skjøt en hestetyv og fikk et klesplagg som belønning. Dette fikk jeg vite kunne settes sammen til hele drakter Marsten kan ikle seg. Man kan også jakte på dyr og flå dem, for så å selge skinnet. Det er så vanvittig mye forskjellig å gjøre i Red Dead Redemption at det nesten blir teit å liste opp alt.

Red Dead Redemption

I det ene oppdraget jeg fikk teste skulle jeg fange en ettersøkt mann. Jeg skjøt ham i foten og satt ham ute av spill, mens min journalistkollega drepte ham i sin gjennomspilling. Vi ble fortalt at om man er snill eller slem i Red Dead Redemption, vil det få synlige ringvirkninger i spillet. Hvis du gjør for mye ulovlig blir du ettersøkt. Hvis du skyter alle innbyggerne i en by vil byen være en øde spøkelsesby nesten gang du kommer dit. Hvis du snikmorder smeden i en by vil smia bli stengt. Med andre ord, det er en dynamisk verden hvor det man gjør påvirker spillet.

Red Dead Redemption spilles mye på samme måte som en finpusset og mer realistisk utgave av GTA IV. Kontrollene føltes veldig kjente ut. De gammeldagse våpenene oppførte seg realistisk; haglen sparket som et esel og elefantriflen fikk det til å ringe i ørene når jeg skjøt med dem. Dekksystemet fungerte nydelig for meg, og det var rimelig åpenbart hvor det var mulig å søke dekning uten at det så oppstilt eller kunstig ut.

Dette er en annonse:
Red Dead Redemption

Det jeg ble mest imponert over under min prøvespilling av Red Dead Redemption var fysikken. Når jeg skjøt noen i foten falt de tilsvarende og forsøkte å krype vekk. Skjøt jeg en galopperende hest gikk den rett i bakken, og rytteren ble kastet av. Jeg fant også ut at det var mulig å skyte av hatten til noen uten å drepe dem, bare for å være 'badass'. Det andre oppdraget jeg fikk spille gikk ut på å stjele et gatling-maskingevær fra en gruve, og jeg storkoste meg med å gjemme meg bak steiner og skyte på TNT-esker. Lydeffektene, grafikken og fysikken kom sammen i fantastiske eksplosjoner som sendte fiendene flyvende.

Jeg føler Rockstar har funnet en magisk formel der jeg ikke lenger tenker: 'wow, dette var realistisk,' jeg bare tar det for gitt at det er slik det skal være. Jeg må også nevne det dynamiske været og dagssyklusene. Jeg ble med i et slag ved solnedgang, og kjempet meg inn i natten. Red Dead Redemption innholder tonnevis av slike smådetaljer som bidrar til et flott helhetsinntrykk.

Red Dead Redemption

Rockstar omtaler Red Dead Redemption som en slags åndelig oppfølger til Red Dead Revolver. Det eneste de to har til felles, pussig nok, er lignende navn og noe som heter Dead Eye. Dette er rett og slett et bullet-time system som lar deg sakte ned tiden og markere på fiendene hvor du vil Marsten skal skyte, og når du trykker på avtrekkeren blir skuddene avløst i ekte 'gunslinger'-stil.

Men det er i flerspillerdelen at Red Dead Redemption virkelig viser seg fra sin beste side. Igjen så er det en videreføring av det vi så i GTA IV, men Rockstar har gjort mye for å forbedre opplevelsen. Min favorittmodus lot oss spilljournalistene løpe rundt i hele den åpne verdenen og utforske, skyte hverandre eller slå oss sammen og gjøre sideoppdrag. Se for deg å ha duell med en kompis utenfor en saloon, og der har du flerspillerdelen i RDR. Andre moduser vi fikk se var 'Gold Rush', hvor vi måtte samle inn gullsekker, 'Team deathmatch', en alle mot alle modus og en slags 'capture the flag'-variant. En liten detalj jeg elsket var at før hver eneste match ble de to lagene våre stilt opp mot hverandre til klassisk duell. På denne måten får man se sitt eget lag og fiendelaget ansikt til ansikt, noe som hjalp oss huske hvem vi skulle skyte på, og en mulighet til å skyte det andre laget før kampen i det hele tatt fikk begynt.

Red Dead Redemption

Jeg vil ikke kalle Red Dead Redemption et perfekt spill, men det er jaggu ikke langt ifra. Figurene jeg møtte i spillet var livstro, leppesynkroniseringen satt som et skudd - pun intended - menneskene føltes virkelige, og dette bidro sterkt til innlevelsen min.

Red Dead Redemption føles troverdig. Hvis jeg skulle tatt en portrettering av det ville vesten og sagt: 'sånn må det ha vært,' velger jeg RDR. Kanskje ikke så rart med tanke på at Rockstar har brukt flere år på research til spillet. Jeg kan uansett ikke vente til lansering, for jeg har funnet meg en ny western-helt.

Red Dead Redemption
Red Dead Redemption
Red Dead Redemption
Red Dead Redemption
Red Dead Redemption
Red Dead Redemption
Red Dead Redemption
Red Dead Redemption
Red Dead Redemption
Red Dead Redemption
Red Dead Redemption
Red Dead Redemption
Red Dead Redemption

Relaterte tekster

Undead NightmareScore

Undead Nightmare

ANMELDELSE. Skrevet av Kristian Nymoen

Westernspillet Red Dead Redemption er ansett som et av årets desidert beste spill og med tilleggspakken Undead Nightmare blir vi servert et zombieinfisert gjensyn med western-universet...

3
Red Dead Redemption-salget til himmels?

Red Dead Redemption-salget til himmels?

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Denne fredagen vil Rockstars Red Dead Redemption bli sluppet til Xbox One takket være at konsollen er bakoverkompatibel. Dette ble annonsert tidligere denne uken, og...



Loading next content