Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
forspill
Red Faction Guerrilla

Red Faction Guerrilla

Ødeleggelse, ødeleggelse og enda mer ødeleggelse. Red Faction Guerrilla bygger videre på nettopp det serien er kjent for; muligheten til å skyte Mars til en haug gråstein. Eller. Rødstein blir det kanskje...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Det er nå hele sju år siden Red Faction gjorde sin debut på Playstation 2 og PC. For flere har sikkert serien gått i glemmeboken, men for mange har Mars-skyteren ligget i bakhodet og ulmet hele veien. Det er nemlig en prestisjefylt serie med mange gode terningkast rundt seg og det står fortsatt som en av favorittene på PS2 i maskinens tidligere år.

Best huskes helt sikkert Red Faction for sine ødeleggbare omgivelser og mulighet til å improvisere med alternative snarveier. I tillegg til å være en actionspekket skytefest i utenomjordisk setting, så er også Red Faction spillet som for PS2-eiere endelig åpnet dørene merket destruktiv forlystelse - eller sagt i Red Faction-ånd: som endelig skjøt murverket rundt dørene og sparket dem inn. Hva annet kan Voliton nå gjøre i den tredje installasjonen av serien enn å gi oss akkurat den samme, nedbrytende gleden?

Red Faction Guerilla foregår ifølge utviklerne etter det opprinnelige Red Faction. Ikke en oppfølger til Red Faction 2, som mange naturligvis tror. Dette kan også være forklaringen på hvorfor tittelen ikke lyder "Red Faction 3", men det sjarmerende "Guerrilla". Spekulasjoner til side, med den nye tittelen i tankene så tyder alt på at tingenes tilstand ikke er fullstendig optimal. Urettferdighet, makt ute av kontroll, slike ting. Krigføringen er da selvfølgelig i form av gerilja-taktikk: bruke det våpen som er for hånd og inngyte frykt hos de rådende krefter. Vi kommer i føttene på Alec Mason, en mystisk mann i militærgevant som selvfølgelig må kjempe mot maktens klør.

Men tilbake til det retoriske spørsmålet fra første avsnitt. Nok en gang slår Volition til med banebrytende "geometrisk modifikasjon". Selve merkelappen til Red Faction. I en utviklerdagbok skal en av strukturdesignerne ha uttalt at utfordringen ligger i det å få bygningene til å stå, altså det er ikke bare en utseendemessig utfordring. Her følger alt strukturelle og fysiske lover; sprenger man en støttepillar, da raser det som ble støttet. Og der strukturdesignerne i Voliton nå føler seg som arkitekter, der skal vi spillere føle oss som kirurgiske rivningseksperter. Nå har jeg kun spilt en flerspillerbeta av Red Faction Guerilla, men allerede på dette stadiet har Mars-skyteren dyttet Battlefield: Bad Company av tronen. Der man i Bad Company skyter en vegg og får samme hull hver gang, der kan man i Red Faction Guerrilla gå sirlig til verks for å pirke ut hull hvor enn man har lyst. Det er dynamisk og alt skjer "på slump".

Dette er en annonse:

Litt megetsigende tilleggsinfo er at endringen fra førstepersonsperspektiv til tredjeperson skal ha sin begrunnelse i hvor stor oversikt over "hva man har som faller over seg". Lettere å se ødeleggelsen utenfra. Artig.

Men nå er også Red Faction kjent for sin vanedannende flerspiller, så la oss greie ut om det jeg fikk testet. I betaen får man prøve seg på to forskjellige moduser. Den ene heter Damage Control, den andre er en standard team deathmatch ved navn Team Anarchy. Det mest interessante å nevne er selvsagt Damage Control. Det er samme opplegg som for eksempel Multi Flag i Halo, med den forskjellen at flaggene er bygninger og at bygningene skal ødelegges. Det er utrolig morsomt når hele laget begynner å dra frem slegga og denge løs på basen, bit for bit, og en frisk ny vinkel på en modus vi kjenner fra utallige skytespill. Morsomt blir det også når motstanderne desperat prøver å reparere huset sitt mens galskapen pågår. Ikke en revolusjonerende endring, men en helt klart morsommere versjon. Vi vil ha flere destruksjonsbaserte moduser i fullversjonen, Volition!

Det som virkelig satte spissen på opplevelsen var to ting: slegga og ryggsekkene. Man kan til enhver tid dra ut en diger hammer av lomma, og den fungerer ikke bare perfekt til å slå ned hus og vegger, men den gir en deilig, åh så deilig følelse når den kommer i kontakt med en motspiller. Man kjenner virkelig kraften av slaget og det er rett og slett den type våpen man umiddelbart blir forelsket i. Jeg våger å sammenligne Guerrilla-hammeren med den ikoniske Lanceren i Gears of War, der begge to er våpen som bare må oppleves.

Den andre og litt mindre primitive nytelsen kommer i form av ryggsekkene som er spredd rundt på brettene. Og når jeg sier ryggsekker mener jeg ikke at det er strødd på med Bergans-tursekker og Kvikklunsj, men heller i retning jet-packs. Jet-pack er imidlertidig kun én versjon av ryggutstyret man kan finne, for plassert rundt på stativer finnes det nemlig fem forskjellige ryggsekker med forskjellige funksjoner (i fullversjonen skal det være hele ti varianter). De respektive navnene er: Fleetfoot, Jetpack, Concussion, Firepower og Rhino. Jeg skal ikke gå i detalj om funksjonen av hver eneste, men kan fortelle kort om de to friskeste. Rhino, som navnet tilsier, sender figuren din rett frem i et kraftig støt og kan skade spillere sågar som miljøet rundt deg. Concussion setter i gang et aldri så lite jordskjelv som ryster siktet til de spillerne i nærmeste omkrets - spillere fra det andre laget, helst. Begge disse to (og de tre andre) hjelper definitivt Red Faction Guerrilla å skille seg ut blant mengden av onlineskytespill, og jeg tenner utvilsomt på implementeringen.

Dette er en annonse:

For å gjøre en kort avslutning kan jeg nevne at selve områdene på de to brettene man får testet er rimelig generiske og like, på grensen til uinteressante. Det er ikke bare en veldig kjedelig fargepalett over hele linja, banene har heller ikke noe spesielt særpreg over seg. Gjenopplives du for eksempel på andre siden av banen, vet du sannelig ikke hvilken side det er snakk om. En annen minus er et rimelig keitete matchmaking-system som forhåpentligvis fikses opp mot lansering. Red Faction Guerrilla treffer ikke hyllene før i '09, så Volition kan fortsatt polere. Og forhåpentligvis få ferdigstilt en engasjerende enspillerkampanje.

Etter dagens runde kan jeg ikke si annet enn at jeg gleder meg. Se opp.

Red Faction Guerrilla
Red Faction Guerrilla
Red Faction Guerrilla
Red Faction Guerrilla
Red Faction Guerrilla
Red Faction Guerrilla
Red Faction Guerrilla
Red Faction Guerrilla

Relaterte tekster

Red Faction GuerrillaScore

Red Faction Guerrilla

ANMELDELSE. Skrevet av Adrian Berg

Adrian Berg har tatt turen til Mars for å sprenge bygninger og kjempe mot etablissementet i Red Faction: Guerilla.

8
Red Faction Guerrilla

Red Faction Guerrilla

FORSPILL. Skrevet av Daniel Guanio

Ødeleggelse og enda mer ødeleggelse. Red Faction Guerrilla bygger videre på det serien er kjent for; muligheten til å skyte Mars til en haug gråstein. Eller. Rødstein blir det vel...



Loading next content