Norsk
Gamereactor
forspill
SimCity

Sim City

Etter ti år er den ekte oppfølgeren i Sim City-serien snart i butikken. Vi har brukt en dag på skatt, veiutbygging og tett kloakk...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Tiden flyr når man har det morsomt. Det gjelder både i smått og stort perspektiv. Det føles som om det var i går at jeg brukte timesvis på jernbanelinjer og budsjettbalansering i Super Nintendo-versjonen av Sim City. 20 år senere sitter jeg like begeistret foran en åtte milliarder ganger kraftigere PC, og pusler med akkurat det samme. På disse årene har det skjedd mye og ingenting med Maxis' borgermestersimulator. Heldigvis er fortsatt det viktigste - altså skapergleder og mersmaken - helt intakt.

Det har gått ti år siden Sim City 4, og snart er det endelig klart for en fullverdig oppfølger. Det er visuelle er pusset opp, spillmotoren Glassbox kalkulerer hvordan det står til med din virtuelle innbyggere og veiene kan legges med svinger. Og så videre. Mange av nyhetene kjenner du sikkert til allerede (om ikke annet fra våre to tidligere artikler), men det gjenstår fortsatt mye å fortelle om et så dypt spill som Sim City.

SimCity
Byen begynner å ta form. Flyttebiler finner veien til bostedssonene, og snart kan man høre folk se på TV i de nyoppførte villaene.

Det som stikker seg mest ut i løpet av mine seks timer med spillet er dets lettilgjengelighet. I en smidig og forklarende opplæringsdel skal jeg fikse en eksisterende by med navn Lucky Shores, som har måttet lide under lederskapet til en klønete borgermester. Eva er navnet på guiden som skal lede meg gjennom oppgavene, og den går ut på å bygge en vei inn til byen - en liten detalj oversett av min forgjenger.

Dette er en annonse:

Nettopp veier er på flere måter det som binder sammen byen, og bygningene vil utvikles i forhold til veikavaliteten. Man kan velge mellom alt fra enkle grusveier til brede handlegater med mulighet for trikkeskinner. Veiene kan også opp- og nedgraderes i etterkant.

Strømnettet lappes sammen. Vannpumpestasjoner byttes ut. Deretter venter en skikkelig drittjobb når det ødelagte kloakksystemet skal fikses. Med et spesielt perspektiv kan jeg se brune klumper fosse gjennom byens rør på kryss og tvers, og jeg begynner å angre på at jeg takket ja til EAs pølselunsj for et kvarter siden. For å få ordnet opp i møkka plasserer jeg ut et renseanlegg, og jeg må le når det spretter opp 30 røde, sinte ansiktssymboler i boligområdet like ved. Alt har en konsekvens i Sim City, og selv gode gjerninger kan føre til negative reaksjoner.

SimCity
Humoren ligger som et muntert slør over hele Sim City. Går du ned på detaljnivå, så kan du se at fabrikkene har gøyale navn, og at innbyggerne faktisk har mye morsomt å si.

Den strategiske utplasseringen av blå, grønne og gule soner (forretning, boligområder og industri) er tilbake, og det samme gjelder måleren som forteller om de ulike behovene. Når jeg går ned på individnivå og lodder stemningen hos de forskjellige simmene (byttet mellom mikro- og makronivå er like imponerende som underholdende), får jeg høre en fyr si at han skulle ønske det fantes flere boliger. Bakgrunnen er at broren hans skal flytte til byen, og han har ikke lyst til å dele leilighet med ham. Jeg trekker noen flere grønne linjer, og føler meg som en Gud når byggingen starter og det myldrer i gatene.

Dette er en annonse:

Etter å ha fått Lucky Shores opp på fote igjen, går jeg via verdenskartet og besøker nabobyen Summer Shoals. Dette er en turistfelle proppfull med casinoer og hoteller, og idet jeg skal til å utforske byen rammes det hele av et meteorittregn. Jeg blir dermed nødt til å forlate stedet, og opplæringsdelen er ferdig. Men jeg sørger ikke, for nå skal jeg endelig få starte med blanke ark. Jeg blir tildelt et større område, skriver inn bynavnet (New Övik) og begynner arbeidet med min egen drømmeby.

For å teste et grønnere alternativ investerer jeg denne gangen i sol- og vindkraftverk, noe jeg kommer til å trenge senere (siden jeg industrialiserer New Övik i filler, uten å ta hensyn til hverken vindretning eller allmennhelsen). For å unngå borgeropprør og protester, ønsker jeg å opprette en politistasjon og en skole så fort som mulig. Problemet er bare at denne kjøpefesten resulterer i at en advarsel dukker opp: New Övik bankrupt in seven days.

Jeg står nå ved et veiskille. Skal jeg heve skattene med ni prosent, forsøke å lokke til meg flere innbyggere eller bare ta opp et lån? Jeg bestemmer meg for å tenke langsiktig, så jeg plasserer ut flere grønne soner i håp om å skaffe nye skattebetalere. Sakte, men sikkert begynner det hele å snu. Flere simmer flytter inn, begynner å jobbe og bidrar til statskassa. De røde sifrene i bunnen av skjermen blir grønne, og jeg kan endelig puste ut.

SimCity
Her er det største bygget som ble reist i løpet av prøvespillingen.

Jeg tar en pause fra tøffe avgjørelser, og går i stedet på oppdagelsesferd i byen som nå har vokst til respektabel størrelse. For å kunne nyte lyden av storbyen, skrur jeg opp volumet på hodetelefonene (det stenger dessuten ut lyden av den pølsesmattende danske journalisten ved min side), og lydarbeidet er virkelig fantastisk. Hvis man zoomer inn på en spesiell bygning, kan man eksempelvis høre vindkraftverkets harmoniske foff-foff-foff, eller klingende mynt i kassaapparatet til en blomstrende pizzeria. Det er veldig stemningsskapende, og gir et bilde av en myldrende by i vekst. Selv musikken oppmuntrer til kreativitet med sine optimistiske toner fra piano og strykere, og Maxis forteller meg at byen nærmest beveger seg i takt med musikken. Dette er faktisk synlig når man ser nøye på røyken fra industripiper og lignende.

Det visuelle er veldig innbydende og detaljert. Etter hvert som byen vokste seg større opplevde jeg en del hakking da jeg scrollet, men det kan være fordi jeg testet en uferdig versjon. Det er forresten også mulig å leke med fargefilteret i byen, og det finnes til og med støtte for fargeblinde spillere.

Maxis drar meg vekk fra spillingen for å fortelle om områdenes spesialiseringer. I tidligere Sim City-spill ville alle lage sin egen versjon av New York, men nå kan man velge en nisje. Det er for eksempel ingenting som hindrer deg i å være en oljeeksporterende by, eller en turistøy for den sakens skyld. Videre kan man få hjelp og dra nytte av nabobyer til alt fra råvarehandel til søppeltømming - det gjelder bare å finne sitt eget unike salgspunkt.

SimCity
I utformingen av kartenes brukergrensesnitt har Maxis hentet inspirasjon fra Google Maps. Her ser du hvilken del av byen min som har mest kriminalitet.

Hva skal man egentlig oppnå i spillet? Dette var et populært spørsmål fra forvirrede tilskuere da jeg spilte det gamle på SNES. Det finnes egentlig ikke en slutt i Sim City, men i stedet et slags endelig mål om å få bygge såkalte Great Works. Dette kan være en flyplass, et romfartssenter eller en Solar Farm. Dette krever tilstedeværelsen av spesielle bygninger og ressurser i byen som ligger i nærheten. Ellers kan man jo bare sette opp egne mål og delmål, og det vil bidra til å gjøre akkurat din spillopplevelse til en unik sådan.

Noen vil kanskje irritere seg over den litt begrensede byggeflaten på det første stedet, og dette med at soner kun kan legges langs veiene. For meg blir det bagateller som ikke påvirker meg overhodet. Akkurat som for 20 år siden fortsetter jeg eksperimentet mitt, plasserer ut nok et skilt for å merke opp en holdeplass for skolebussen, og jeg lar noen tusen flere simmer få flytte inn. Det eneste kjipe er at jeg ikke får ta med med byen hjem ved dagens slutt. Uansett gleder jeg med til at Sim City slippes i mars, og jeg får æren av å ta det første spadetaket for... tja, New New Övik.

SimCity
SimCity
SimCity
SimCity
SimCity
SimCity

Relaterte tekster

Sim CityScore

Sim City

ANMELDELSE. Skrevet av Jonas Elfving - GR SE

Maxis har ventet i ti år på å gi ut en oppfølger til Sim City 4, og endelig er våre borgermesterbønner hørt. Sim City er her, og det leverer...

Moddere utvider SimCity-kartet

Moddere utvider SimCity-kartet

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Et av ankepunktene mot SimCity har vært at området man får til rådighet for å bygge i føles ganske lite. Maxis har tidligere sagt at kartstørrelsen er valgt med tanke på...

Maxis fjerner nettkravet i SimCity

Maxis fjerner nettkravet i SimCity

NYHET. Skrevet av Kim Visnes

For litt mindre enn ett år siden lanserte Maxis og Electronic Arts det nye SimCity-spillet til PC, og det har vært en ganske så turbulent tid for selskapene siden den...

Maxis vil fremheve SimCity-moddere

Maxis vil fremheve SimCity-moddere

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

SimCity har alt som trengs for å bli alle modderes drøm, og ifølge et blogginnlegg på spillets offisielle hjemmesideskal Maxis begynne å støtte deg som vil skape eget...



Loading next content