Norsk
Gamereactor
forspill
Prey

Sniktitt: Prey

Bethesda inviterte oss hjem for å teste starten av Arkane Austins kommende Prey. Vi spilte så mye vi rakk, og her er inntrykkene...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ
HQ

Året er 2032, og endelig kan man oppsøke et gjenvinningspunkt i et spill for å sørge for at ikke noe søppel går til spille. Jeg og Morgan Yu står foran en resirkuleringsmaskin ombord på romstasjonen Talos 1, og vi kaster inn alt vi har funnet liggende strødd. Her forsvinner gamle ledninger, ødelagte harddisker, men også poser med farlig avfall som romveseninnvoller. Som takk for at vi rydder kan vi bruke råmaterialene til å printe ut medisinskrin, våpen, ammunisjon med mer, i hvert fall så lenge vi har tegningene for disse. Om bord på Talos 1 er nesten alt dødt der vi går i bane rundt månen, men vi blir stadig tatt på sengen av farene som lurer. Her lever det nemlig romvesener som kan innta enhver mulig form, så hverken kaffekopper eller medisinskrin som ligger i miljøene er nødvendigvis ufarlige. Heldigvis er det like moro som det er farlig.

Prey er en sci-fi-action-thriller, og allerede i åpningen ser vi de nødvendige ingrediensene. Vi følger historien til Morgan Yu, en forsker som har latt eksperimentene sine gå for langt. Verdenen hans er ikke ekte, og i et forsøk på å redde menneskeheten har han endt opp som et forsøksdyr i sin egen forskning. Historien fenger meg umiddelbart, og med den kjente stilen til utvikler Arkane får jeg raskt en inntrykk av hvordan eventyret foran meg vil se ut. Det er som et slags Bioshock Infinite i verdensrommet, og det mener jeg som et kompliment. Der jeg går inn i lobbyen til Talos 1 innser jeg at dette kommer til å bli et stort spill. Dette området fungerer som en hub med mange ulike veier, og det er mye som skal utforskes.

HQ
Dette er en annonse:

Gameplayet er lagt opp til action, men etter hvert som du samler XP (her kalt Neuromods) vil det bli enklere å velge sniking som alternativ. I løpet av spillets to første timer virker det i hvert fall veldig vanskelig å passere en fiende uten at det blir kamp. Heldigvis har vi nok av verktøy til å håndtere dem.

Det starter med et faktisk verktøy, en skiftenøkkel, før vi plukker opp en avansert limpistol som kan sette fast fienden i et lag med skum. Dette gjør dem litt enklere å kjempe mot, for ellers er de veldig raske. Fienden kan nemlig gå i oppløsning og dukke opp på et nytt sted, og de angriper med fryktelig irriterende syrespytt. Som vanlig er hagla til stor hjelp, men i likhet med Morgans beskyttelsesdrakt varer den ikke evig.

PreyPrey

Prey gir oss en protagonist med mange muligheter. Utstyrslisten hans har plass til hele 45 gjenstander fra start, og dette kan etter hvert utvides til 84. Inne på listen kan du kombinere ulike gjenstander eller oppgradere våpnene dine, så det er alltid verdt å sjekke miljøene etter nyttige ting du kan plukke med deg. Morgans evner kan også oppgraderes, da ved å bruke Neuromods. Han har tre grunnleggende "evner" du kan bygge videre på, og disse er Science, Technology og Security. Eksempler på forbedringer kan gå på hacking, plukke opp mer helse eller reparere ødelagt utstyr om bord på Talos 1. Du kan også forbedre sniking og fokus for å tilpasse Morgan mer til din spillestil, men i grunnen er Prey mest en blanding av kamper og utforsking.

Dette er en annonse:

Andre forbedringer finner vi i drakten og hjelmen som Morgan bruker. Disse kan utstyres med nye databrikker som gir ulike bonuser. Jeg plukker eksempelvis opp et 19.4GHz Recycler Shield for drakten som visstnok gjør Morgan immun mot Recycler Charges, men jeg finner aldri ut hva det innebærer. Morgan kan også spise og drikke næringsmidler som han finner, alt fra brune bananer til alkoholholdig drikke. Jeg og Morgan tar en slurk av noe sterkt som heter Kings & Way, og dette påvirker sinnstilstanden hans. Han blir reddere, men får samtidig mer energi. Kanskje er det bedre å være full og farlig enn død når man først er i verdensrommet?

Spillmiljøene er flott designet, men ikke alt faller i like god jord hos undertegnede. Det verste eksempelet er notatene jeg plukker opp, og som må leser i form av tekstbokser. Dette føles utdatert. Heldigvis får man mange av de viktigste historieelementene via lydlogger og eposter. Sistnevnte høres kanskje like kjedelig ut, men de er faktisk bedre løst med litt nødvendig hacking av og til. Du som liker å utforske bør derfor satse på hacking-evnen fra start, for dette blir viktig for å låse opp dører til nye områder. For selv om Prey handler mest om action, så kan du også finne alternative ruter og løsninger på oppgavene. Dette minner en del om hvordan Dishonored 2 er designet, og også det er et kompliment.

Etter nesten to timer med spillet fra start har jeg fått en tydelig pekepinn på hvilken retning dette spillet tar. Vi skal utforske Talos 1 så mye som mulig, men hele tiden med trusselen fra romvesenene hengende over oss. Historien er interessant og ambisiøs, men det gjelder å finne roen til å leke og bygge med alle gjenstandene du tilføyer i utstyrslisten. Arkane Austin ser ut til å ha truffet blink med stemningen og settingen, og jeg tror Prey kan bli noe for deg som liker blandingen av sci-fi og action.

HQ

Relaterte tekster

2
PreyScore

Prey

ANMELDELSE. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

Når alt er stille og rolig er Prey virkelig et spill som bare må oppleves, men så snart slåssingen starter viser det svakhetene sine.

0
Klokken 16 på GR Live - Prey Mooncrash

Klokken 16 på GR Live - Prey Mooncrash

NYHET. Skrevet av Suzanne Berget

Det kom som litt av en overraskelse da Bethesda kunngjorde at det kommer en utvidelse til Prey, og overraskelsen ble bare større da de avslørte at den ble lansert samme...



Loading next content