Gamereactor Norge. Se de nyeste spilltrailerne, pluss ferske intervjuer fra de største spillmessene i verden. Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
forspill
SSX On Tour

SSX: On Tour

Løypene er mange og lange, og nå kan du kjøre på ski i tillegg til snowboardet. Vi gleder oss til å spenne fast bindingene for alvor i slutten av oktober.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt

Skiene skjærer frekke linjer i puddersnøen. Etter hver 90-graders vending speiler en bølge av snøkrystaller seg i sola. Farten eskalerer i et vanvittig tempo, plutselig er det slutt på den bratte fjellskråningen. Fjellkanten kommer nærmere og nærmere. I horisonten kjemper den blodrøde sola en tapper kamp mot de høyreiste og stormfulle fjelltoppene. Du er snart på kanten, langt der nede ligger dalen med målområdet. Du bremser ikke, men kroker deg sammen og i det skiene hviler på kanten satser du det du er mann for. I et øyeblikk er du ett med elementene, de drivende snøkornene og den iskalde fjelluften. Alt står stille. Sekundet senere raser du mot bakken og i en akrobatisk bevegelse tar du tak i skiene og kaster kroppen bakover. Med skru. Landingen er god, ikke fjellstø, men god. Farten fortsetter å øke, du må dodge et par trær og i det adrenalinet tar en velfortjent pause skimter du den neste kanten. Pulsen øker nok en gang. Smilet brer seg som en varm dyne i ansiktet.

EA Games BIG er tilbake med spillserien SSX. De tideligere spillene har høstet glimrende kritikker i Gamereactor og resten av spillverdenen. Vi har testet den nyeste utgivelse, og den ser ikke ut til å skuffe fansen. Når SSX først ble utgitt gav vi oss ende over for denne nyskapingen innefor snowboardgenren. Virkelighetsfølelsen og realismen var en saga blott, men det var en av grunnene til at det fungerte så utrolig bra. Da EA Games følgte opp med SSX Tricky trodde vi virkelig at de hadde nådd toppen av fjellet. Men tror du ikke vi ble overrasket da det viste seg at SSX 3 hadde funnet en heis som ledet opp til nok et platå på snowboardfjellet? Det var bare å bøye seg i løssnøen og lage engler, vi var i himmelen. Nå har det seg faktisk sånn at EA prøver seg igjen, fallhøyden øker proporsjonalt med forventningene.

SSX: On Tour innfrir til de grader. Hvis du noen gang har gått tur i fjellheimen så er du sikkert klar over det jeg liker å kalle "lure-topp" fenomenet. Du tror at det er toppen av fjellet du ser der oppe, men når du endelig er over dumpen viser det seg å dukke opp en ny topp langt der fremme. Slik er det også med SSX-fjellet, gang på gang tror vi at vi har sett toppen. Den endelige destinasjonen. Men tror du ikke produsentene stadig finner nye halsbrekkende stier og fjellskrenter å klatre opp? Med SSX: On Tour når vi et nytt platå; er dette den virkelige toppen?

I On Tour møter vi et helt nytt element i det faktum at det er mulig å kunne stå på ski, eller twin tips som det så fint heter. Grunnen til dette er at snowboard, noe som tideligere har blitt sett på som trendy og übercoolt, nå har blitt rene folkesporten. Skal du være nyskapende og fet nå så er det twin tip som gjelder. Introduksjonen av denne funksjonen gjør at du nå har enda flere utfordringer å velge mellom, for det er definitivt ikke det samme å stå på snowboard og ski. Det som imponerer mest på dette feltet er det grafiske aspektet og den måten de har utviklet bevegelsesmønsteret når du kjører på ski. Det er ikke den stive og statiske skiløperen vi er vant med fra andre spill, men en levende akrobat på to ski. Akkurat her ligger mye av det jeg liker så godt ved SSX-serien: spillbarheten. Du føler virkelig at personen du styrer svarer på dine kommandoer.

Det er også på sin plass å skryte av de store løypene du kan leke i; det er ikke mange begrensinger så ønsker du å ta en krapp sving ut av den oppmerkede løypa er det bare å feste bindingene å gjøre det. Som i SSX 3 er de lengste løypene fra toppen og ned på opptil tretti minutter.

Dette er en annonse:

Ellers har også selve layouten og uttrykket til spillet fått en runde med oppusningskosten. De tideligere "smoothe" menyene er byttet ut med et tøffere og rufsete image dominert av animasjonstegninger. Det hele gir en veldig MTV møter Bizarro-følelse, litt rart og litt fett. Musikken er i kjent EA stil, noen kjente artister og band, samt en hel haug med ikke fullt så anerkjente artister. Det er underveis i spillet mulig å skaffe nye playlister og noen fete videoklipp.

Denne spillserien har veldig mange fans, men det er også mange tvilere der ute. Vi kan dele tvilerne i to grupper. De som generelt er kritisk til spill av denne sjangeren og de som stiller seg kritisk til mangelen på realisme. De kan ikke skjønne hva alt oppstyret gjelder. Kritikken er berettiget, for du kan jo ikke akkurat spille SSX i et par timer for så å teste triksene i bakken senere på kvelden. Men klarer du å skyve dette til siden og se hvilket kunststykke spillet er så blir sikkert overbevist. Hvis ikke kan du holde deg til Amped, et mer virkelighetsnært snowboardspill.

Ved første øyekast ser ikke grafikken i SSX: On Tour å by på noe særlig mer enn SSX 3, men etter et par runder ned de stupbratte fjellsidene så begynner pipen å få en annen lyd. Forbedringene er ikke ekstreme, men de er der. Omgivelsene er hevet et par hakk, samtidig som vi ønsker noen nye effekter hjertelig velkommen. For når du virkelig setter inn boosten i en bratt bakke får du en unik fartsfølelse. Alt på skjermen fyker forbi i en mylder av trær og stubber. Det eneste du ser klart er de neste 20 meterne. Jeg stiller meg også positiv til kameravinkelen som er litt annerledes enn den har vært tideligere, da var nemlig ofte problemet at det til tider ble vanskelig å orientere seg i løypene.

Alt i alt er konseptet er det samme, det er flere fjell og løyper du kan boltre deg på, enten i freeride eller i konkurransegrener som: Half-pipe, Slope style og Race. Utfordringene blir større for hvert løp du klarer å vinne. Turneringsmodusen som naturlig nok heter "The Tour" er hoveddelen av spillet, det er også her du har flest aktiviteter å velge mellom, etter hvert da vel å merke. For du starter som en helt vanlig mann/dame med et ekstra talent for ski eller snowboard. Som vanlig lager du din egen avatar med dine preferanser når det kommer til ansiktstrekk, stil og kroppsbygning. Videre må du gjennom en rekke utfordringer for å bli tildelt tittelen amatør. Først da kan du begynne å lukte på touren og dens deltagere. Fra det øyeblikket du blir omtalt som amatør blir du også rangert på en liste over de 200 beste kjørerne i verden. Du starter nederst og skal konkurrere deg på vei mot toppen. Underveis som du tjener penger og får cred av de andre utøverne kan du kjøpe nytt utstyr og bedre skills, som selvsagt kommer godt med i løypa.

Dette er en annonse:

SSX: On Tour er et spill vi gleder oss stort til, og det nye konseptet med både ski og snowboard ser ut til å fungere. Denne gangen er jeg nesten helt sikker på at fjelltoppen er nådd, i hvert fall på PS2. Tankene på hva som kan skje med SSX på PS3 er vanskelig å forestille seg, men for øyeblikket er det Touren som står i fokus. Hvem er lei seg for at sommeren er over, kommer ikke vinteren snart a?

SSX On Tour
SSX On Tour
SSX On Tour
SSX On Tour
SSX On Tour
SSX On Tour
SSX On Tour
SSX On Tour
SSX On Tour
SSX On Tour
SSX On Tour
SSX On Tour
SSX On Tour
SSX On Tour
SSX On Tour
SSX On Tour
SSX On Tour
SSX On Tour
SSX On Tour
SSX On Tour
SSX On Tour
SSX On Tour
SSX On Tour
SSX On Tour

Relaterte tekster

1
SSX: On Tour

SSX: On Tour

FORSPILL. Skrevet av David Skovly

Løypene er mange og lange, og nå kan du kjøre på ski i tillegg til snowboardet. Vi gleder oss til å spenne fast bindingene for alvor i slutten av oktober.



Loading next content