Gamereactor Norge. Se de nyeste spilltrailerne, pluss ferske intervjuer fra de største spillmessene i verden. Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
forspill
Star Wars: The Old Republic

Star Wars: The Old Republic

Adrian har tatt turen til England for å titte på Biowares første forsøk på nettrollespillsjangeren. Resultatet var blendende.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

En stormtrooper stirrer olmt på meg, og plutselig kjører en astromech droide, modell R2, forbi. Jeg er i en liten gruppe med folk, og vi blir ført gjennom en stor dør inn i et blendende, hvitt rom. Midt i rommet er et stort bord dekket med skjermer, og i enden av rommet er store vinduer. Utenfor kan jeg se den imponerende utsiktend til Courescants skyskrapere. Det kan ikke være noen tvil om at Bioware har gjort sitt beste for å skape stemning når vi journalistene nå skal få vår første smakebit av Star Wars: The Old Republic.

Representantene fra Bioware og Lucasarts sparer ikke på kruttet, og kjører i gang med å avsløre de gjenværende tre klassene i The Old Republic. Imperial Agent, Sith Inquisitor og Jedi Consular. Disse, sammen med Sith Warrior, Jedi Knight, Smuggler, Bounty Hunter og Trooper, utgjør de spillbare klassene i The Old Republic. Den Imperiske agenten ble beskrevet som en som holder seg til skyggene, og bruker teknologiske dippedutter og list til å beseire fiendene sine. Gjennom agenten skal spillerne få oppleve skyggesiden av Sith-imperiet, og operere i skjul bak fiendens linjer.

Klassene Sith Inquisitor og Jedi Consular virket som to sider av samme sak. Begge satser mer på krefter og 'force' enn nærkamp, og bruker ferdighetene sine til å takle mengder med fiender. Inquisitor-klassen ble sammenlignet med Keiseren selv, og kan følgelig skyte lyn ut av hendene og bruke ferdigheter som skader flere fiender samtidig. Conselor klassen var mer som Obi-Wan og Yoda fra de originale filmene, og har en sterk tilknytning til 'kraften'. Consular kan bruke mektige ferdigheter for å forvirre og separere fiender fra avstand før han går inn og tar dem en og en. Både Inquisitor klassen og Consular har lyssverd i tillegg til kreftene sine, men er ikke like fokusert på nærkamp som Sith Warrior og Jedi Knight.

Vi ble først vist gameplay av Consular-klassen, og så fikk vi prøve å spille Jedi Inquisitor selv gjennom et kort oppdrag. Kamp i The Old Republic ser fantastisk ut, og er en velpolert blanding mellom pene animasjoner og en friere variant av kampsystemet som vi kjenner fra World of Warcraft. Spesielt lydeffektene var perfekte, og ga virkelig en følelse av å være midt i et Star Wars-slag. James Ohlen, creative director for spillet, forklarte at kampsystemet i The Old Republic er mye mer action-orientert enn det som har vært i tidligere Bioware-titler - og det vises.

Dette er en annonse:

Videre fortalte han at det er flere ulike måter man kan tilpasse figuren til sin spillerstil i The Old Republic. En av måtene man kan gjøre figuren sin unik er at man ved visse ledd i fremgangen sin får velge hvilken spesialisert retning man vil gå. Spiller man Sith Inquisitor, for eksempel, vil man på nivå 10 få valget mellom å ta en retning som vil gjøre figuren mer lik Keiser Palpatine, eller en retning som vil gjøre figuren mer som Darth Maul. I tillegg kan alle spillerne ta med seg en NPC-kompanjong som fungerer som en medhjelper og en innflytelse på spilleren. Som forventet fra et Bioware-spill vil kompanjongene ha egne personligheter, og vil komme med sine meninger om problem som spilleren møter på, delta aktivt i historien og bli påvirket av de valgene spilleren tar. De ulike medhjelperne har også ulike roller i kamp. Noen er gode til å denge løs, mens andre er flinke til å ta imot skade på vegne av spilleren. Khem Val, for eksempel, som er en av de første medhjelperne man får som Sith Inquisitor, er god på forsvar, og kan suge til seg force, og er dermed en ypperlig kriger mot Jedier. Hver klasse kan velge mellom flere forskjellige medhjelpere.

Star Wars: The Old Republic, er lagt opp til at man skal kunne spille så mye som mulig sammen med andre. James Ohlen skiller mellom det han kaller klasseoppdrag og gruppeoppdrag. De første er personlige, historiedrevne oppdrag som har med klassen til spilleren å gjøre. Gruppeoppdragene er for alle, og er politiske oppdrag som omhandler konflikten som raser, og historien som foregår rundt omkring i galaksen. Begge typene oppdrag er mulig for alle spillere å være med på, men klasseoppdrag må man bli med en spiller fra den klassen for å få tilgang til. Så selv om man er smugler kan man bli med en Jedi på oppdrag, og på den måten få et glimt av historien til en annen klasse. I tillegg har Bioware laget en nytenkende måte å føre dialog på i spillet, kalt multiplayer storytelling. Alle spillerne i gruppen er med i dialogen, og kan velge hva de har lyst til å si. Deretter, basert på statsene til hver spilleren, blir en 'vinner' utpekt som får komme med sin mening. På denne måten får alle være med i samtalen, og gruppedialog blir mye mer organisk, med ulike stemmer og meninger.

Ut fra det jeg har sett og prøvd så langt, har Star Wars: The Old Republic noe å tilby de fleste. Historien i spillet er så dyp at man kan spille det alene som et hvilket som helst rollespill, og samtidig er flerspillermekanikken så avansert at man kan nyte den samme, dype historien med andre uten å miste noe av kvaliteten. Kampsystemet vil tilfredstille selv de mest kravstore PvP'erne, og det sosiale aspektet er avansert nok til å få de fleste RP'ere til å sikle.

Bioware og Lucasarts er på ingen måte overambisiøse når de hevder at det de holder på å produsere er det mest omfattende og dype onlinerollespillet noensinne laget. Star Wars: The Old Republic er stort, og byr på en type historiefortelling som ikke har blitt gjort før i slike spill. Til tross for at jeg fikk prøve en tidlig kode føltes det solid og silkemykt å spille det, og med tanke på at Bioware har mye tid på seg til å luke ut feil og perfeksjonere, har jeg høye forhåpninger til kvaliteten på sluttproduktet. Star Wars: The Old Republic ser både episk og imponerende ut, og jeg snakker for hele Gamereactor-redaksjonen når jeg sier at vi gleder oss - som småunger på julaften!

Dette er en annonse:
Star Wars: The Old Republic
Star Wars: The Old Republic
Star Wars: The Old Republic
Star Wars: The Old Republic
Star Wars: The Old Republic
Star Wars: The Old Republic
Star Wars: The Old Republic
Star Wars: The Old Republic
Star Wars: The Old Republic
Star Wars: The Old Republic
Star Wars: The Old Republic
Star Wars: The Old Republic

Relaterte tekster

Star Wars: The Old RepublicScore

Star Wars: The Old Republic

ANMELDELSE. Skrevet av Oskar Nyström - GR SE

Gamereactors egen ekspert på nettrollespill har tilbragt hver våkne time den siste uken i Biowares storsatsing. Kan Star Wars: The Old Republic ta tronen fra World of Warcraft?



Loading next content