Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor Norge
anmeldelser
Taiko no Tatsujin: Drum 'n' Fun

Taiko no Tatsujin: Drum 'n' Fun

Kan kombinasjonen av trommespillet Taiko no Tatsujin og bevegelseskontroller på Switch fungere? Ikke helt, viser det seg ...

I går kunne jeg fortelle om det japanske arkadespillet Taiko no Tatsujin og hvordan denne populære spillserien mestrer overgangen til PlayStation 4 i Taiko no Tatsujin: Drum Session! I dag er turen kommet for å se nærmere på Switch-versjonen av samme konsept i form av spillet Taiko no Tatsujin: Drum 'n' Fun.

Det meste av grunnmekanikken er den samme mellom de to versjonene, og du kan dermed få en grundigere innføring ved å lese gårsdagens anmeldelse av PS4-versjonen. Kort fortalt handler Taiko no Tatsujin-serien om å slå på en japansk stortromme, en taiko, i takt med musikken som blir spilt av og i tråd med instruksene på skjermen. Rødt symbol betyr at man skal slå på midten av trommen, mens blått symbol betyr at man skal kakke på kanten av trommen. På arkademaskinene gjør man dette på fysiske trommer, mens man på konsoller må forestille seg en tromme eller kjøpe en trommekontroll separat dersom dette er å få tak i.

Taiko no Tatsujin: Drum 'n' Fun
På Switch kan du velge mellom flere spillbare figurer, som Inkling Squid fra Splatoon 2. Mange av dem gir deg fordeler, men noen av dem gjør også spillet mer utfordrende.

At spillene får hver sin anmeldelse skyldes enkelt og greit at de er såpass forskjellige i både innhold og kontrollmuligheter at vi snakker om to forskjellige spill (PS4-versjonen kom dessuten ut før Switch-versjonen i Japan, mens de her til lands lanseres samtidig i dag). Hvordan takler så arkadekonseptet overgangen til Nintendos hybridkonsoll?

Den umiddelbare fordelen Switch-versjonen har er at Switch er utstyrt med Joy-Con, som man kan bevege på og som har mye bedre presisjonsnivå for den slags enn det Wii noen gang kunne skimte med. Før man fyrer opp spillet får man dermed et håp om at man endelig får en konsollversjon av Taiko no Tatsujin som er arkadeoriginalen verdig.

Dessverre viser seg det fort at bevegelseskontrollerne ikke er i nærheten av å gi den innlevelsen man ønsker eller behøver for å spille spillet. Etter å ha testet med to forskjellige Joy-Con-sett både mens Switch var koblet til TV-en og plassert på bordet, er det tydelig at Joy-Con-funksjonaliteten mangler ekstremt mye finpussing, før den i det hele tatt er mulig å bruke med den presisjonen et rytmespill krever. Å få kontrollerne til å merke når du slår vanlig på røde symboler eller diagonalt på blå symboler er frustrerende vanskelig, og til tider nesten umulig. På toppen av det tror spillet noen ganger at du slår på trommen når det eneste du gjør er å løfte kontrolleren oppover etter et slag for å gjøre det klar til neste slag. Resultatet? Man spiller langt mer feil enn det man i utgangspunktet ville gjort, fordi kontrollerne registrerer feil slagmetode, eller bare slag man faktisk ikke slår.

Det finnes et par måter å lette på noe av frustrasjonen. Man kan for eksempel holde inne skulderknappene på Joy-Con når man skal slå blå slag, eller man kan velge en av spillets mange figurer som sørger for at man får poeng bare man slår i takt, uavhengig av om slaget er blått eller rødt. Ingen av disse tar imidlertid bort ikke-slag som blir registrert som slag, og fortsatt har jeg ikke snakket om synkroniseringsproblemene man også sliter med dersom man bruker Joy-Con, uansett hvor mye man øver, terper eller justerer på innstillingene.

Taiko no Tatsujin: Drum 'n' Fun
Ønsker du å spille Taiko no Tatsujin med bevegelser? Da bør du nok gå til anskaffelse av denne spesiallagde kontrolleren, for Joy-Con er temmelig dårlige til den slags.

Konklusjon? Skal du ha best utbytte av Taiko no Tatsujin: Drum 'n' Fun, bør du ikke bruke Joy-Con, i hvert fall ikke som bevegelseskontroller. Her har Bandai Namco gjort en elendig jobb, og Switch-versjonens største trekkplaster blir dermed ubrukelig. Hvordan spillet fungerer dersom man spiller med den spesiallagde trommekontrolleren vet jeg ikke, da jeg ikke har hatt tilgang på denne, men jeg vil tro denne gir en betydelig bedre opplevelse.

Taiko no Tatsujin: Drum 'n' Fun
Taiko no Tatsujin: Drum 'n' Fun