Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
forspill
Tekken 6

Tekken 6

Gamereactors egen Tekken-spesialist, svenske Petter "Kazuya" Hegevall har spandert fire intensive timer sammen med alpha-versjonen av Tekken 6. Her forteller han nøyaktig hva vi kan forvente av Namcos sekser...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Mitt forhold til Tekken som spillserie er som en turbulent kjærlighetshistorie. Jeg falt pladask da jeg så det første spillet for første gang. Kjøpte det for oppsparte skolepenger, la Battle Arena Toshinden (ja, jeg skammer meg) til siden, og begynte å lære meg Kazuya Mishimas mest dødelige moves. Jeg levde med Tekken i et helt semester. Og min kjærlighet vokste - vi trivdes så godt sammen, Tekken og jeg. Vi var uadskillelige.

Tekken 2 ble sluppet knappe to år senere, og min kjærlighet var mer følelsesladet enn noensinne. Kazuya hadde et nytt spark, en ny ti-hits-kombinasjon og et nytt kast. Jeg spilte til tommlene blødde (nesten i alle fall) og dyrket vår kjærlighet, som bare ble sterkere og sterkere.

Tekken 3 var det beste spillet i serien, det bestemte jeg meg for å syns etter bare et tjuetalls kamper. Så bra føltes det. Min kjærlighet for Namcos lekre slåsskamp var udødelig.

Så skjedde det som ikke skulle skje. Jeg begynte å være utro. Street Fighter Alpha 2 Gold og Street Fighter Alpha 3 kom i velpolerte arkadeversjoner til Playstation og jeg begynte å trene med Ken igjen. Kazuya lå i en pappeske og samlet støv mens jeg og Ken storkoste oss på Capcoms håndtegnede slagmark.

Dette er en annonse:

Og det ble ikke bedre med Tekken Tag Tournament. Min japanske import-Playstation 2 ble levert med det nyeste Tekken-spillet, og tross en rask flirt med min gamle flamme, så falt jeg aldri helt for det tag team-konseptet. Tekken fortsatte å samle støv mens jeg næret sidespranget med Ken. Jeg spilte Street Fighter III: Third Strike (Dreamcast) mer enn noensinne, og hadde ingen planer om å vende tilbake til Tekken.

Tekken 4 var lekkert og alt det der, men fikk knapt mer enn en kvelds oppmerksomhet fra min side. Jeg kikket på Kazuya. bannet over de trange banene og ble møtt med et stygt blikk fra hele Mishima-familien. En utfrysning kalte jeg det da, men egentlig handlet det om mitt usunne forhold til monogami.

Siden skjedde det som ingen av oss, verken Kaz eller jeg, trodde skulle skje. Vi traff hverandre igjen, enda flere år senere, og ble gjenfornet i en kjærlig krafteksplosjon av et spill. Jeg var forelsket igjen, i Tekken 5, og bestemte meg for å svikte Ken.

Tekken 5 er i følge meg verdens nest beste fightingspill (gjennom tidene), rett etter Street Fighter Alpha 3. Tekken 5 var nærmest perfekt - vi savnet bare Armor King. Dette spillet er også Namcos beste bedrift. Etter 12400 matcher vet jeg hva jeg snakker om. Min Tekken 5-timing sitter dypt i ryggmargen. Jeg kan utføre Kazuyas ti-hits-kombinasjon i søvne, og slenger avgårde hans kraftfulle break-attack (i tre steg) så raskt at det bare rasler i knappene.

Dette er en annonse:

Forventningene til Tekken 6 er så klart enorme. Det er ganske lenge siden jeg så frem til et fightingspill så mye som jeg gjør nå. Og nettopp derfor var det litt ekstra spesielt å få besøk av Namco her på redaksjonen. De hadde nemlig med seg en utviklermaskin hvis harddisk var full av en tidlig versjon av det kommende Tekken 6. Endorfinene begynte å strømme allerede da jeg plukket opp Namcos utsendte på flyplassen, og endorfin-fontenen ble aktivert idet startkjermen dukket opp på vår 103" store Screen Research-duk.

Tekken 6 til Playsation 3 og Xbox 360 er egentlig konsollversjonen av arkadespillet som heter Tekken 6: Bloodline Rebellion. Bloodline er en oppdatert versjon av det snart 18 måneder gamle Tekken 6-arkadespillet, med nye karakterer, et par nye baner, ny musikk samt nye muligheter til å skreddersy klær og utseende på sin karakter.

Den første og største forandringen som har skjedd i Tekken 6 får jeg smake på allerede i første runde. Det har blitt snakket mye om Namcos nye "Rage"-system på forhånd, og tross visse balanseringsproblemer i arkadespillet, fungerte det riktig bra i konsollspillet. Hver gang man holder på å tape og bare har bittelitt liv igjen, aktiveres "Rage"-modusen, og slåsskjempen din blir betraktelig sterkere og man kan da dele ut ganske store mengder juling, og ikke rent sjeldent snu kampen til sin egen fordel. Tanken med Rage er selvsagt å skape mer dramatikk i rundene i Tekken 6. Den som ligger under skal kunne snu matchen like før han selv dør, noe alle som avsluttet et par matcher med "Great!"-avslutninger i Tekken 5 vet at gir et solid adrenalinkick.

En annen nyhet i Tekken 6, som Namco har lånt av Tecmos Dead or Alive-serie, er de interaktive miljøene og flere nivåer i banene. Akkurat som i Dead or Alive 4 kan man nå ødelegge en vegg og flytte kampen inn i et annet rom. Det fungerer på samme måte om man kaster motstanderen i bakken på noen baner. Gulvet raser sammen og kampen kan fortsette en etasje nedenfor. En ganske meningsløs del av Dead or Alive-spillene, som jeg ville sluppet i Tekken 6, som det føles nå.

En tredje nyhet i Tekken 6 er at man nå kan få motstanderen i bakken på en mer systematisk og effektiv måte enn noensinne. Dette for å muliggjøre såkalte "juggles" i enda større utstrekning enn før. Med Kaz går det helt utmerket å gi King en albue så han går i bakken, la han kaste seg opp, og siden innlede ti-hits-kombinasjonen når han ligger i luften. En forbedring til et allerede fantastisk juggles-system.

Merverdi er noe Namco alltid har vært flinke på når det kommer til nettopp Tekken-spillene. I Tekken 3 nøt vi spillmodusen som het "Tekken Force" og i Tekken 6 har Namco forsøkt å gjenskape Force-magien i noe de kaller "Scenario Campaign". Akkurat som i Force, eller delvis som i Devil Within-modusen fra Tekken 5, kan man i Scenario Campaign spille sammen med en kompis (online multiplayer, system link eller split screen) og banke kroppsvæskene ut av hundrevis av fiender i en modus som fører tankene tilbake til klassike Double Dragon.

Scenario Campaign føles imidlertid ikke som det helt store i den tidlige forhåndsversjonen vi fikk teste. Figurene beveger seg stivt og rart , kameraet knoter og de utplasserte våpna man kan plukke opp og bruke virket helt meningsløse. Når Kazuya på den andre banen byttes ut mot en stor edderkopprobot (som knapt kan snu seg) ble jeg så lei at jeg gitt tilbake til VS-modusen igjen.

Tekken 6 inneholder seks nye karakterer og hele 42 figurer sammenlagt. Jeg testet selvsagt alle de nye kjempene (Bob, Leo, Miguel, Zafina, Alisa og Lars) og fattet umiddelbart interesse for Miguel. Spansk matador med lekre bukser som slåss hedert, stilig og gentlemann-aktig med en effektiv kung-fu-stil proppet av sterke spark. Imponerte gjorde også Bob, som føltes rask til tross for usunn overvekt, og han var morsom å slåss med på en måte som Street Fighter IV-fettberget Rufus aldri ble.

Svenske Lars Alexandersson var også morsom å kjenne på, selv om hans kampstil ikke fremkalte noen gledeshyl fra min side. Lars minner delvis om Jin, men er mer akrobatisk, og han kommer til å bli giftig i turneringsspill takket være tempoet. Også er det morsomt at han snakker uavbrutt i mobiltelefonen før og mellom rundene, og går kledd i hvite jeans. Er det sånn svensker oppfattes i Japan? (Det er sånn svenker oppfattes i Norge! red.)

Etter fire timer sammen med Tekken 6 er jeg veldig fornøyd og enda mer ivrig etter å få teste det ferdige spillet. Timingen og tempoet er identisk med Tekken 5 (altså ikke litt seigere, som i Dark Resurrection) og de nye figurene føles veldig stabile og gjennomarbeidede. De nye banene ga definitivt mersmak, og musikken i Tekken 6 ligger an til å bli den beste så langt for spillserien.

Det eneste som ikke imponerte under vår maraton-session med Xbox 360-versjonen av Tekken 6 var grafikken. For selv om figurene bygges opp av betydelig flere polygoner enn i Playstation 2-versjonen av Tekken 5, så hadde jeg ønsket meg mer. Ikke minst når det gjelder belysning og lyseffekter i spillet. Det skal imidlertid nevnes at Namco fortsatt har fire måneder på seg til å pusse, og det kan fort bety at det det ferdige spillet ser dobbelt så lekkert ut som den alpha-koden vi fikk teste.

Til syvende og sist er jeg svært fornøyd med det jeg fikk se av Tekken 6. Mine forventninger er fortsatt skyhøye, og jeg er helt overbevist om at jeg kommer til å spandere uhørt mange timer med min gamle kjærlighet igjen når Kazuya og vennene hans innar denne generasjonens konsoller i slutten av oktober.

Tekken 6
Tekken 6
Tekken 6
Tekken 6
Tekken 6
Tekken 6
Tekken 6
Tekken 6
Tekken 6
Tekken 6
Tekken 6
Tekken 6
Tekken 6
Tekken 6
Tekken 6
Tekken 6
Tekken 6
Tekken 6
Tekken 6
Tekken 6
Tekken 6
Tekken 6
Tekken 6
Tekken 6
Tekken 6
Tekken 6
Tekken 6
Tekken 6
Tekken 6
Tekken 6
Tekken 6
Tekken 6
Tekken 6
Tekken 6
Tekken 6
Tekken 6
Tekken 6
Tekken 6
Tekken 6
Tekken 6
Tekken 6
Tekken 6
Tekken 6
Tekken 6

Relaterte tekster

Tekken 6Score

Tekken 6

ANMELDELSE. Skrevet av Øystein Andersen

Kongen av jernknyttneveturneringa er tilbake, og denne gangen både på Xbox 360 og Playstation 3. Øystein har omtalen!

0
Tekken 6 fungerer nå på Xbox One

Tekken 6 fungerer nå på Xbox One

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Hvis de allerede tilgjengelige fightingspillene på Xbox One ikke klarer å døyve lengselen etter mer Namco-slåssing i Tekken 7, så kan vi trøste deg med å fortelle at...

Alt om Tekken 6-NM

Alt om Tekken 6-NM

NYHET. Skrevet av Magnus Tellefsen

Spaceworld huset i helgen hovedfinalen for Tekken-NM. Gamereactor var tilstedet for å overvære det hele. Les mer...



Loading next content