Den første Bourne-filmen kom i 2000, og bøkene har vært kjent i flere tiår. Likevel har ikke spillprodusentene kastet seg over lisensen - før nå. Sierra og High Moon Studios jobber knallhardt for å få ferdig det første spillet om Jason Bourne, og vi fikk en nærmere kikk på det i Leipzig.
Jeg skal ærlig innrømme at det var med dårlig skjult motvilje jeg ble trukket med på visningen av The Bourne Conspiracy. Jeg synes riktignok at fimene er superkule, men denne typen spill pleier sjelden å være det. Vivendi pleier å være litt slappe med filmlisensene sine, og jeg forventet at dette skulle bli totalt uinteressant og totalt bortkastet tid. Egentlig er det jo helt utrolig at ikke Vivendi er på sitt femte spill allerede. Det har tross alt kommet to meget suksessfulle filmer. High Moon kjenner jeg utelukkende fra western/vampyr-spillet Darkwatch, og det var aldri noe som fikk det til å riste i rockefoten min. Det viste seg imidlertid raskt at det kan se ut som utviklerne er inne på noe. Gjenskape den kule stemningen fra filmene.
Utviklerne påpeker dette til det nesten kjedsommelige. At dette er et spill som kommer til å stå på egne ben, som ikke er en forhastet utgivelse med tanke på en filmlansering, og akkurat der tror vi dem, i og med at spillet kommer et halvt år etter den siste filmen, og at spillet kun vil prøve å gjenskape stemningen og følelsen fra bøkene og filmene.
Spillets historie er ny, men tar samtidig utgangspunkt i Robert Ludlums bøker, og ikke direkte i noen av filmene. Likevel vil du kjenne igjen stilen fra filmene, og spillutviklerne har lovet at de skal være tro mot alle Bourne-fans. Produsentene har arbeidet tett med filmskaperne, blant andre manusforfatter Tony Gilroy, for å fange essensen i filmene. Forvent derimot ikke å se noe til Matt Damon i spillet. På nåværende stadium er karakterens utseende fjernt fra det vi kjenner fra det hvite filmlerretet, men utviklerne vil heller ikke utelukke at de kan komme til å jobbe med flere skuespillere fra filmene. Hvis noen husker hvem noen av de andre skuespillerne enn Matt Damon er da.
Jason jobber denne gangen som agent i Treadstone, og dette betyr at handlingen er satt forutfor historien i de tre filmene. Vi vil få historien bak karakteren Bourne, men utviklerne er foreløpig sparsomme med detaljene.
Kampsystemet i spillet vil være sterkt inspirert av filmene, og da med spesielt fokus på Bournes bokseferdigheter. Jason er jo kjent som en habil slåsskjempe, og dette vil få en fremtredende plass i spillets gameplay. Etter langvarige kamper, vil du blant annet få muligheten til å gjennomføre takedown ved å trykke på riktig knapp til riktig tid. Spesialslagene vil blant annet bestå av albue mot kjeve, eller hode mot hode. Det kan bli knakende moro med andre ord, og utfra de sekvensene vi fikk se, var det ikke spart på noe når det gjaldt visualiseringen når du knuser motstanderne.
Bourne er også kjent for å kunne ta i bruk omgivelsene til sin fordel. Dette betyr at du i spillet kan bruke ting rundt deg som våpen, for eksempel ved å slenge hodet til en kar i veggen, eller kaste folk ut vinduet. Vi ble vist et par triks, som definitivt vil falle i god jord hos dem som heier på Jason.
Foreløpig er det ikke så mange detaljer High Moon vil ut med rundt spillutgaven av Jason Bourne. Det er spennende at de ikke har presset på seg i forhold til å rekke en filmlansering, og uansett om man liker Robert Ludlums bøker, så har han skrevet noen morsomme plott med jevne mellomrom. Mye av det som vil være avgjørende for The Bourne Conspiracy er i hvor stor grad man kan bruke absolutt alt som et kreativt våpen, eller om det blir lagt sterke føringer. Historiene er i utgangspunktet som skapt å lage spill av så der burde det heller ikke skorte på råmateriale. Jeg må ærlig innrømme at jeg driter i om Matt Damon er med, og High Moon burde heller bruke de pengene på å forsikre seg om at sluttresultatet blir bra, for spillet har absolutt potensiale.
Spillet vil ta i bruk Unreal Engine 3, som blant annet ble brukt som motor i Gears of War og Bioshock. Foreløpig er spillet ganske langt unna disse grafiske perlene, men med optimalisering og finjustering, antar vi at spillet vil se bra ut til slutt. La oss bare for Guds skyld håpe det blir bedre enn 24: The Game.