Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
anmeldelser
The Crew

The Crew

Ubisofts påståtte racing-MMO har rammeverket det trenger for å bli noe fenomenalt, men dessverre lever ingen av bestanddelene opp til gullet og de grønne skogene...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Jeg mistenker at jeg kommer til å virke sur og grinete i denne anmeldelsen, så la meg presisere noe allerede på begynnelsen. The Crew er et over middels godt acingspill jeg har hatt det mye moro med. Problemet er bare at det ikke lever opp til potensialet sitt, og at produktet ikke stemmer overrens med skisseringene vi ble servert på forhånd.

Dette strekker seg dessuten gjennom alle spillets individuelle områder. Det er aldri dårlig, men det er heller aldri på høyde med det beste vi har sett i sjangeren tidligere. La oss ta det i tur og orden, og la oss starte med det viktigste. I et racingspill er det aller viktigste kjørefølelsen. Er ikke den på plass spiller det ingen rolle hvordan noe av det andre er designet eller presentert.

Som du sikkert har skjønt er kjørefølelsen i The Crew helt OK, men ikke noe mer en det. Spillet ligger forankret i arkade-sjangeren, selv om man har enkelte instillingsmuligheter som å skru av og på anti-spinn og lignende. Å leke litt med disse innstillingene vil jeg absolutt anbefale, og du bør i hvert fall bytte over til sport-presetet. Med standardinnstillingene merker man veldig liten forskjell utover ulike hastigheter hvis man kjører på tørr asfalt kontra et gjørmete jorde. Det vil man jo ikke ha noe av! Det er digg at man kan kjøre akkurat der man vil, men det skal jo kjennes annerledes ute på veien enn inne i skogen.

The Crew
Dette er en annonse:

Videre vil jeg anbefale deg å tukle litt med sensitiviteten til styringen, da bilene i The Crew er fryktelig understyrte. Det er veldig vanskelig å gjøre små korrigeringer i høy fart da bilene ikke reagerer skikkelig før du omtrent presser spaken helt til siden. Man venner seg litt til det etterhvert, men innledningsvis fører det til mange situasjoner der du enten braser inn i andre biler/gjenstander fordi bilen ikke lystrer de små kommandoene dine, eller at det går andre veien og bilen sendes på kryss og tvers av veien fordi du overkompenserer.

Totalt sett mangler kjørefølelsen nyansene vi kjenner fra spill som Forza Horizon 2, der man virkelig kan kjenne når dekken griper tak, eller slipper tak, i underlaget. Denne følelsen kommer aldri skikkelig i The Crew. I tillegg trekker bakenden til bilene unaturlig mye ut ved selv små bevegelser på stikka, noe som gir illusjonen av en skrens som aldri kommer. For å gjenta det jeg sa i starten, bilfysikken i The Crew er på ingen måte håpløs, men den mangler det lille ekstra, det lille ekstra spillet sårt kunne trengt for å gjøre resten av spillet mer oppslukende.

Jeg tenker her først og fremst på den gigantiske spillverden Ubisoft har laget. Den er formet som en miniatyr av hele USA, og jeg kan ikke skjønne annet enn at dette er det største sammenhengende området vi har sett i et racingspill noen gang. Kanskje i et hvilket som helst spill. Kartet klarer å formidle USAs varierte natur på en god måte. Det er stort nok til at man kjenner avstanden på kroppen, men ikke så stort at man mister motet av endeløse strekninger. Teamet har også gjort en god jobb med å gjenskape de største byene i landet. Jeg har vært i noen av dem i virkeligheten, og jeg kunne faktisk kjenne meg igjen selv om virkelighetens Las Vegas er mye større (og mye mer trafikkert) enn versjonen i The Crew. På den visuelle siden tilbyr ikke The Crew noe vi ikke har sett før, men med tanke på det enorme omfanget til spillverdenen, som du kan kjøre på kryss og tvers av helt uten lasteskjermer, synes jeg nivået er nokså bra. LA i The Crew har selvsagt ikke samme detaljrikdom som Los Santos fra Grand Theft Auto V, men å skulle opprettholde et slikt nivå på tvers av hele landet ville tatt flere tiår ådesigne og krevd alt for mye av konsollens krefter.

The Crew
Dette er en annonse:

Spillkartet er på mange måter spillets største styrke, men som jeg allerede har vært inne på er den underordnet selve kjøringen. Alt henger sammen, og det hadde vært så utrolig mye artigere å utforske The Crews utallige landemerker hvis kjøringen satt litt bedre. Likevel er spillkartet ett av de to elementene Ubisoft har skrytt av på forhånd, og det eneste som faktisk lever sånn noenlunde opp til lovnadene. Det andre elementet har imidlertid lite med reklameringen å gjøre.

The Crew er blitt markedsført som et racing-MMO, og etter en uke med spillet kjenner jeg meg overhode ikke igjen i denne beskrivelsen. MMO står for Massively Multiplayer Online, og selv om man kobles opp til nye spillere hvis man kjører til en annen landsdel er det ingenting "Massively" med dette. Det meste jeg har talt av andre spillere i nærheten er 8 eller 9, altså den samme mengde spillere man finner i et hvilke som helst racingspill med en online-komponent. I de rålekre trailerne fristet Ubisoft med en nesten overbefolket verden der vennegjenger på opptil fire (såkalte crews - derav navnet) konkurrerer mot hverandre over en lav sko. Jeg vet ikke om det er dårlige servere eller noe i den retningen som har skylden, men virkeligheten har i hvert fall så langt vært en helt annen. Med mindre du har en PSN eller XBL-venn å spille med er det sjelden du finner noen å kjøre co-op med, og online matchmaking resulterer oftere i endeløs venting enn faktisk racing mot andre. Det er mulig det tar seg opp etterhvert, men per i dag er rett og slett ikke The Crew et MMO.

The CrewThe Crew

Dette er naturligvis skuffende, ettersom det var nettopp denne sosiale biten som skulle skille The Crew fra røkla. Historiedelen har de ikke brukt så fryktelig mye tid på når det gjelder innovasjon, da opplegget er nesten komisk velkjent. Du arbeider undercover for FBI og skal jobbe deg oppover i en landsdekkende streetracing-bande med en svakhet for ulovlige aktiviteter. Samtidig har du også noen personlige, hevngjerrige grunner til å være engasjert. Høres det kjent ut? Oppdragene er dessuten av den tradisjonelle sorten, og går naturlig nok ut på å komme deg fra A til B i en forrykende fart. Det er visse variasjoner å spore, som å stoppe biler på rømmen, men du finner ingen oppdrag som føles voldsomt friske eller nytenkende. Igjen, det er ikke regelrett dårlig det som blir presentert, men det er heller ikke noe utenom det vanlige.

Dette er en annonse:

Nå begynner jeg å nærme meg slutten av det jeg ser har blitt en slags avhandling om min karriere bak The Crew-rattet, men før jeg setter siste punktum har jeg to temaer å ta opp. Ett av dem er positivt, mens det andre er det stikk motsatte.

Jeg liker måten bilparken er håndtert på i The Crew. Det er ikke så fryktelig mange biler å velge mellom, men de kan alle tilpasses opptil fem forskjellige konfigurasjoner. Alt fra allsidige Street- og Dirt-konfigurasjoner til spesialiserte oppsett som Circuit (til baneløp) og Raid (til veldig røft terreng). Alle disse variantene av de forskjellig bilene kan dessuten oppgraderes og styles noe voldsomt, og måten man sanker inn disse oppgraderingene på grenser til det vanedannende. Hver eneste gang du fullfører et løp blir du tildelt en ny del basert på prestasjonen din, som gir bilen et ytelsesløft. Dette gjelder også hvis du fullfører en av de utallige miniutfordringene som er strødd rundt på kartet. Disse kan være alt fra å kjøre slalåm et stykke til å stå på gasspedalen og komme deg så langt unna som mulig på et visst antall sekunder, og det er nesten overraskende digg å se nivået til bilen din øke. Som regel i racingspill ditcher jeg den første bilen min så fort jeg har mulighet, men i The Crew blir den pimpa Nissanen jeg starta med, nå med lagt bedre egenskaper, brukt side om side med den røde Ferrarien.

The Crew

På dette området trekkes MMO-elementene litt inn i spillet igjen, og får meg til å føle at The Crew er litt annerledes likevel. Denne følelsen blir imidlertid snudd fra å ha positivt fortegn til noe negativt straks jeg får en politibil på nakken.

Jeg vet faktisk ikke helt hvordan jeg skal beskrive biljaktene i The Crew, utover å si at de er de mest uinspirerte, stive og uengasjerende jeg noen gang har vært borti. I The Crew har politiet en helt vannvittig catch up-effekt som fjerner enhver mestingsfølelse av å kjøre fra lovens lange arm. Denne effekten er også tilstede i løp mot andre biler, men i politijakter er den overdrevet noe så til de grader. I det ene øyeblikket ligger nemlig politiet limt til hekken din (selv hvis de har normale biler mens du har en blodtrimmet McLaren) uansett hvor mange svinger og småveier du kaster deg gjennom. I det andre øyeblikket har de krasjet med hverandre eller rett og slett gitt opp, ofte fordi timeren på oppdraget nærmer seg null, og bare lar deg forsvinne i horisonten. Jeg har aldri vært borti noe så ubalansert og uinspirerende. Politijakter skal tilføre en ekstra nerve til racingen, ikke være et slitsomt uromoment som får deg til å sukke hver gang bålysene dukker opp i bakspeilet.

Jeg kunne sikkert snakket enda mer om The Crew. Slik er det ofte med spill som enten er eller later som de er et MMO. For å ta oppsummeringen vil du nok ha det mye moro med The Crew, så fremt du ikke går inn med forventningene om et banebrytende MMO-racingspill. Med tanke på alt vi har hørt i forkant er det en fair forventning å sitte på, men nå er du altså advart. The Crew er bedre enn det forrige "MMO-racingspillet" Test Drive Unlimited 2 på nær sagt alle områder, men det havner likevel i skyggen av bilspill med dekkene bedre plantet på asfalten. Det er kult å ta en road trip fra New York, via New Orleans, opp til Las Vegas og til slutt til San Franscico, men hvis du har en Xbox One anbefaler jeg Forza Horizon 2 over dette. Der er det like mange å spille med online, og kjørefølelsen har mye mer til felles med lukten av svidd gummi og motorolje.

The Crew
07 Gamereactor Norge
7 / 10
+
Kult å kunne kjøre på kryss og tvers av hele USA. Artig progresjonssystem. Morsomme miniutfordringer.
-
Oppleves ikke som et MMO, tradisjonell historie og oppdrag, enerverende og ubalanserte politijakter.
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Relaterte tekster

7
The CrewScore

The Crew

ANMELDELSE. Skrevet av Morten Bækkelund

Ubisofts påståtte racing-MMO har rammeverket det trenger for å bli noe fenomenalt, men dessverre lever ingen av bestanddelene opp til gullet og de grønne skogene...

1
Alt om The Crew: Calling All Units

Alt om The Crew: Calling All Units

NYHET. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

Den andre utvidelsen til The Crew slippes i dag, og da passer det godt å vite hva man faktisk får for pengene. Siden man nå får helt nye gameplaymekanikker med tanke på...

0
GR Live spiller The Crew: Calling All Units

GR Live spiller The Crew: Calling All Units

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

I dagens sending av Gamereactor Live skal vi ta en første kikk på Ubisofts MMO-bilspill, The Crew. I en time fra klokken 17.00 får vi et eksklusivt møte med den kommende...

2
Last ned The Crew gratis neste uke

Last ned The Crew gratis neste uke

NYHET. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

Ubisoft feirer 30 år, og i den sammenheng har de delt ut gratis spill til alle som er Ubisoft Club-medlemmer. Vi har allerede fått Prince of Persia: The Sands of Time,...

1
The Crew feirer fem millioner spillere

The Crew feirer fem millioner spillere

NYHET. Skrevet av Morten Bækkelund

Det har gått ca. 16 måneder siden Ubisoft slapp racingspillet The Crew, som lot deg utforske hele USA-kartet (forminsket, men fortsatt mektig stort) sammen med et "crew"...

0
Lanseringsbilder fra The Crew: Wild Run

Lanseringsbilder fra The Crew: Wild Run

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Den første store utvidelsen til Ubisofts massive online-racingspill The Crew er nå ute på markedet. Den har fått navnet Wild Run, og blant innholdet finner du monster...



Loading next content