I starten av den nåværende konsollgenerasjonen hadde Test Drive Unlimited en visjon for et MMO-racingspill. I så måte er det vel bare passende at noen av talentene fra den gjengen (Ivory Tower) har sluttet seg til Ubisoft og Ubisoft Reflections for å presse grensene enda lenger nå som vi står på terskelen til en ny konsollgenerasjon. Ideen om et racingspill hvor alle kjører rundt i den samme, enorme, åpne verdenen, slår seg sammen i «crews» på fire personer for å utføre oppdrag - det minner unektelig om hvordan MMO-rollespill er bygd opp. Og som med alle MMO-er, så er det viktig å kunne personliggjøre bilen og vise frem hva du har klart en viktig del av opplevelsen. Hvis noen ruller opp på siden av deg i en gullbelagt Bently, så vet du at vedkommende har brukt mye tid i spillet.
Vi har kjørt rundt i en rekke racingspill med åpen verden i det siste, og The Crew vil lett bli sammenlignet med de seneste Need for Speed-titlene. Men, den verdenen The Crew byr på er gigantisk sammenlignet med disse spillene. Du kjører ikke bare i en by eller en region, men faktisk på tvers av et mini-Amerika. Byer som New York (som vil være på størrelse med GTA IVs Liberty City., San Francisco, Detroit og Miami har blitt gjenskapt, og det samme gjelder alt som befinner seg mellom dem. Ørkener, skoger, øde landeveier, racingbaner - The Crew har litt av alt, og du kan konkurrere stort sett overalt.
The Crew ble feilaktig beskrevet som en bilsimulator da de første ryktene slapp ut. Styringen er mer arkadeaktig, og tankene går til Burnout mens vi spiller et oppdrag i Miami hvor vi booster avsted og samarbeider om å ta ut en annen bil. Dessuten er det lett å se arven fra Test Drive Unlimited, ettersom ideen om at kjøring på alle veier, skogsveier og baner står i sentrum. Alle bilene kan også bygges om for å passe til de ulike forholdene.
Bilene er i The Crew er lisensierte, og alle har 19 punkter som kan tilpasses med hundrevis av deler. Sammen med det grundige verktøyet for å lakkere bilen og sette på foliemerker, så har man alt man trenger for å lage et personlig uttrykk gjennom kjerra.
En viktig del av The Crew er såkalt emergent gameplay, som innebærer at situasjoner oppstår av seg selv. Selv om kreativ sjef, Julian Gerighty sier at det ikke vil finnes verktøy til å lage egne oppdrag ved lansering, så er det noe de jobber med.
Vi spilte et par oppdrag i The Crew på Xbox One (det kommer også til PS4 og PC) - et vanlig offroadrace et sted som minnet om Death Valley, og et raid (det vil si et takedown-oppdrag) i Miami. Alle oppdragene kan spilles alene eller i co-op. Verdenen er full av små utfordringer som tester kjøreegenskaper, hastighet og lignende, og her kan man utfordre venner på en tilsvarende måte som vi kjenner fra Criterions Need for Speed-titler med Autolog.
I likhet med Assassin's Creed IV: Black Flag har The Crew også sin egen «Companion App». Her kan du gå til garasjen og fikse på bilen din, i tillegg til at det vil finnes en spillbar del her (hva det sistnevnte innebærer er fortsatt et mysterium).
Ubisoft holder fortsatt visse detaljer hemmelig. Vi vil få crew battles, men detaljene er ikke røpet utover at det vil innebære fire mot fire. Historien vet vi heller ikke så mye om, men det skal handle om å kjøre på tvers av USA. The Crew låner altså elementer fra mange kjente spillserier, men de leverer også noe vi ikke har fått før - og det er en massiv flerspillerracer hvor alle kjører rundt i den samme verdenen.