Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor Norge
forspill
The Division 2

The Division 2: Dark Zone og PvP

Eirik reiste til Washington D.C...egentlig Sverige...for å se hvilke forbedringer som er såpass store at de ikke kunne kommet med oppdateringer til originalen.

Det er ingen hemmelighet at jeg likte og fortsatt liker The Division veldig godt, og jeg er ikke alene. Spillet fikk generelt en meget god mottakelse da det kom for snart tre år siden. En av hovedgrunnene til dette var det spennende Dark Zone-konseptet hvor man gikk inn i et område fylt med både datakontrollerte fiender og andre spillere som kunne vise seg å være både venner og fiender. Det var her noe av spillets beste loot fantes, så pulsen ble derfor et par hakk høyere med den stadig voksende usikkerheten rundt seg.

Spillet er uansett ikke perfekt. Noen liker ikke hvordan man nærmest ikke har en sjanse mot spillere som har høyere nivå på utstyret enn dem, noen mener fiendene tåler for mye, mens andre føler spillet mangler variasjon. Spillerbasen er likevel fortsatt meget stor og generelt fornøyd, så hvorfor lage en oppfølger i stedet for å fortsette med oppdateringene? Jeg dro til Massive sitt hovedkvarter i Malmø for å få svar.

The Division 2

Hovedfokuset på turen var Dark Zone og de multiplayer-dedikerte delene av The Division, og jeg forsto raskt hvorfor de måtte dele det opp slik. Her snakker vi nemlig ikke om små endringer. Det som ble klart med en gang jeg hoppet inn i spillet var at vi ikke kan si The Dark Zone lenger, for denne gangen er det tre stykker spredd utover Washington D.C. Hvorfor? Etter en dag med spillet mener jeg svaret er variasjon. De tre sonene befinner seg i sør, øst og vest i byen, men jeg fikk bare utforske de to førstnevnte. Dette var heldigvis mer enn nok til å forstå tankegangen. Den østlige delen består av store, åpne parkområder hvor skarpskytterrifler og andre mellom- eller langdistanse våpen kommer veldig godt med. På den annen side er sonen i sør for det meste tettbebyggelse med veldig lite tid under åpen himmel, så der gikk turen til menyene for å finne fram en hagle og SMG. Da forstår du kanskje at områdene ikke bare byr på visuell variasjon, men også gameplaymessig.

Siden jeg for det meste har brukt en skarpskytterrifle og M16 i The Division den siste tiden følte jeg meg raskt til rette i øst. Eller, helt til rette er ikke helt riktig, for det var fascinerende å se hvor annerledes alt så ut. Å gå fra mørke og lumske Manhattan til et solfylt Washington hvor grønne trær og små bekker hadde spist seg gjennom både bygninger og asfalt var et skikkelig gledelig skifte. Solen som speilet seg i Capitol-bygningen bak statuer dekket av røtter og busker viste akkurat hvor store summer svenskene har lagt i Snowdrop-motoren, samtidig som jeg endelig ser at Massive faktisk liker farger.

The Division 2
The Division 2The Division 2The Division 2The Division 2

Gameplay er uansett viktigst, så la oss snakke om hvilke endringer det er gjort på det området. Hver Dark Zone har blitt det utviklerne kaller "normalised". Enkelt sagt er dette rett og slett nøytralisert. Nivået på ustyret ditt vil nesten ikke ha noe å si i disse områdene. Tanken bak dette er at alle skal være så godt som likestilte, og at det dermed bare handler om ens egne ferdigheter. Derfor blir det enda viktigere å velge våpen og utstyr som passer deg. Gamle favoritter som turret og seeker mine er tilbake med nye modifikasjoner om gir de flere bruksområder, mens den nye chem launcher-en og drone-variantene raskt ble slagere for min del. Chem launcher-en passer for eksempel nesten uansett for du er. Den var veldig nyttig å ha i tette korridorer da de nye selvmordsbomberne kom løpende. Med noen raske skudd limte riot foam-varianten dem fast til gulvet i de to sekundene jeg og teamet trengte for å drepe dem. Det stemmer. Fiender kan tydeligvis ikke spiste kuler som smågodt lenger.

Massive er åpenbart klare over at mange hoppet av skipet så snart de måtte bruke et helt magasin eller mer på fiender. I utgaven jeg fikk prøve døde vanlig fiender av en eller to skuddsalver fra et vanlig gevær, mens noen av de sterkere fiendene ble utryddet på en flekk om laget mitt fokuserte på dem. Samtidig trenger ikke de av dere som liker å brenne av noen magasiner på en fiende å frykte heller, for gruppen min kom også over noen godt utrustede fiender som var på nivå med kraftpluggen fra E3-demoen. Du trenger tydeligvis bare ikke å frykte lange kamper mot vanlige personer uten vester eller lignende med mindre ting endrer seg før lansering.

The Division 2
The Division 2The Division 2The Division 2The Division 2
The Division 2The Division 2