Gamereactor Norge. Se de nyeste spilltrailerne, pluss ferske intervjuer fra de største spillmessene i verden. Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
forspill
The Legend of Zelda: Skyward Sword

The Legend of Zelda: Skyward Sword

Skumle fiender, nye mekanikker og fargerike omgivelser. Vi har svingt Mestersverdet i The Legend of Zelda: Skyward Sword...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Legend of Zelda: fantastisk, episk og til tider romantisk. Nintendos serie spenner over flere generasjoner, og har svingt innom flere temaer under sin fartstid.

Men for Links nyeste eventyr må vi bruke andre ord - rettere sagt uhyggelig, foruroligende og direkte forstyrrende. Vi har nemlig møtt en fiende som går selveste Ganon en høy gang.

Vi har nettopp hilst på Ghirahim, den sentrale skurken i Skyward Sword. Det er snakk om to knappe minutter med ord- og sverdveksling, men hans karismatiske tilstedeværelse henger i luften lenge etterpå. Personligheten hans er så ondskapsfull at den er skremmende selv i Zelda-sammenheng. Hvis vi så bort fra kostymet og den diskutable frisyren ville vi ha hyllet ham som en av de beste skurkene Nintendo noen gang har skapt.

Vi møter ham tidlig i en av seksjonene til Nintendos tredelte demo, der han prøver å bryte ned en dør mot slutten av en grotte. Han viker langt unna den massive skikkelsen og det skumle blikket til Ganon - seriens tradisjonelle skurk. Ghirahim er helt annerledes. Lyst hår maskerer det ene øyet, mens hans slanke figur minner om en manipulerende lusker som opererer bak scenene fremfor midt i kampen. Men så begynner han å snakke.

Dette er en annonse:
The Legend of Zelda: Skyward Sword

Den tekstbaserte monologen bærer samme budskap utallige skurker har servert tidligere, men måten han leverer dem på er helt særegen. Vi rammes av en truende galskap idet han teleporterer seg bak Link, for så å hviske noe i øret hans med sin unaturlig lange tunge. Han vil se blod, og for første gang siden seriens spede start føler vi frykt når saktefilmscenen slutter og bosskampen starter.

Han fungerer som Links mørkere halvdel. Han er ekspert med sverdet, men også en trussel med bare never. Dette får vi se i den følgende sekvensen, som setter søkelyset på Wii Motion Plus-teknologien og hvor annerledes Skyward Sword er i forhold til sine forgjengere.

Etter hvert åpenbarer det seg et smil på leppene våre. Og det tar ikke lang tid før det vokser seg bredere. Kampmønsteret til Ghirahim sender oss inn i en horribel svettetokt, og vi trives bedre enn noen gang. Serien er tett knyttet til det legendariske sverdet og dets krefter, men dette er første gang vi føler at vi virkelig deltar i en sverdkamp.

Dette er en annonse:

Mekanikken fungerer fremragende. Det er utrolig å se hvor presist Link gjengir våre bevegelser med sverdarmen idet vi svinger det i langsomme og hurtige buer. Vi går fra loddrette til vannrette fektesesjoner uten problem. Actionfølelsen er monumental, og kombinert med rykkbevegelsen for å bruke skjoldet er det umulig å ikke bli absorbert i det som skjer.

Ghirahim har en urovekkende overhånd i kampen. Vi har beseiret enorme edderkopper, hesteridende demoner og en maktsyk, humanoid gris, men ingenting er mer nedslående enn en fiende som tryller vekk sitt eget sverd og går nonchalant mot deg mens han vifter med fingeren. All sunn fornuft tilsier at han er gal, men kamptaktikken røper at det er et triks. Skremmende nok stemmer ingen av antagelsene.

The Legend of Zelda: Skyward Sword

Et raskt utfall mot ham resulterer i at han griper fatt i Master Sword mellom fingerspissene sine. Om du ikke ryster fri sverdet blir du avvæpnet, for så å bli knust med ditt egne våpen. Sikkerhets- og maktfølelsen av å bære sverdet knuses momentant, og når Ghirahim avslappet kaster sverdet over skulderen og fortsetter blir man rammet av panikk. Hva kan man gjøre med hendene når man ikke kommer innenfor gripeavstand? Vi bestemmer oss for å ikke undersøke den saken noe nærmere, og skygger unna for å sirkle ham litt. Og i det sekundet kan vi trekke opp det som en gang var et mektig våpen fra jorden.

Mønsteret endrer seg raskt, og han blander med ett to angrep med en dose teleportering. Først kaster han et sett med lysende dolker, som former seg til en linje idet de suser mot deg. Deretter kneler han og drønner til med et sverd som plutselig dukker opp i hånden hans. Angrepet kan kun avverges ved å bruke skjoldet. Når du svinger for å angripe lener han seg overlegent ned og til den ene siden for å unngå slaget, mens han deretter løper unna din rekkevidde. Rykker du tilbake forsvinner han i et sekund, for så å dukke opp ved siden av deg og angripe.

Vi finner ikke nøkkelen til overlevelse før et kriminelt antall hjerter blir hugget vekk fra skjermen. Et nanosekund passerer fra han forsvinner til han teleporterer seg ved siden av deg, og da du har muligheten til å yte litt skade. Men du skal være rask med å både vende kamera og svinge i riktig retning, da han dukker opp fra alle sider.

Etter hvert blir han så svekket at han faller om, og en kort saktefilmsekvens senere er vi tilbake i demomenyen. Men ansiktet vårt bærer fremdeles et gigantisk smil. Det er utrolig hvor mye morsommere det blir når man forfiner en bestemt mekanikk så grundig.

The Legend of Zelda: Skyward SwordThe Legend of Zelda: Skyward Sword

Vi får teste sverdbladet i en grotte, der vi møter gnomer og skjelettkrigere. Førstnevnte flytter øksene jevnt og trutt fra én hånd til den andre, og tvinger oss til å endre svingingen vår for å kompensere. Sistnevnte er en virvlende djevel med et dobbeltsverd, som bruker forskjellige svinger hele tiden. Resultatet er en actionbasert gåte, som krever at vi hele tiden må endre angrepene for å ramme de konstant skiftende blindvinklene mellom bladene hans.

Men flere nye vrier venter. Den mekaniske billen er en langt mer allsidig variant av bumerangen, som du kan styre ned i små korridorer for å ramme kontakter. De nye tilføyelsene får alle tidligere Zelda-spill til å fremstå som enkle.

Såfremt vi får et par gjennomtenkte gameplay-elementer som utnytter mekanikken på snedig vis ser vi ingen grunn til at Skyward Sword blir noe annet enn fantastisk. Men det store spørsmålet gjenstår: kan det overgå det opprinnelige tredimensjonale Zelda-eventyret?

The Legend of Zelda: Skyward Sword
HQ

Relaterte tekster

1
Zelda: Skyward Sword er nå ute til Wii U

Zelda: Skyward Sword er nå ute til Wii U

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Det er ganske mange som er enige om at The Legend of Zelda: Skyward Sword var det aller beste Motion Plus-spillet, i tillegg til å være ett av de beste til Wii-konsollen....



Loading next content