Iblant undrer jeg på hva Tolkien ville ha sagt om han levde i dag. Hvordan ville han stilt seg til alle filmer, actionfigurer, klær og sengelaken som baseres på hans populære og fremgangsrike serie om denne kraftfulle ringen? Det er noe jeg aldri kommer til å få svar på, men det er underholdende å leke med tanken. Faktum er at alt som har noen form for kobling til Ringenes Herre-trilogien er automatisk inntektsbringende, noe spillutviklere ikke har vært trege til å fange opp.
Vi har ikke unngått å legge merke til flertallet TV-spill av ulike sjangere, med smak av både Fylke og Mordor, som har blitt lansert på markedet. Utviklerne ser ut til å ha forsynt seg med et stykke av den populære Tolkien-kaken, på en eller annen måte. Selv om det har kommet ut mange spill som prøver å være en liten del av det gigantiske Ringen-imperiet, så har dette spillet ikke kommet ut enda og har mye å bevise rundt sin eksistens.
Amerikanske Turbine har gitt alt for å lykkes med å utvikle spillet som jeg vet at mange venter på. Klart det har dukket opp et flertall eventyrspill og strategispill i Ringens kjølvann som faktisk har vært underholdende, men nå snakker vi faktisk om et rollespill. Et onlinerollespill til og med. Bare det får vannet i munnen til å løpe løpsk. At Turbine er kjent med spill som Asheron's Call og Dungeons & Dragons Online, gjør ikke saken noen dårligere.
Spillet som har fått det lange navnet The Lord of the Rings Online: Shadows of Angmar, har vært under utvikling lenge - faktisk siden 1998. Turbine var derimot ikke klar til å utvikle spillet før 2003, som de da har gjort siden. Akkurat som herskerringen levde et utrygt liv før den fikk hvile en lengre stund, har The Lord of the Rings Online: Shadows of Angmar gjort det samme.
The Lord of the Rings Online: Shadows of Angmar starter like etter Frodos reise fra Fylke. Du som spiller kan bare velge å spille en de gode rasene, det vil si hobbiter, mennesker, alver eller dverger, men ikke som en av de karakterene som finnes i bøkene (som du for øvrig kommer til å møte under dine reiser). Det finnes også muligheter for å skreddersy din karakters utseende - en velkommen feature. En annen ting som må nevnes er at rasen du velger bestemmer hvor du begynner i Midgard. Selvsagt får du dessuten velge klasse, der krigere, tyver og jegere er tre av de totalt syv tilgjengelige klassene. Å oppgradere sin karakter skjer gjennom at man etter nivåøkningen kjøper flere ferdigheter - noe som koster en liten slant.
The Lord of the Rings Online: Shadows of Angmar spilles med andre ord som dagens onlinerollespill ofte gjør, med ridedyr, heftige våpen og store detaljerte områder. Turbine vet godt at om de skal rå over et visst onlinerollespill hvor utvidelser slippes litt etter litt, må de finne på noe som fenger spillerne. Faktumet er at de faktisk har imponerende ting på gang. At tekstchatting er standard er en selvfølge, men The Lord of the Rings Online: Shadows of Angmar kommer dessuten til å kunne tilby stemmechatting. Veldig imponerende på papiret, faktisk. Som om ikke det var nok har Turbine forstått at onlinerollespill skaper sterke bånd i form av communities utenfor spillet og inne i selve spillet, som igjen gjør at man vil kunne blogge om sin karakter og sine eventyr direkte i spillet. Dessuten kommer spillere til å kunne bidra med artikler i et elektronisk oppslagsverk som er knyttet til spillet.
Selv om The Lord of the Rings Online: Shadows of Angmar byr på en god del nytenkning når det kommer til kommunikasjonen med andre spillere, virker spillet litt enklere når vi ser på spillmekanikken. Det dreier seg hovedsakelig om et spill som spilles mot datastyrte fiender i jakten på å få handlingen til å gå fremover. Turbine planlegger å introdusere en del ting som tillater spillere å slåss mot hverandre etter at spillet har blitt lansert, men ettersom alle de menneskestyrte karakterene som løper omkring i Midgard er gode, kan dere kanskje forstå dilemmaet. I denne spilldelen har Turbine også planer om å bytte ut spillernes gode karakterer med monstre som fritt kan angripe hverandre - noe som låter litt vel banalt.
Om du kjenner deg sugen på å satse på The Lord of the Rings Online: Shadows of Angmar, finnes det to ting du bør vite før spillet slippes. Det første er at om du forhåndsbestiller spillet, kommer du til å kunne spille det opptil ti dager før alle andre, og som takk kommer du til å kunne ha din egen karakter når spillet har sin offisielle lanseringsdag. Det andre er at om du er helt fortapt kan du betale en engangssum på 149.99 euro som gjør at du slipper å betale noe mer for å kunne ta del i spillet - forutsatt at du har forhåndsbestilt det.
The Lord of the Rings Online: Shadows of Angmar lanseres i april. Turbine har med andre ord en god stund til å finjustere på spillet. En stengt beta planlegges dessuten ganske snart, og kanskje sees vi i skogene rundt Fylke? Men i alle fall, regn med at vi har en massiv omtale, fylt til randen av hobbiter, alver og andre skapninger fra dette spennende Ringenes Herre-spillet!