Siste sesong av The Walking Dead markerer en avslutning for både en spillserie og studioet bak den. Ingar har tatt et siste farvel med Clementine og Telltale Games.

Du ser på

Preview 10s
Next 10s
Annonse

Så er vi omsider kommet ved veis ende. The Walking Dead: The Final Season har nå lansert sin siste episode, og med det avsluttes to kapitler på en og samme tid i spillhistorien.

Den ene avslutningen er selvfølgelig knyttet til selve spillserien The Walking Dead. Den episodebaserte serien åpnet for alvor opp folks øyne for hvilke muligheter spillmediet har til å fortelle emosjonelle og komplekse historier da første sesong ble lansert i 2012. Fremfor å gjenskape stilen fra TV-serien hentet utviklerne i Telltale Games inspirasjon fra kildematerialet i tegneserien, noe som først og fremst kom til syne gjennom den grafiske stilarten. Spillet gikk bort fra gåteløsning og lignende man er vant med fra pek-og-klikksjangeren, og fokuserte i stedet først og fremst på tunge valg som måtte tas i et stressende postapokalyptisk miljø hvor zombier (kremt, unnskyld, walkers!) vandrer rundt hvert hjørne. Fokuset på etisk tunge valg har ført til at spillet blant annet har blitt brukt som pensum ved norske videregående skoler. Fremfor alt gjorde imidlertid spillet inntrykk på oss på grunn av de velskrevne rollefigurene, og da særlig ungjenta Clementine og hennes forhold til sin nye provisoriske verge Lee. Clementine har siden første sesong gått hen til å bli seriens hovedrolleinnehaver, og det er hennes reise som nå kommer til veis ende i The Walking Dead: The Final Season. Med tanke på at dette er en rollefigur vi har sett «vokse opp» gjennom flere år er det faktisk litt vemodig å skulle ta farvel med Clementines historie.

The Walking Dead: The Final Season
I siste sesong av The Walking Dead er det Clementines tur til å passe på andre slik hun selv ble passet på da apokalypsen brøt ut.

Den andre avslutningen er på sin side mer reell og i grunn mer tragisk. Første sesong av The Walking Dead markerte et kommersielt gjennombrudd for utviklerne i Telltale Games, men suksessen skulle også vise seg å bli deres bane. Studioet utviklet videre på serien, men kopierte også formelen til andre lisenser. Dermed fikk vi spill basert på tegneserien Fables i form av det herlige krim noir-spillet The Wolf Among Us, to sesonger med Batman som blant annet ga en spennende vri på Joker, og én sesong med Game of Thrones, for å nevne noe. Problemet var imidlertid at Telltale kopierte formelen litt for mye med få store endringer av verken stil eller teknikk. Studioet havnet i skyggen av kjempen de selv hadde skapt, og interne stridigheter i studioet hjalp heller ikke på en presset situasjon. Enden på visa ble at studioet brått og uventet la ned i høst, og over 200 ansatte mistet jobben så å si på dagen uten noe sikkerhetsnett (nedleggelsen er bare en av hendelsene det siste året i amerikansk spillbransje som har ført til at man endelig snakker om å organisere seg i fagforeninger, så noe positivt har i det minste kommet ut av situasjonen).

Nedleggelsen av Telltale Games kom mens The Walking Dead: The Final Season kun var halvveis lansert, før Skybound Games overtok utgivelsen av de to siste episodene. Er dette merkbart i sesongen? Det er vanskelig å si, for inntil vi får tilgang på reiser mellom parallelle univers vet vi ikke hvordan de to siste episodene ville utspilt seg uten Telltale-nedleggelsen. Noen forskjeller er det absolutt å spore, men det er vanskelig å si hva som skyldes Skybound Games eller ikke. Det som derimot kommer frem er at produksjonsverdien virker å være langt høyere i sesongens siste del. Actionnivået tar seg opp, valgene blir tøffere, og de to siste episodene er mer fri for unødvendig fyllmateriale enn de to første. Den mest merkbare forskjellen er at musikken blir vesentlig bedre. I sesongens første halvdel er det knapt noe musikk å merke, mens i andre del er den mye mer tilstedeværende uten å bli påtrengende.

The Walking Dead: The Final Season
Clementines ord og handlinger får konsekvenser for hva AJ lærer og tar til seg.

Gjennom hele spillserien har vi fulgt ungjenta Clementine og hennes historie i den zombieapokalyptiske verden. Gjennom årenes løp har hun gått fra å være en ung og forsiktig jente til å bli en tøff ung tenåring som har sett og opplevd langt mer elendighet enn normalen. Følgesvenner har kommet og gått. Noen har blitt drept, noen har blitt spist, og noen har til og med måttet bøte med livet for Clementines hånd. Alle disse erfaringene har formet Clementine til å bli den hovedpersonen vi møter i den siste sesongen. Siden slutten av sesong to har Clementine hatt ansvaret for den lille gutten AJ, og i siste sesong har AJ blitt omtrent like gammel som det Clementine var i første sesong. Clementine må nå ikke bare beskytte AJ i en farlig og brutal verden, men som surrogatforelder må hun også tenke nøye gjennom hva hun sier og hvilke valg hun tar. Etter årevis på farten kommer Clementine og AJ over en internatskole hvor noen barn har opprettet et samfunn i ødemarken, og for første gang opplever de to at de har fått et hjem å forsvare. Men vil barna ta imot dem, og hvor langt er man villig til å gå for å forsvare seg?

The Walking Dead: The Final Season
The Walking Dead: The Final SeasonThe Walking Dead: The Final Season
The Walking Dead: The Final Season