Norsk
Gamereactor
forspill
Too Human

Too Human

Futuristisk action blant nordiske guder og maskiner i kampen om menneskelighetens overlevelse. Gamereactor har prøvespilt Silicon Knights kommende actionfest Too Human

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Siden Microsoft kjøpte opp Rare, samarbeidet Nintendo med Silicon Knights for å la de bli deres nye vestlige prestisjestudio. Etter å ha lansert det kritikerroste Eternal Darkness og Metal Gear Solid: Twin Snakes til GameCube, begynte det gode samarbeidet å gå i oppløsning. Skal man tro Silicon Knights ble de forstyrret mye og Nintendo la seg i alt de gjorde. Det fikk de til å avbryte samarbeidet, hvor produsenten Dennis Dyack brukte sine gode kontakter i Microsoft for i stedet å la de utgi deres spill.

Første resultatet av dette nye samarbeidet er Too Human, en 14 år gammel idé som produsenten Dennis Dyack drømte om å få lage og nå altså realiseres drømmen. Spillet starter når menneskene står på randen til å bli utryddet, og selveste gudene må reagere for å hindre at katastrofen blir et faktum. Too Human spiller veldig mye på vår nordiske mytologi og hovedpersonen er faktisk ingen mindre enn Odins sønn Balder. De andre gudene i Pantheon synes at han er for myk som bryr seg så mye om menneskene, som igjen har gitt spillet tittelen Too Human.

Too Human utspilles mange tusen år inn i fremtiden og verden som vi kjenner eksisterer ikke lengre. Alle maskiner er forsvunnet og glemt som et resultat av en lang og hard istid. Men maskinene har i sin ensomhet fortsatt å ha utviklet seg, for at en dag slå tilbake mot de mennesker de en gang ble skapt for å betjene. Når Too Human starter har undergangen allerede begynt.

Tross det mektige dystopiske temaet og den uventet omfattende bakgrunnshistorien, er Too Human et skikkelig actionspill i likhet med God of War og Devil May Cry. Du spiller som Balder i hans oppdrag å redde menneskeheten og er bevæpnet med både nærstridsvåpen og diverse pistoler. Akkurat som i Capcoms actionspill finnes det spektakulære angrepsmuligheter der man kan hogge til en fiende så de flyr opp i luften, hvor man igjen peprer de full med bly mens de faller ned. Dessuten har spillets bosskamper helt klart blitt inspirert av spill som God of War der man står for helt sinnssyke episoder i kampen mot maskinene. Jeg møtte for eksempel et gigantisk troll som skulle beseires gjennom å klatre opp på ryggen og støtte et sverd i dets nakke. Det hele var utrolig heftig og man fikk virkelig føle at Balder ikke er noen helt som det finnes så mange av.

Dette er en annonse:

For å hele tiden gi spillet variasjon kan man oppgradere Balder cybernetisk. Det gjør at din figur kommer til å få flere og flere muligheter i løpet av eventyret og gjør også at man vinner å lære seg kontrollene i et fortreffelig tempo. Antallet oppgraderinger er for øvrig så stort at man umulig kan rekke å få alle ved å gjennomføre spillet, hvilket heller ikke er meningen. Nå får alle skape den Balder de vil ha og fokusere på å lage han uslåelig på de områdene man selv synes er best.

Det unike med Too Human er kontrollene der man faktisk gjennomfører alle slagsmål med den høyre analogspaken. Dette fungerer godt, men føles litt for lite nyskapende ut. Knappene brukes bare til å hoppe og for å ta i bruk ting og tang. En annen unik sak er spillets kamera som skal passe på seg selv så man aldri behøver å bekymre seg for og må justere vinklingen under de mest hektiske actionsekvensene. Tanken er så absolutt god, men enda er det mye igjen før at dette skal fungere perfekt. Kameraet var faktisk det største problemet når Gamereactor prøvespilte.

Det går ikke an å nekte at Too Human har noen riktig gode idéer på gang. En av de friskere er hvordan man har lagt inn veldig små forutbestemte hendelser langs banene. Kameraet kan f.eks. når som helst flytte seg og legge seg på en plass som lar deg se hvordan noen mystiske personer ser mot deg på langt hold, eller filme hvordan monstrene kommer krypende i taket. Det gjør spillet veldig filmisk ettersom du aldri noensinne mister kontrollen over Balder, men får se disse sekvenser som i andre spill bruker å serveres i filmform.

Rent grafisk er Too Human faktisk et veldig stilig spill som bruker en modifisert versjon av Unreal 3-motoren. På E3 hadde den spillbare demoen, som nevnt ovenfor, kameraproblemer og et av disse var at den la seg totalt for langt fra Balder. Ved disse tilfellene ble det vist som det skulle, oppdaget man dog det gedigne arbeidet med å gi spillet en blytung futuristisk design kombinert med seriebladaktig dommedagsfølelse. Tross den mektige grafikken sikter Silicon Knights på å kunne ha 50-100 superdetaljerte fiender som troll, svartalver og goblins på skjermen samtidig. Videre lover man en skjermoppdatering på minst 30 bilder per sekund.

Dette er en annonse:

Too Human kommer til å ha en god utbygd mulighet for Xbox Live-støtte, der opp til fire personer kan samarbeide seg frem gjennom eventyret. Også online kommer det til å bli gitt muligheter å utvikle sin egen spillfigur. Med andre ord, det finnes muligheter å bygge en velbalansert tropp bestående av kjappe eller supersterke kjemper og de som er bra på å bruke spesialegenskaper. Det kommer også til å finnes mengder av våpen slik som økser, sverd, laserpistoler samt andre hokus pokus-ting med ulike styrker og svakheter så hver person skal kunne ha sin egen favoritt.

Dessverre føles det hele som at den versjonen av spillet som ble presentert under E3 ikke helt holdt mål. Når vi konfronterte dette med Dennis Dyack, svarte han at spillet enda langt ifra var ferdig og at han var vel viten om problemene. Too Humans uferdige følelse i kombinasjon med Silicon Knights høye ambisjoner gjør at vi mistenker at dette spillet kan forvandles til en skikkelig fet tittel. Det lanseres et stykke ut i 2007. Og selvsagt tar vi heller et bra spill senere enn et dårlig spill tidligere, ikke minst ettersom Too Human på papiret faktisk har en hel del potensial.

Too HumanToo HumanToo HumanToo Human
Too HumanToo HumanToo HumanToo Human
Too HumanToo HumanToo HumanToo Human
Too HumanToo HumanToo HumanToo Human
Too HumanToo HumanToo HumanToo Human

Relaterte tekster

Too HumanScore

Too Human

ANMELDELSE. Skrevet av Jon Cato Lorentzen

Tor og Odin møter cyberspace og teknologi. Jon Cato har lånt Mjølnir og denget løs i Åsgård, men er det egentlig noe gøy?

1
Silicon Knights tapte igjen i retten

Silicon Knights tapte igjen i retten

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Det går ikke så veldig bra med Dennis Dyack og folkene bak floppen Too Human om dagen. I hvert fall ikke når det gjelder rettsaken mellom Silicon Knights og Epic Games....

Too Human

Too Human

FORSPILL. Skrevet av Jon Cato Lorentzen

Silicon Knights har gått amok med norrøn mytologi, med sin nye Diablo-klone på Xbox 360. Jon Cato har lekt seg med Tor og Odin i Too Human.



Loading next content