De seneste filmene og spillene som er basert på disse har vært forferdelige. Likevel dro vi over dammen med et åpent sinn for å ta en titt på hva Activision og High Moon Studios har planlagt for oppfølgeren til det underholdende Transformers: War for Cybertron.
Fall of Cybertron har heldigvis ikke så mye til felles med sommerens lisenshavari basert på filmen Dark of the Moon. Som sagt er det i stedet en oppfølger til en av de største overraskelsene i 2010, War for Cybertron. Historien starter der den sluttet sist, og nedtellingen til Cybertrons endelige ødeleggelse har begynt. Autobotene, som vanlig ledet av Optimus Prime, har ikke noe annet valg enn å forsøke å evakuere som mye av deres mekaniske sivilisasjon som mulig. Dette er lettere sagt enn gjort, for Decepticons har satt seg fore å ta livet av hver eneste Autobot om de så må ødelegge hele planeter for å få det til.
Presentasjonen til produsent Matt Tieger var entusiastisk og viste veldig høye ambisjoner. I følge Tieger er det variasjon som står i fokus denne gangen, både i gameplay og historie. - Hjernedød action hvor man sprenger alt mulig er selvsagt morsomt, men vi ønsker at spillerne skal bry seg om handling til tross for at det er snakk om roboter som banker opp hverandre. Å skape en balanse mellom høyt og lavt tempo er helt nødvendig. Hvis ikke blir man bedøvet, og dermed slutter man å bry seg om all action overhodet, sier Tieger.
På samme måte mener Tieger at spillet må varieres. Dette blir gjort ved at spilleren får kontrollere flere roboter på brett som drar nytte av deres respektive fordeler. Til tross for at det er ett år igjen før spillet slippes, fikk vi se massevis av gameplay som underbygde disse påstandene. Hvilke roboter vi kommer til å få spille som var han ikke like interessert i å snakke om, men foruten Optimus Prime kommer vi i hvert fall til å få innta rollene som Cliffjumper, Jazz og selvfølgelig Bumblebee. Dessuten vil vi, for første gang, få spille som fanfavoritten Grimlock - den gale T-Rexen har visstnok en viktig rolle i historien. På Decepticon-siden vil vi få stifte bekjentskap med Combaticons, som kan sette seg sammen og utgjøre den mektige brumlebassen Bruticus.
Alle spillbare figurer har sine spesielle egenskaper og en annerledes innfallsvinkel på de forskjellige brettene. Som Optimus var det ganske direkte angrep, og han kunne kalle inn flystøtte for å bryte gjennom fiendens barrierer. Cliffjumper fokuserte mest på å snike seg inn på fienden med høyteknologisk kamuflasje. Jazz, derimot, jobber helt motsatt. Han er bevæpnet med en gripestråle á la Samus Aran og snikskytterrifle. Grimlocks spesialitet er selvfølgelig av den destruktive T-Rex-sorten, men han kan kun benytte seg av dette når aggresjonsmåleren er helt full.
High Moon Studios forsikrer oss om at de ikke har glemt flerspillerdelen selv om de ikke ville vise noe av den til oss ennå. Det eneste de kunne røpe foreløpig, var at vi vil få bygge våre egne Transformers, og de kommer til å være tilgjengelige i fire forskjellige klasser: Infiltrator (bil), Destroyer (lastebil), Titan (panservogn) og Engineer (jetfly). Hver robot består av seks kroppsdeler, og det er hode, hender, ben, torso, hjul/vinger/belter og våpen. For hver del finnes det seks varianter, og man låser kontinuerlig opp nye ved å gjennomføre enspilleren.
Takket være Tiegers fyldige presentasjon og all gameplayet jeg fikk se, kan jeg allerede slå fast at Transformers: Fall of Cybertron virker bedre enn forventet. Selv om det minner om forgjengeren, er variasjonen større og High Moon Studios har ikke vært redde for å låne gode elementer fra andre spill. Det er fortsatt lenge igjen til premieren, men det meste taler for at dette skal bli mye bedre enn tidligere Transformers-spill.