Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor Norge
forspill
Titanfall 2

Tyvstart: Titanfall 2

Vi tok en tur hjem til Respawn for å sjekke ut Titanfall 2, og enspillerdelen ser ut til å være i gode hender hos den tidligere Call of Duty-utvikleren...

Skip

Du er Jack Cooper, en vanlig Frontier Militia-soldat som drømmer om å bli en av de høyt aktede Titan-pilotene. Til nå har du måtte nøye deg med å kjempe side om side med de gigantiske robotene og pilotene deres. Dette endrer seg dog brått. Hele gruppen din blir slaktet i et av spillets første oppdrag, og du befinner deg nå bak fiendens linjer uten noen form for menneskelig hjelp. Heldigvis er en av Titanene fortsatt intakt, og den originale piloten rakk akkurat å overføre kontrollen over den til deg før han døde. Nå er det opp til deg og Vanguard-Titanen din å fullføre oppdraget.

Et ganske enkelt konsept, noe som ikke akkurat er overraskende når historien er skrevet av Jesse Stern, Steve Fukuda og Todd Alderman, de samme folkene som ga oss Call of Duty 4: Modern Warfare og Call of Duty: Modern Warfare 2. Med det i tankene måtte vi bare spørre om en av hovedkarakterene i Titanfall 2 vil bli drept. Alderman lo bare, og sa at de heldigvis har lært noen nye triks siden Call of Duty-dagene. Blant annet ønsker de å implementere litt mer humor.

Dette ble ganske klart i løpet av presentasjonen vi fikk under besøket vårt hos Respawn i Los Angeles. Da spillets produsent, Drew McCoy, spilte gjennom et oppdrag i en fabrikk bestemte han seg for å stjele våpenet til en av arbeider-robotene som hadde et smiley-fjes på brystet. Da McCoy stjal våpenet ga roboten en trist lyd fra seg, og smileyen ble til et gråtefjes. Et annet eksempel er en av spillets skurker, Richter. Den østeriske kommandøren høres akkurat ut som Arnold Schwarzenegger, og ropte til og med det velkjente "Get down!"-sitatet fra Terminator.

Titanfall 2

Respawn ønsker nemlig at enspillerdelen av spillet skal være en god blanding av flerspillerdelens hurtige og akrobatiske kampsekvenser med en spennende historie. For å klare dette måtte de først finne ut hva som er grunnmuren i et Titanfall-spill. Svarene de kom fram til var Titaner, intense skytesekvenser og veldige mobile piloter. "Dette viste seg å bli en skikkelig utfordring for brettdesignerene våre", fortalte Steve Fukuda, spillets produsent, da vi snakket med han etter presentasjonen. "Siden du kan velge mellom å slåss som eller sammen med en Titan i store deler av spillet, måtte vi designe brett som ga rom for å prøve ulike fremgangsmåter. Det er langt fra et sandkassespill, men av og til vil du få litt ekstra frihet til å løse scenarioer akkurat slik du vil." Vi så flere eksempler på dette i presentasjonen vi fikk.

Ett av oppdragene fant sted inne i en fabrikk som lot spilleren hoppe mellom vegger og gjøre andre imponerende manøvere i et forrykende tempo. I et annet oppdrag kunne man fritt velge mellom å kjempe i eller sammen med Titanen. Dette jungelområdet var mer åpent i midten, med høye berg på kantene. Slik skal det være mulig å enten la Titanen trekke til seg ild mens du angriper fra sidene, eller gå inn i Titanen for å bruke all den ekstra kraften den byr på. Foreløpig virker områdene altså ganske varierte, men vi er litt skuffet over at fiendenes intelligens tydeligvis ikke har tatt høyde for sniking. Spilleren ble nemlig oppdaget så snart vedkommende drepte noen, uansett hvor langt unna andre fiender var.

Her dreier det seg uansett mest om renspikka action. I motsetning til flerspillerdelen, vil enspillerdelen la deg veksle mellom minst åtte ulike Titan-typer. Dette var noe vi la merke til i et veldig kort klipp i presentasjonen, og da vi spurte om flere detaljer var det tydelig at de ikke forventet at vi skulle se det. Dermed ønsket de kun å bekrefte at man kan veksle mellom mer enn seks Titaner i enspillerdelen, men ønsket ikke å snakke mer om det. Altså har både Titanen din og du ulike egenskaper som kan brukes på ulike måter. I presentasjonen likte de særlig å kjempe utenfor Titanen ved å bruke Cloak-egenskapen. Da kunne de snike seg innpå fiendene mens de fokuserte på den mer iøynefallende partneren din. Når man kommer nærme nok, kan man eliminere fienden med et brutalt angrep hvor man kaster fienden i bakken, for så å stikke kniven midt i fjeset på vedkommende. Første gangen de utførte det angrepet var det flere av journalistene som ble forskrekket eller jublet. Det viste seg dog raskt at dette var det eneste nærkampangrepet man kunne gjøre, så begeistringen forsvant raskt. Etter å ha kost oss med Doom tidligere i år er det skuffende å se såpass repeterende angrep igjen. Selv om det ikke er nærkampangrep som er fokuset i Titanfall 2, håper vi at det er litt mer variasjon i den ferdige utgaven.

Titanfall 2

Heldigvis kan man altså stort sett gå frem akkurat slik man vil, og med de mekanikkene man har tilgjengelige er vi ganske sikre på at vi kommer til å unngå mange nærkamper. Da McCoy ikke snek seg rundt, dobbelhoppet han og sprang på vegger samtidig som han utryddet alt han så i en lynende fart. I hvert fall til han møtte på en boss. Plutselig dukket nemlig Richter opp i det som så ut som en Ronin-Titan ("Samurai-Titanen"). Har du sett karakterintrodukjsonene i Borderlands-serien, vet du akkurat hva du har i vente her. Richter kom brasende inn, stoppet opp for å gå ut av Titan og si noen cheesy kommentarer. Deretter frøs bildet, og navnet hans ble slått imot skjermen. Det er tydelig at Respawn ikke ønsker å ta historien altfor høytidelig, noe som fungerer godt for vår del. Selve kampen bød ikke på særlig med overraskelser. Først prøvde McCoy seg Titan mot Titan, men valgte kort tid etterpå å hoppe ut for å ta seg av svakere fiender som kom med jevne mellomrom. Vi fikk aldri se slutten, men siden Ronin-klassen var en av Titantypene som var låst da man kunne velge Titan-type like før, aner vi at man låser opp en ny klasse for hver boss man beseirer. Dette er dog bare våre spekulasjoner for øyeblikket.

Alt er ikke bare heseblesende action heller. Vi så noen få eksempler på utfordrende plattforming og puzzles. Puzzle-sekvensene vi fikk se handlet kun om å skyte knapper som var langt unna for å åpne en dør, så disse er nok mest ment som litt variasjon når det kommer til gameplay. Det virker i alle fall slik siden til og med plattformsekvensene mot slutten av spillet hadde en gjennomsiktig figur som viste akkurat hvordan man skulle komme seg videre. Litt kjedelig at løsningen er rett foran oss når vi gjerne skulle fått litt hjernetrim, men igjen: Titanfall 2 handler ikke om å bruke hjernen så altfor mye. Vi håper uansett at disse seksjonene blir implementert bedre slik at de skaper mer variasjon i gameplayet.

Alt i alt sitter vi igjen med et positivt inntrykk av Titanfall 2 sin enspillerdel. Dette er helt klart noe skaperne av spill som Call of Duty 4: Modern Warfare og Call of Duty: Modern Warfare 2 har laget. Historien virker å være fylt med god, gammeldags popcorn-action, mens brettdesignet gjør det tydelig hvilke elementer du kan bruke til din fordel for å eksperimentere med de ulike ferdighetene dine. Respawn har sagt at de ønsker å utforske hvordan forholdet mellom pilotene og Titanene er, og vi fikk noen små glimt av det. Det skal bli interessant å se om de klarer å levere den samme gode blandingen av gameplay og historie som de fikk til i Modern Warfare. Mange frykter at Titanfall 2 blir sendt ut for å bli slaktet mot den tøffe konkurransen i oktober/november, men vi tror Titanene kan slå godt fra seg om de leverer mer av det vi fikk se i Los Angeles når spillet slippes den 28. oktober.

Skip