Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Startsiden
forspill
Atlas

Vi har prøvd Atlas

Vi har begitt oss ut i det nylig utgitte, og mye omdiskuterte piratspillet Atlas.

Du ser på

Preview 10s
Next 10s
Annonser

Originalt så denne teksten ganske annerledes ut. Det var mye svada om dårlig annonsering, om utgivere som leter etter en hver mulighet til å loppe forbrukere for penger på et ekstremt uregulert marked, et sint leserbrev om hvordan det ikke finnes en nedre grense for hvor lavt utgivere er villige til å synke for å tjene penger. Disse poengene gjelder fremdeles, da det ikke er noen tvil om at Atlas bare er ARK: Survival Evolved med et piratkostyme på. Du kan til og med finne en ARK-meny i spillet for at starte en singleplayer session, hvilket ikke bare er en pinlig forsømmelse, men også en beskjed om hvor åpenlyst lite arbeidstimer som har blitt sunket i Atlas hittil. Det virker som en omvendt Rockstar-arbeidsuke, selv om oppdateringene har rullet ut siden lanseringen.

Originalt hadde dette forspillet også en lyd av vrede, av harme, men jeg innså at jeg egentlig ikke orket å skulle forsvare mine opplevelser med noe som knapt minner om et spill igjen. Så kom jeg over en kort Steam-anmeldelse av spillet - en positiv en - blant de flere tusen negative tirader som finnes overflod på spillets Steam-side. Denne brukeren fortalte at han hadde samme opplevelse som mange andre, inntil han slapp ut av startgropa og flyktet fra introduksjonsområdets nebb og klør. Her fant han åpenbart et dypt rollespill, med forskjellige klasser, erfaringsstier, og alt det som ble lovet som en del av Early Access-opplevelsen. Noe ingen andre åpenbart hadde funnet. Det ga meg et spinkelt håp og som et siste forsøk på å få noe innholdsrikt ut av Atlas, ga jeg det et nytt forsøk.

Atlas
Atlas

Min enormt stygge sjømann, som jeg hadde laget i Grapeshot Games sin ganske omfattende figurbygger som dessverre kun tillot meg å lage deformerte leiremennesker, fikk på seg trusene I en fei og ble så kastet til sjøs. Som så mye annet i ARK: Survival Evo- jeg mener, Atlas krevde det dog en hel del innledende fikleri å komme seg ordentlig til sjøs. Jeg skulle samle inn trestumper, steinbiter og dyreskinn sammen for å kjøpe meg en liten tømmerflåte. Noe jeg egentlig først trodde jeg skulle bygge selv, men det er åpenbart ikke meningen i dette sandkassespillet hvor poenget er at du skal kunne kravle hele veien til toppen ved å... bygge... ting... selv. Dessuten var en rekke av de remedier jeg skulle bruke til å same inn de nødvendige ressursene også gjemt bak likegyldige rollespillelementer, fordelt på et forgreningssystem som var temmelig usammenhengende.

I det hele tatt virker denne formen for sandkassespill som Atlas er, hvor du starter kun i dine underbukser og deretter, kun ved hjelp av stå-på-vilje og handlekraft, kan bygge en hel armada, totalt det omvendte av å stille en portvakt ved dette fremskritt, kalt rollespillelementer. I en oppdatering gjorde utviklerne det enda vanskeligere nå frem mot et arbeidsbord, hvor du kan bygge mer avanserte ting, av fullstendig uransakelige årsaker. Nåvel, jeg har havnet litt på avveie. Etter en søvndyssende stund hvor jeg primært klikket på venstreknappen og E hadde jeg endelig samlet sammen nok materialer til å kjøpe meg en tømmerflåte og jeg satte avsted. På dette tidspunktet hadde jeg åpenbart nådd maksnivået i startområdet, hvor man ikke kan bli høyere enn nivå 8. Enda en fullstendig arbitrær begrensning, ettersom det eksisterer fiender med nivå 200 i samme området.

Atlas
Atlas

Det åpne havet kalte. Den milde vinden brakte meg langt fra hjem, sjøsprøyten sto i ansiktet, den ustabile serverforbindelsen fortsatte, og til slutt fikk figuren min skjørbuk. Ikke helt den formidable oppdagelsesreisen jeg hadde håpet på. Så plutselig så jeg det! Land i sikte, utbrøt jeg, selv om jeg var den eneste om bord. Da jeg traff stranden, var jeg døden nær og lette febrilsk etter appelsiner, blomster, hvilken som helst frukt. Jeg fant det ei og avgikk enda en gang ved døden. Ja, som i Scum skal man også holde et øye med på vitamininnholdet sitt, foruten sult og tørst.

Poenget var at jeg fant det sagnomsuste spillet ute på den øya. Eller i hvert fall deler av det. Innen jeg segnet om i sanden, så jeg bygninger, skap med lås på, små fort og festninger, store sjørøverskip, og spillere i forskjellig antrekk streife omkring. Atlas finnes der ute, hvis du kan overleve det ulidelige, forferdelige startområdet. Akkurat som den sjøfarende eventyreren på Steam hadde fortalt. Dessverre krever det dog at man har tålmodigheten til å holde ut med et overlevelsessandkassespill som er ved å falle fra hverandre, selv om det nettopp har kommet ut. Uforståelige hitboxes, uforklarlig kunstig intelligens, grenseverdier som sender både fugler, hester, kyr, får, og mennesker flyvende opp i lufta, og spillsystemer som på ingen måte blir ordentlig forklart. Du blir dumpet i en av fire fullstendig likt oppbygde byer, med en roman av en veiledning i ti bind som forsvinner fortere enn du rekker å si Monster Hunter: World. I motsetning til Monster Hunter: World, kan du heller ikke ginne denne veiledningen igjen.

Atlas
Atlas

Brukergrensesnittet er også direkte overført fra ARK: Survival Evolved. Utviklerne har bare endret skrifttypen. Det er åpenbart hva man anser for spilldesign i dag. I det hele tatt stiller jeg store spørsmålstegn ved det fundamentet Atlas skal bygge videre på. Der er så mange dårlige designvalg, fra inkluderingen av de bisarre rollespillelementene, hvor din figur får erfaringspoeng ved å oppdage nye områder og... vente, til metoden hvorpå det å bygge redskaper og utstyr er låst bak de selvsamme rollespillelementene. Ved The Game Awards stod Jesse Rapczak og Jeremy Stieglitz også stolte frem, og hevdet at Atlas ville kunne understøtte 40,000 samtidige spillere ved lansering. Ja, lanseringen av Early Access-utgaven. Det står til og med i funksjonsbeskrivelsen på Steam. I virkeligheten kan det dog ikke være flere enn 150 aktive spillere per server. Disse serverne er også så absurd ustabile,at jeg som regel må vente et kvarter fra jeg blir sparket av krysstoktet mitt til jeg kan prøve på nytt. Hittil har jeg heller ikke opplevd en ping under 130 millisekunder.

Ikke desto mindre finnes det (nesten) et spill der ute, hvis du greier å feie alt dette dårlige designet og teknikken under teppet, og du besitter den nødvendige tålmodigheten. Det gir meg et spinkelt håp at de som holder av Ark og Ark-lignende spill nok skal finne fornøyelse i Atlas en eller annen dag. På den andre siden, disse har sikkert ARK: Survival Evolved allerede og har derfor absolutt ingen grunn til å kjøpe Atlas - med mindre de gjerne vil betale 200 kroner for å spille ARK: Survival Evolved med en lapp for øyet, selvfølgelig. Utgivelsen og prisfastsettelsen synes også en anelse suspekt for et spilt som er så uferdig innledningsvis, og så ustabilt. Det har i hvert fall vært interessant å følge noen konspirasjonsteorier som sier at Atlas kun er gitt ut fordi de som spiller ARK: Survival Evolved for lengst har kjøpt sesongpass til samtlige utvidelser, og derfor ikke har flere penger de kan loppes for.

Du ser på

Preview 10s
Next 10s
Annonser

Nå handler Atlas om pirater og om å rane, stjele og på tyvaktig vis, fremskaffe sig gull, edelstener og rikdom, men om det er hold i teoriene vet jeg ikke. Det er bare ergerlig at Grapeshot Games og Instinct Games har innledet seilasen deres så elendig. Det sies at Atlas er gøyere å spille med venner, akkurat som Sea of Thieves, men mest av alt ser spillets primære funksjon ut til å være fjollete Twitch-lokkemat inntil videre. Lykke til, landkrabber og sjøulker.

Relaterte tekster

Se oss spille Atlas

Se oss spille Atlas

NYHET. Skrevet av Suzanne Berget

Atlas satte seil inn i Early Access rett før jul, og har nok ikke hadde den letteste seilasen. Spillet har vært plaget med en rekke barnesykdommer, og har fått en hel...

Klokken 16 på GR Live -  Atlas

Klokken 16 på GR Live - Atlas

NYHET. Skrevet av Suzanne Berget

Atlas ble lansert på tampen av 2018 til blandet mottakelse (utviklerne svarte på kritikken, og du kan lese mer om det her). En kjapp titt på spillets Steam-side viser at...



Loading next content