Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor Norge
forspill
Atlas

Vi har prøvd Atlas

Vi har begitt oss ut i det nylig utgitte, og mye omdiskuterte piratspillet Atlas.

Originalt så denne teksten ganske annerledes ut. Det var mye svada om dårlig annonsering, om utgivere som leter etter en hver mulighet til å loppe forbrukere for penger på et ekstremt uregulert marked, et sint leserbrev om hvordan det ikke finnes en nedre grense for hvor lavt utgivere er villige til å synke for å tjene penger. Disse poengene gjelder fremdeles, da det ikke er noen tvil om at Atlas bare er ARK: Survival Evolved med et piratkostyme på. Du kan til og med finne en ARK-meny i spillet for at starte en singleplayer session, hvilket ikke bare er en pinlig forsømmelse, men også en beskjed om hvor åpenlyst lite arbeidstimer som har blitt sunket i Atlas hittil. Det virker som en omvendt Rockstar-arbeidsuke, selv om oppdateringene har rullet ut siden lanseringen.

Originalt hadde dette forspillet også en lyd av vrede, av harme, men jeg innså at jeg egentlig ikke orket å skulle forsvare mine opplevelser med noe som knapt minner om et spill igjen. Så kom jeg over en kort Steam-anmeldelse av spillet - en positiv en - blant de flere tusen negative tirader som finnes overflod på spillets Steam-side. Denne brukeren fortalte at han hadde samme opplevelse som mange andre, inntil han slapp ut av startgropa og flyktet fra introduksjonsområdets nebb og klør. Her fant han åpenbart et dypt rollespill, med forskjellige klasser, erfaringsstier, og alt det som ble lovet som en del av Early Access-opplevelsen. Noe ingen andre åpenbart hadde funnet. Det ga meg et spinkelt håp og som et siste forsøk på å få noe innholdsrikt ut av Atlas, ga jeg det et nytt forsøk.

Atlas
Atlas

Min enormt stygge sjømann, som jeg hadde laget i Grapeshot Games sin ganske omfattende figurbygger som dessverre kun tillot meg å lage deformerte leiremennesker, fikk på seg trusene I en fei og ble så kastet til sjøs. Som så mye annet i ARK: Survival Evo- jeg mener, Atlas krevde det dog en hel del innledende fikleri å komme seg ordentlig til sjøs. Jeg skulle samle inn trestumper, steinbiter og dyreskinn sammen for å kjøpe meg en liten tømmerflåte. Noe jeg egentlig først trodde jeg skulle bygge selv, men det er åpenbart ikke meningen i dette sandkassespillet hvor poenget er at du skal kunne kravle hele veien til toppen ved å... bygge... ting... selv. Dessuten var en rekke av de remedier jeg skulle bruke til å same inn de nødvendige ressursene også gjemt bak likegyldige rollespillelementer, fordelt på et forgreningssystem som var temmelig usammenhengende.

I det hele tatt virker denne formen for sandkassespill som Atlas er, hvor du starter kun i dine underbukser og deretter, kun ved hjelp av stå-på-vilje og handlekraft, kan bygge en hel armada, totalt det omvendte av å stille en portvakt ved dette fremskritt, kalt rollespillelementer. I en oppdatering gjorde utviklerne det enda vanskeligere nå frem mot et arbeidsbord, hvor du kan bygge mer avanserte ting, av fullstendig uransakelige årsaker. Nåvel, jeg har havnet litt på avveie. Etter en søvndyssende stund hvor jeg primært klikket på venstreknappen og E hadde jeg endelig samlet sammen nok materialer til å kjøpe meg en tømmerflåte og jeg satte avsted. På dette tidspunktet hadde jeg åpenbart nådd maksnivået i startområdet, hvor man ikke kan bli høyere enn nivå 8. Enda en fullstendig arbitrær begrensning, ettersom det eksisterer fiender med nivå 200 i samme området.

Atlas
Atlas
Atlas
Atlas