Norsk
Gamereactor
forspill
Crackdown 3

Vi har prøvd Crackdown 3

En heldig utsending fikk dra til London og herje rundt i Crackdown 3 sin eksplosive verden.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ
HQ

Lenge virket det som at Crackdown 3 skulle bli ett av de spillene som aldri fikk se dagens lys, som Shenmue 3 en gang var og Final Fantasy VII Remake fortsatt er. Det har blitt snakket om så lenge, og til tross for bombastiske trailere på E3 med Terry Crews i en av rollene har det fortsatt vært en lang reise med mye taushet. Nylig ble vi imidlertid invitert til London for å teste spillet selv, noe som gjorde den lenge etterlengtede oppfølgeren hakket mer virkelig.

Dave Johnson fra Microsoft ga en svært ydmyk åpningstale hvor han takket alle for tiden, og la vekt på at teamet hadde arbeidet med krummet rygg for å sørge for at Crackdown 3 lever opp til sitt fulle potensiale, før han slapp oss løs på enten historie- eller flerspillerdelen. Jeg valgte historiedelen ettersom jeg ønsket å skjerpe evnene før jeg bryet meg på mine menneskelige motstandere (dette ble ikke tilfelle, men mer om det senere).
Jeg kastet meg rett uti det og hoppet rett inn i bykartet uten noen som helst kontekst. Vel, jeg hadde én liten bit med kontekst å gå ut ifra - det finnes en ond organisasjon som heter Terra Nova, og du må gjøre det du kan for enten å irritere vettet av dem eller ødelegge dem. Byen New Providence er din agents lekeplass der du kontrollerer en av krigerne med superkrefter for at rettferdigheten skal skje fyllest, ett knyttneveslag og en eksplosjon om gangen.

Crackdown 3
Dette er en annonse:

Mens jeg vandret rundt la jeg merke til at spillet er av det typiske åpen verden-slaget, hvor byen og stilarten minner meg mye om Agents of Mayhem. Man har den vanlige blandingen av kappløp, billøp, festninger som skal overtas og andre småoppdrag som å frigjøre fanger eller ødelegge bildepotene til Terra Nova. Alt dette gjøres for å svekke organisasjonens makt slik at nøkkelmedlemmer lokkes ut for å bli knust av deg.

Én hendig liten funksjonalitet er at du kan se på kartet for å se overlevelsessannsynligheten din for hver aktivitet, slik at du slipper å spasere uvitende inn i grisejuling-situasjoner fra spillets første stund. Johnson ville imidlertid understreke at ingenting er avgrenset for deg, så dersom du faktisk ønsker å bryne deg på de tøffe utfordringene fra starten av står du fritt til det.

Crackdown 3Crackdown 3Crackdown 3

Du vil nok muligens oppgradere agenten din før du gjør det, og jeg fikk se hvordan det å legge til Agility-poeng økte hoppedistansen og gjorde løpingen gjennom bylandskapet lettere (noe du bør gjøre, for det å klatre opp på alt er klønete og irriterende). Å skaffe seg nye våpen er også et must ettersom en pistol ikke gjør særlig nytte mot pansrede slemminger - til det trenger du en Cryo-hagle eller til og med en granatkaster. Jeg kan allerede nå se at det er nok av ødeleggelsesvåpen å velge iblant, og med tre våpen tilgjengelig på farten i tillegg til en tilleggsgjenstand som en granat eller et katapultfelt kan man mikse det hele sammen til en herlig cocktail. Du kan til og med oppgradere bilen din slik at den blir til en slags edderkoppbil som kan hoppe rundt omkring.

Dette er en annonse:

Uansett hvor du vender deg i spillet slenges det alltid ut vittige kommentarer i et forsøk på å få deg som spiller til å humre, og fortelleren informerer deg kontinuerlig om hva som er hva og hvorvidt du trenger å skaffe mer helse. Selvfølgelig er også Terry Crews til stede for å sprite opp stemningen, og hele spillet oser av personligheten vi har sett stikke hodet frem i de tidligere spillene.

Faktisk er helhetsfølelsen veldig over-the-top, særlig siden du kan kaste alt fra biler til eksplosiver, og sende folk veggimellom av hjertens lyst og høre dem skrike der de flyr av gårde. Spillet er proppfullt av fiender å kjempe mot og ting å gjøre, så du trenger aldri tvinne tomler og lure på hvor du skal gå.

Crackdown 3

Så snart jeg var mett på historiedelen tok jeg turen over til flerspillerdelen. Jeg nevnte tidligere at jeg trodde historiedelen skulle gjøre meg klar for flerspillerdelen, men så feil kan man ta. Hvis historiedelen er en 9-er på skalaen når det kommer til galskap, skrur flerspillerdelen det opp til 11, noe jeg fant ut umiddelbart etter at jeg lagde min egen rollefigur og bega meg ut i det som utviklerne kaller Wrecking Zone.

Mye har blitt gjort ut av ødeleggelsesmuligheten som skyteknologien bak Crackdown 3 bruker, noe som i praksis betyr at du kan ødelegge alt du ser. Jeg spilte på et kart kalt Hall of Heroes, fullstappet med gigantiske tårn og kolossale statuer, og brynet meg på en kamp hvor man må eliminere fiendene og plukke opp medaljene deres før de forsvinner.

Crackdown 3

Idet jeg trådte inn på kartet så jeg at det var stort, men jeg tenkte ikke stort mer over det. Crackdown 3 lærte meg imidlertid fort at jeg ikke var forberedt på action-nivået, og minnene til gode gamle Halo-dager ble umiddelbart trigget. Her finner man katapultfelt som i beste flipperspill-stil kaster deg flyvende over kartet og rett inn i motstanden. Vertikalitet er virkelig en stor faktor i flerspillerdelen til Crackdown 3, med høyere hopp og mer fart enn det jeg fikk se i historiedelen.

Å holde orden på målene dine er vanskelig, men Crackdown 3 jobber for å lyse opp fiender som skyter på deg ved hjelp av silhuetter på skjermen og linjer som peker mot deg og viser når du blir siktet på. Dessuten får du siktet automatisk rettet mot en fiende hvis du ser mot dem. Høres enkelt ut, ikke sant? Problemet er at alt beveger seg i halsbrekkende hastigheter som gjør at det å ha kontroll på slagmarken er nesten umulig, for i løpet av tiden det tar å bevege seg mot noen kan de allerede ha skutt seg selv over kartet og utenfor rekkevidde.

Crackdown 3Crackdown 3

Det kan være vanskelig å tilnærme seg dette ut ifra et taktisk perspektiv, men det var absolutt intenst, og jeg kom ut etter hver eneste kamp med hjernen i høygir. Actionnivået viker ikke tilbake ett eneste sekund, og man blir umiddelbart invitert tilbake for å prøve igjen. Det vakre med dette er at du aldri er bundet av kartets rammer, så hvis en fiende gjemmer seg i et rom kan du bare sprenge det i fillebiter eller slå deg rett gjennom. Utviklerne er også klar over dette, hvilket er grunnen til at du alltid har et eksplosivt våpen som du kan herje med.

Begge øktene var relativt korte, men tjener som en forsmak på de to sidene av mynten som Crackdown 3 har å by på. Jeg tenkte aldri at en åpen verden-modus om en agent med superkrefter skulle være den roligere siden av de to, men det viser bare hvor mye Crackdown 3 pakker inn i presangen. Jeg fikk ikke tak i så mye av historien, og heller ikke en anelse om hvor mye verdenen og flerspillerdelen har å by på i lengden, men vi trenger ikke vente lenge for å finne ut av dette ettersom oppfølgeren lanseres 15. februar til Windows PC og Xbox One.

HQ

Relaterte tekster

Crackdown 3Score

Crackdown 3

ANMELDELSE. Skrevet av Robin Høyland

Et terrorangrep har mørkelagt hele kloden utenom byen New Providence. Sånn kan vi ikke ha noe av, så vi sendte Terry Crews og Robin avgårde for å rydde opp i sakene...



Loading next content