Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Startsiden
forspill
Call of Duty: Modern Warfare

Vi har tatt en titt på Call of Duty: Modern Warfare

Vi dro til Los Angeles for å være blant de første til å se denne rebooten av Modern Warfare-serien, som satser på brutal realisme, og intense detaljer.

  • Lorenzo MosnaLorenzo Mosna

Du ser på

Preview 10s
Next 10s
Annonser

Passion. Det er nok det ordet vi hører mest under vårt besøk hos Infinity Ward, hvor vi møtte de menneskene som står bak årets Call of Dury-spill. Alle ansatte i dette Los Angeles-baserte studioet vet nøyaktig hva de står overfor, og de refererer konstant til det "avgjørende øyeblikket i spillhistorien", som var lanseringen av det originale Call of Duty 4: Modern Warfare. Selv om kvaliteten har vært svingene til tider, og at skiftende fokusområder har skapt en oppdeling blant fans verden over, så er det vanskelig å benekte hvor viktig dette varemerket har vært i forhold til selve utviklingen av moderne skytespill.

Og igjen, her spiller Infinity Ward en ekstraordinær rolle. De utviklet det originale Call of Duty 4: Modern Warfare, og ga nytt liv til det formatet som siden da har vært malen for serien. Siden da har de skapt både Call of Duty: Ghosts og Call of Duty: Infinite Warfare, to kapitler som er blitt omdiskutert og vendt og dreiet. De fleste så ut til å være enige i at studioets siste to spill var forglemmelige for å si det mildt, så derfor vendte studioet tilbake for å jobbe på deres mest populære subbrand. Ja, Modern Warfare vender tilbake - serien som sluttet i 2011 med Makarovs død som en betydelig avslutning på en saga - gjenopplives.

Call of Duty: Modern Warfare

Men som sagt, serien er jo avsluttet, så derfor kan det ikke komme som noen overraskelse for mange at tittelen ikke blir Call of Duty: Modern Warfare 4. I stedet for vi en form for reboot av den originale Modern Warfare-sagaen. Spillet heter derfor Call of Duty: Modern Warfare, nesten det samme som originale fra 2007, og spillet fortolker de samme temaene, og mange av karakterene er de samme også.

La oss slå fast på et par ting: Dette er ikke en remake av det første Modern Warfare, men et helt nytt spill. Infinity Wards ambisjon med dette nye Call of Duty: Modern Warfare er faktisk å fortelle en moderne krigshistorie innpakket i et troverdig geopolitisk scenario. Siden 2007 har verden nemlig endret seg drastisk, måten å føre krig på har endret seg, og dermed også bør også portretteringen av krig via fiksjonelle fortellinger også endres. For å skape en historie som fremstår relevant og troverdig var det nødvendig å få skapt et nytt manus. På samme måte som at spill er markant annerledes i dag enn de var for 12 år siden, så er det bruk for en helt ny strategi - men la oss starte med å få etablert en tidslinje.

Utviklernes første oppdrag var å skape en sammenhengende spillopplevelse. Stort sett samtlige Call of Duty-spill har presentert seg selv som en slags dobbeltpakke, at man får to spill i én pakke, hvor multiplayer og singleplayer har sameksistert, men som helt separate størrelser. Dette har ført til et produkt som appellerer til to forskjellige typer spillere, og begge disse grupperingene ignorerer stort sett 50% av den samlede opplevelsen. Det nye Modern Warfare vil forsøke å overkomme denne separasjonen med elementer som vil få spilleren til å bevege seg flytende mellom single- og multiplayer uten at det føles kunstig, og å se spillet som ett unikt produkt, hvor hver del tilbyr sin egen kontekst. Detaljene ble dog ikke avslørt for oss.

Call of Duty: Modern Warfare

Det har vært en stor prioritet å fortelle en mørk, dyster og brutal historie. Call of Duty: Modern Warfare ønsker å vise deg et realistisk krigsscenario, og krig er, du vet, en ganske forferdelig ting. Altfor ofte viser utviklere krigenes grusomheter ved bruk av blod og gørr. I dette tilfellet er målet å vise de som utkjemper disse kampene er mennesker som reagerer og tar mental og fysisk skade av deres egne og andres handlinger. Utviklerne ga oss et godt eksempel - de er inspirert av intensiteten av Jaws, snarere enn blodet fra Saw.

Endelig er det blitt gjort en dyd for å implementere et troverdighetsnivå i hver eneste karakter, for å unngå en banal heroisk type eller en grusom skurk. Hver eneste person i spillet er kompleks, og de vi ser som antagonister er drevet av forståelige motivasjoner. Dessuten er de vi ser på som helter like villige til å bevege seg inn i moralske gråsoner. Det står altså klart, at når ambisjonsnivået tilsynelatende er meget høyt, så kunne dette kun nås med en reboot av Modern Warfare-serien snarere enn en direkte remake av originalen. Målet var å skape en spillopplevelse som reflekterer omstendighetene fra vår verden. Det ser ut til at spillerens primære oppgave blir å være moden, og være være fylt med spørsmål og etisk uklarhet mens amerikanske og russiske supermakter møter hverandre på slagmarken. Men hendelsene som fører til ødeleggelsen av New York i den tredje episoden av sagaen har ennå ikke skjedd. Vi befinner oss før den siste slaget.

Og når vi nå snakker om de to maktene som kjemper, så er Call of Duty: Modern Warfare et spill hvor både profesjonelle (Tier 2-operatører) og militiaer sameksisterer i begge fraksjoner. Operatører og rebeller kjemper side om side, men i mange tilfeller skal de opp mot fiendtlige styrker alene. Operatørene reiser i små grupper, og er utstyrt med avansert teknologi. Det gjør at de kan håndtere militiagrupper av en viss størrelse. På samme måte blir disse militiagruppene nødt til å satse på deres overlegne antall, eller gå etter en meget stille og ubevoktet rute, når de skal opp mot de beste av de beste. Disse forskjellene gir anledning til spennende taktikker, og hvordan disse benyttes bestemmer hvordan slagmarken inndeles.

Call of Duty: Modern WarfareCall of Duty: Modern Warfare
Call of Duty: Modern WarfareCall of Duty: Modern Warfare