Norsk
Gamereactor
forspill
Watch Dogs

Watch Dogs

Vi hacket Jonathan Morin fra Ubisoft for å finne ut enda mer om det ekstremt lovende Watch Dogs...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Alle har en slik. Alt om meg og de jeg bryr meg om finnes her.

Jonathan Morin viser frem smarttelefonen sin til de oppmøtte Sonys Playstation 4-konferanse i New York. Det neste skrittet er ifølge ham "smarte byer". Byer hvor alt fra trafikk til strøm kan kontrolleres. Alt henger sammen, akkurat slik Ubisoft viste frem på E3 i fjor. Det nye denne gangen er at også alle menneskene henger sammen.

Watch Dogs

En mann som har vunnet 3000 kroner på nettpoker. Noen som har brudd vilkårene for en prøveløslatelse. En ekkel fyr i en sixpence leier en jente som forsvant for en måned siden. Alt er synlig for Aiden Pierce. Han er nemlig i besittelse av verdens kraftigste smarttelefon. Idet Ubisoft starter den nye traileren fra Watch Dogs (se videoen nedenfor) får vi se hackefesten i full sving.

Dagen etter får jeg møte Jonathan Morin for en kort prat om spillet Ubisoft Montreal har jobbet med de siste fire årene. Mannen er kreativ sjef, og han omtaler seg selv som snakkesalig. Heldigvis gjelder det både under spillutvikling og intervjuer, og før jeg rekker å starte opptakene er han allerede godt i gang. Med stor entusiasme legger han ut om hvordan det er har vært å jobbe med PS4, og nevner samtidig hvordan selve konsollen minner om Watch Dogs.

- Playstation 4 og Watch Dogs har en felles filosofi. Vårt spill er relevant for spillere i tillegg til å vise hvordan bransjen utvikler seg. Elementene i Watch Dogs, slik som konstant nettilgang, flere skjermer og så videre - er også gjeldende for Playstation 4.

Watch DogsWatch Dogs

Morin beskriver spillets verden som veldig organisk, og det er mye som foregår til enhver tid. I demoen kikker figuren vår rundt på de ulike innbyggerne, og han får fortløpende oppdateringer om deres sosiale, økonomiske og sivile status. 32 år gamle Janet jobber som hushjelp, og har nylig blitt kastet ut av leiligheten. Marcus er en krigsveteran som tigger, og han tjener nøyaktig null kroner (etter skatt). En lobbyist får bankkontoen sin hacket, og Pierce kan ta ut pengene i en minibank like ved. Ifølge Morin har den største utfordringen vært - og det høres virkelig ut som en utfordring - å skape ‘den beste simuleringen du noen gang har sett'.

- Utfordringen har vært å designe en verden hvor du kan skape kaos hvor som helst, og en verden som reagere i tråd med dine handlinger og dessuten virker troverdig. Og det handler ikke bare om å sprenge ting. Du kan stå stille i byen og bruke 30 minutter på å leke deg. Dette er noe vi er veldig spente på.

Hvis du tenker tilbake til der dere begynte. Hva er den største forskjellen, og har dere hatt noen åpenbaringer disse fire årene?

- Én ting har vært at man ikke skal gi ut for mye informasjon om spillfigurene. Da jeg var ung, hadde jeg mye glede av Final Fantasy. Men senere ble teknologien bedre, og jeg følte meg støtt bort fra serien og den tøffe helten som viste seg å ikke være så macho som jeg først trodde. Med dette eksemplet prøver jeg bare å si at man bør gi spillerne akkurat passe med informasjon, slik at de heller kan fylle inn resten med sin egen fantasi. For min egen del har dette vært den største åpenbaringen.

Har du hatt anledning til å kikke på tilbakemeldingene etter Playstation 4-presentasjonen?

- Ja, og folk ser ut til å like det de så - faktisk enda bedre enn etter E3. Forskjellen er jo at vi viste frem et oppdrag på E3, og derfor var det mange som stilte spørsmålstegn ved friheten. Mange skrev kommentarer om at det neppe ville være mulig å hacke seg inn i livene til hvem som helst, og de trodde ikke at spillverdenen ville bli så åpen.

Watch Dogs

Denne gangen ville vi gi folket en demo som var helt åpen. Ingen hovedoppdrag, bare dagligdags hacking og de dynamiske hendelsene som følger. Det ser ut til at folk virkelig har forstått at dette vil være en åpen verden.

Mener du at det kunne ha skjedd noe helt annet hvis man ikke hadde fokusert på kvinnen som ble ranet?

- Nettopp. Det ville ha hendt noe annet i stedet. Denne gangen fikk vi se en fyr med kniv flykte, hovedpersonen fulgte etter og nervøse mennesker kontaktet politiet. Da politiet dukket opp kunne man velge om man vil hacke og bruke toget, styre trafikklysene eller noe annet.

Hva er annerledes i gameplayet når det kommer til hovedhistorien kontra sideoppdrag?

- De henger sammen på en interessant måte. Du kan selvfølgelig bare skynde deg gjennom hovedhistorien, men da må du overse alt som foregår rundt deg. Det er dessuten vanskelig å vite om man burde blande seg inn i andres saker, ettersom du ikke kan vite hvordan den utfallet vil bli.

Watch DogsWatch Dogs

Alt i alt er vi enda mer nysgjerrige på Watch Dogs, og hvis vi skal tro på Morin så er det veldig mye vi ikke har sett ennå. Det var også fint å få bekreftet at spillet skal slippes på nestegenerasjonskonsollene, og når samtalen med Morin er over avslutter han med å lovprise Playstation 4 nok en gang - og ikke minst hva den kan gjøre for et spill som Watch Dogs.

- Watch Dogs blir villere enn jeg først hadde forestilt meg. Legger du til Sony og Playstation 4, så kan dette bare gå én vei...

HQ

Relaterte tekster

Watch DogsScore

Watch Dogs

ANMELDELSE. Skrevet av Morten Bækkelund

Spillet vi har snakket om i to år er endelig lansert, og det leverer varene! Ubisoft viser at det er flere enn Rockstar som kan lage enestående sandkassespill...



Loading next content


Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.