Norsk
Gamereactor
forspill
Watch Dogs

Watch Dogs

Vi tok turen til Ubisofts Paris-kontorer, for å sjekke ut et av årets mest lovende spill. Vi snakker naturligvis om alle hackeres drøm, Watch Dogs...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Alt kan bli hacket i Chicago. I hvert fall hvis man heter Aiden Pearce. Hovedpersonen i Watch Dogs har nemlig full kontroll. Han har tilgang til hele byen gjennom smarttelefonen sin. En by som har vært nøye kontrollert av myndighetene i årevis er ved hans fingertupper.

Datasystemene i Chicago styrer alt. Trafikklys, kollektivtrafikk, minibanker og sikkerhetskameraer. Aiden vet dette, og han bruker det til sin fordel. Han ønsker å beskytte familien sin fordi han kjenner til overvåkningen i samfunnet bedre enn de fleste. Han holder øye med søsteren sin. Han forfølger henne. Aidens største problem er at han vet for mye.

For Chicago by er virkelig sammenkoblet i Watch Dogs. "Everything is connected to everything", forklarer utviklerne som viste frem spillet for oss i Paris. De trekker det litt langt, men de er også inne på noe. Mulighetene i Watch Dogs er nemlig overveldende mange. Creative Director Jonathan Morin beskriver spillet som et maleri: "Det er statisk, men åpent for forskjellige tolkninger", kommenterer han.

Watch Dogs
Dette er en annonse:

Man merker fort hva dette bety i praksis. Alt påvirker nemlig alt i Watch dogs. Været, tiden på døgnet, menneskene du møter. Alt er skapt for å gi opplevelsen en helhet der alt gir mening og omgivelsene er troverdige. Detaljrikdommen er utrolig, og utviklernes ønske om å skape en ekte pulserende by er umulig å overse. "Bilkjøringen er veldig overbevisende", kommenterer Morin. "Ikke på nivå med en racingsimulator, men likevel overbevisende", utdyper han.

Og jeg tror på han. Arbeidet som er lagt ned i selv den minste detalj underbygger ordene hans. Alt er gjort skikkelig. Til og med enkle (men samtidig avanserte) elementer som vinden. Vind har sjelden noe å si i spill, men i Watch Dogs påvirker den alt. Måten kulene fra pistolen din flyr gjennom luften på, måten regnet treffer asfalten på. De små detaljene man legger merke til selv om man ikke ser etter dem. Grafikken er dessuten rålekker. I en sliten bakgate finner vi en nesten ødelagt Chevrolet Camaro med riper og skader i lakken. Når vi spinner avgårde etterlater vi oss en røyksky der eksos og svidd gummi blandes i skjønn harmoni. "Det er bare detaljer, men filosofien vår har vært at de utgjør en forskjell", forklarer Morin. Jeg blir nødt til å si meg enig.

Watch DogsWatch Dogs

Chicago er altså en organisk by, og det samme kan sies om oppdragsstrukturen. Spillet vil ikke ha flere forskjellige utfall, men måten du når slutten på er opp til deg, ettersom verden påvirkes av handlingene dine. Rent gameplaymessig er det hele delt opp i tre kategorier, kamper med våpen, biljakter (av og til også til fots) og hacking. Disse mikses og blandes dessuten ofte, og man kan fint bruke hackeregenskapene sine til å skaffe seg fordeler i kampens hete. Vi husker alle hvordan spilleren tuklet med trafikklysene i den første Watch Dogs-traileren, for å skape en trafikkkollisjon der bilene endte opp som vrak man kunne søke dekning bak. Ved siden av hackingen kan dessuten Aiden aktivere focus mode, for å skaffe seg et enda større overtak. Her sakkes tiden ned slik at man lettere kan utføre heftige stunts, enten man trenger å punktere dekkene til en politibil med pistolen, eller slynge seg gjennom trafikken i høy fart.

Dette er en annonse:

Et samfunn der alt er sammenkoblet er altså et gjennomgående tema i Watch Dogs, og denne sammenkoblingen strekker seg også forbi spillets egne rammer. Til og med selve spillerne nemlig sammenkoblede. Utviklerne har en plan for enspilleren, flerspilleren og mobilappene, slik at spillerne alltid er koblet opp mot hverandre. Kanskje uten at de engang vet om det selv. "Du løper kanskje nedover gaten etter en person du tror er styrt av dataen, men så oppdager du at dette faktisk ikke er tilfellet", kommenterer Morin med et bredt smil. Noe mer ville han imidlertid ikke si om flerspillermulighetene i denne omgang, som om man kunne se at han hadde veldig lyst.

Watch Dogs

Presentasjonen ruller videre, og plutselig plukker Aiden fram pistolen og begynner å skyte vilt rundt seg. Hensikten er å vise hvordan omgivelsene reagerer på dette, og som ventet oppstår det full panikk. Hvis du skyter eller truer noen, vil forbipasserende raskt tilkalle politiet, med mindre du rapper telefonene deres eller skyter dem, og Chicagos beskyttere er ikke sene med å rykke ut. Hvordan du takler politiet er selvfølgelig opp til deg, men det kan ofte være lurt å satse på retrett, enten til fots eller med bil. Aiden er en dyktig sjåfør.

Det er vanskelig å ikke la seg rive med av de tilsynelatende endeløse mulighetene Watch Dogs vil tilby. Samtidig er spillet så ambisiøst at det fort kan bli for mye av det gode. Hvordan har utviklerne løst samspillet mellom enspilleren og flerspilleren? Har de bitt over for mye på én gang? Vil variasjonen være på plass, eller har de allerede vist oss de kuleste tingene i trailere og presentasjoner? Vi håper naturligvis at det ferdige spillet blir like engasjerende som det vi har sett av Watch Dogs foreløpig. I så fall har Ubisoft bygget opp en umiddelbar klassiker.

Watch DogsWatch Dogs

Relaterte tekster

Watch DogsScore

Watch Dogs

ANMELDELSE. Skrevet av Morten Bækkelund

Spillet vi har snakket om i to år er endelig lansert, og det leverer varene! Ubisoft viser at det er flere enn Rockstar som kan lage enestående sandkassespill...

2
Games with Gold for juni annonsert

Games with Gold for juni annonsert

NYHET. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

Atter en gang nærmer vi oss en ny måned, og atter en gang er Microsoft klare til å offentliggjøre hvilke spill hvilke man får med i Xbox Gold-medlemskapet sitt. •...



Loading next content