Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
forspill
Wildstar

Wildstar

Carbine Studios gjør seg klar til å lansere et av de mest ambisiøse onlinespillene i senere tid. Er Wildstar unikt eller blir det som alle andre spill i sjangeren?

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Du har kanskje ikke hørt om Carbine Studios før. Det er ikke så rart med tanke på at selskapet gjør seg klar til å lansere sitt første spill. Det er verken en oppfølger eller basert på noe gammelt, men heller noe helt nytt. Det er også et MMO. Og er det noe MMO-sjangeren trenger, så er det et frisk pust. Og det friske pustet kommer i form av spillet Wildstar.

Wildstar

Det er ikke som om at det ikke finnes nok MMO-spill der ute. Spillindustrien er oversvømt av dem. Det virker ofte som om alle selskaper på planeten prøver å stikke fingeren i MMO-paien. Bare i år er det tre store MMO-spill som venter på lansering. Først ut har vi Bethesdas The Elder Scrolls Online, som lanseres 4. april. Etter det kommer både Blizzards ekspansjonspakke til World of Warcraft, kalt Warlords of Draenor, og Sonys Everquest Next. Så, hva får Carbine Studios til å tro at de har noe å stille opp med?

Vel, selskapet består av mange tidligere MMO-utviklere samt mange som tidligere har jobbet for Blizzard. Mange av selskapets veteraner har både jobbet med Everquest, World of Warcraft, Warhammer Online og Dark Age of Camelot, som ikke akkurat er ukjente spill i bransjen. Wildstar er på mange måter en "best of"-samling med MMO-elementer. Spillet har alt, og utviklerne legger ikke skjul på dette.

Dette er en annonse:
Wildstar

Wildstar er kanskje det mest interessante onlinespillet jeg har testet. Ikke nok med at det er et science fiction-spill (som jeg elsker), men det er også sprøtt, morsomt og tegneserieaktig. Som nevnt i tidligere artikler er det som at Disney og DC Comics fikk et barn sammen. Grafikkstilen er en blanding bestående av Donald og Batman, med en god dose Ratchet and Clank. Høres kanskje merkelig ut, og hvorfor vil Carbine velge å gå tegneserieveien med grafikkstilen? Grunnen er veldig enkel - den er tidløs. Spillet vil se bra ut om ett år, fem år, ti år. Spiller ingen rolle, stilen er så særegen at andre spill som satser på mer realistisk grafikk vil se utdaterte og gamle ut etter en viss tid, mens Wildstar vil skarpt og fint ut, akkurat som den dagen det ble lansert.

Jeg nevnte at dette er en slags "Best of"-samling med MMO-elementer. Dette var ikke tull. Spillet er så proppfull med innhold at utviklerne selv sier det vil ta hundrevis av timer å bli makslevel i spillet, og etter det venter tusenvis av timer med innhold i mange forskjellige deler av spillet. Alt fra solooppdrag og eventyr, til PVP og raids. Samt de lover månedlige oppdateringer som ikke bare er oppdateringer av tidligere innhold, men helt nytt innhold du kan bryne deg på. Ambisiøst er vel kanskje det eneste ordet man kan bruke for å beskrive denne listen med innhold, så det blir utrolig spennende å se om de klarer å levere også.

Wildstar
Dette er en annonse:

Hvis du har spilt et MMO før, er sjansen stor for at du har vært med på raids eller dungeon runs. Dette er jo der mye av innholdet i et MMO ligger etter at du har nådd maks level. Det Wildstar gjør annerledes er å virkelig skru spillet opp til 11 på vanskelighetsskalaen. Ved å bruke et system de kaller "telegraphs", dette er merker som dukker opp på pakken når du, dine venner, eller fiendene gjør seg klar til å gjøre et angrep. Dette er også med på å gjøre utrolig mange interessante ting. Mønstrene på bakken, når man først begynner å spille, er enkle. For eksempel en lang kjegle med rød farge som gir deg en advarsel når en fiende angriper deg. Dette gir deg nok tid til å hoppe unna og angripe den fra siden eller bakfra. Etter hvert blir disse mønstrene større, kommer i flere forskjellige former og med forskjellige bieffekter, for eksempel at de vedvarer i lengre perioder. Ved at spillet i utgangspunktet har disse markørene på bakken, vil noen kanskje påstå at det vil gjøre angrepsmønsteret til fiendene lettere å forutse og derav blir spillet i seg selv lettere. Dette er dog bare ønsketekning, ved at mønstrene kan variere på den måten de gjør, så vil også fiendene blir utrolig mye vanskeligere ettersom de kan slenge enda flere typer angrep på en gang.

Wildstar

En raidboss vi fikk se, var en rar fyr på tre bein som løp rundt på en gigantisk plattform konstruert av flere heksagonale plattformer satt sammen til én stor plattform. De 40 folkene som tok del i kampen løper inn og begynner sine angrep. De hopper unna fiendes angrepsmønstre, og aner fred og ingen fare. Helt til en av de 40 folkene får en tidsbombe på seg. Sirkelen er gigantisk og fyller halve plattformen. En mindre sirkel starter så på innsiden av bomben, og beveger seg utover mot kanten til mønsteret. Fyren begynner å løpe vekk fra de andre for å gjøre at alle tar minst mulig skade. Idet bomben eksploderer tar ikke bare spillerne skade, men alle de små heksagonale plattformene sprenger og faller samtidig. Av 40 folk, var det i underkant av 15 igjen som fortsatte angrepet. Det skjedde en gang til, og de to som overlevde ble drept av bossen. Dette er bare en av de mange tingene vi ble vist. Mange av mønstrene ender faktisk nesten opp med å se ut som en slags intrikat dans som krever at spillerne løper frem og tilbake for å unngå dem. Dette vil få de fleste andre raid i spill til å blekne i forhold. Det er både nyskapende og nesten masochistisk hva Carbine har lagt inn i dette.

Wildstar

Om du derimot er mer interessert i spiller-mot-spiller, så er du dekket der også. Du vil kunne ta del i både arena-kamper og battlegrounds. Derimot vil den store snakkisen for Wildstar være Warplots. Dette er 40-mot-40-brett, hvor hver side har en base de selv kan sette sammen. Det vil si at laget selv velger hva som skal pryde basen. Vil du ha en gigantisk kanon som angriper fiendens base, så bygg en. Kanskje du ønsker et hologram av raidbossen jeg beskrev over? Bare å sette han i basen, så kan du få han til å beskytte din egen base eller gå til angrep på fiendens.

Warplots bygger på konseptet de har lagt til rette for med spillerhus. De har en tomt som er delt inn i flere små bokser, disse kan fylles med forskjellige defensive eller offensive bygninger. Noen bygninger vil lage små dyr som du kan bruke til å enten beskytte din egen base, eller sende mot motstanderens. Du kan legge ut syrebad slik at de som ønsker å angripe basen direkte må gjennom en hinderløype av syre først. Tanken er at ingen baser blir like, og at det alltid skal være en ny utfordring. Du vet heller aldri hvem du spiller mot, og derfor heller ikke hvordan motstanderens base er. Warplots er virkelig et tegn på hvor mye tid og energi Carbine er villig til å legge inn i spillet. De kunne bare gjort som alle andre og sagt seg ferdig med det, men i stedet velger de å komme opp med noe helt nytt og nyskapende som virkelig vil sette hele PVP-sjangeren på hode.

Wildstar

De har heller ikke glemt spillerne som kanskje holder seg for seg selv, eller ikke ønsker å ta del i verken raids eller PVP-kamper. Det er nok av ting å gjøre, som eventyr som lar deg fullføre oppdrag i en hel sone for så å gå til angrep mot større fiender sammen med resten av folkene i den samme sonen. Du kan jo bli en håndverker som bygger nye ting som kan selges til andre, eller bare løpe rundt og utforske - noe som gir deg masse nye bonuser du ellers ikke ville funnet.

Alt i alt har Wildstar virkelig noe for alle. Og det er heller ingen begrensninger på hva selskapet ønsker å gjøre med spillet. De er veldig åpne med nettsamfunnet og fansen de har fått. De har til og med en plakett på kontoret hvor ordene "Honesty: No Bullshit" står skrevet. Dette for å si at de aldri vil lyve eller tulle med verken produktet, sine ansatte eller sine fans. Jeg tviler ikke ett sekund at dette stemmer, fordi gjengen hos Carbine er så lidenskapelig når det kommer til Wildstar at dette virkelig ser ut til å bli noe helt spesielt som absolutt alle med den minste interesse for onlinespill burde teste når det lanseres den 3. juni.

Wildstar
Wildstar
Wildstar
Wildstar
Wildstar
Wildstar
Wildstar
Wildstar
Wildstar
Wildstar
Wildstar
Wildstar
Wildstar
Wildstar
Wildstar
Wildstar
Wildstar
Wildstar
Wildstar
Wildstar
Wildstar
Wildstar
Wildstar
Wildstar

Relaterte tekster

5
WildstarScore

Wildstar

ANMELDELSE. Skrevet av Jostein Holmgren

Se for deg Ratchet & Clanks estetikk og humor, World of Warcrafts innhold og Guild Wars 2s kampsystem på én og samme tid. Da har du Carbine Studios' Wildstar...

0
Wildstar-utvikleren må si opp ansatte

Wildstar-utvikleren må si opp ansatte

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Spillbransjen kan være tøff og utilgivelig i blant, og vi har nok en gang fått høre om nedskjæringer. Denne gangen er det Carbine Studios, skaperen av det lekne...

0
Oppdatert: GR Live tester "nye" Wildstar

Oppdatert: GR Live tester "nye" Wildstar

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Oppdatert 3. november klokken 14.35: Wildstar utgår. Vi tester Need for Speed i stedet. Den tidligere GRTV-journalisten Petter Mårtensson er tilbake i Gamereactor for å...

0
Wildstar er nå free-to-play

Wildstar er nå free-to-play

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

NCsoft og Carbine Studios har byttet modell for nettrollespillet Wildstar, og i dag er det altså gratis. Stikk inn på spillets hjemmeside hvor du kan laste ned og spille...

0
Oppgraderer grafikken i Wildstar

Oppgraderer grafikken i Wildstar

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Carbine Studios' fargeklatt av et nettrollespill, Wildstar, blir gratis å spille fra og med neste uke, og i samme slengen har de gått ut med at grafikken vil få en...

2
Wildstar dropper abonnement

Wildstar dropper abonnement

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Carbine og NCSoft har bestemt seg for å pensjonere abonnementsløsningen i forbindelse med nettrollespillet Wildstar. Overgangen vil ikke skje før til høsten, og i tiden...



Loading next content