Norsk
Gamereactor
forspill
Wolfenstein: The New Order

Wolfenstein: The New Order

Det er 60-tallet og nazistene regjerer med jernhånd, men en viss herr Blazkowicz hevder likevel at krigen ikke på langt nær er over. Vi har prøvespilt Wolfenstein: The New Order...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Det går visst ikke an å bli lei av nazistfiender i spill. Akkurat som zombier og romvesener er de, på tross av utallige popkulturelle tolkninger gjennom årene, fortsatt enkle å ty til når man trenger endimensjonale fiender. Når det er sagt har nazistenes fått hvile en del de siste årene, selv om de egner seg så godt som nyanseløse bad guys. Serier som Call of Duty og de nyere Medal of Honor-spillene har utforsket andre retninger for å finne egnede slemminger, hentet fra flere forskjellige tidsaldre. Men nå er det igjen på tide med et besøk i Det tredje riket. Man skal børste støvet av klassikeren Wolfenstein, og hamle opp med Hitlers menn på nytt. En saklig gjengivelse av verdenshistorien er det likevel ikke snakk om...

Når det svenske spillstudioet Machine Games setter igang den aller første teaser-filmen blir jeg nemlig møtt av en alternativ virkelighet. En virkelighet der de allierte styrkene tapte Andre verdenskrig. B.J. Blazkowicz, hovedpersonen i originalspillet fra 1992, forklarer opplegget med grov og raspete stemme:

- I've been gone for too long. So much has changed, brummer han.

Wolfenstein: The New Order
Dette er en annonse:

Året er nemlig 1960, og den alternative verdenshistorien etter nazistenes seier blir presentert gjennom en rekke artwork-bilder. De forteller om tyskernes utvikling. Om hvordan de fikk tilgang til kjernevåpen i 1948, og at de nådde månen bare seks år senere. Berlin er mer forseggjort enn noensinne, og man kan ikke snu seg i noen retning uten å få det ildrøde nazistflagget rett i fleisen. Langs gatene i den nå tyske byen London finner vi nådeløse mechs som slår ned på all motstand, men ifølge Blazkowicz er ikke krigen over. Et skilt med påskriften Wolfenstein: Third Reich, skrevet i med klassisk germansk skrifttype, vises.

- Den riktige undertittelen til spillet er imidlertid The New Order, korrigerer Machine Games for meg.

B.J. Blazkowicz har funnet tilbake til seg selv etter 14 år i koma, idet han våkner opp på et mentalsykehus. Nyheten om nazistenes triumf i krigen treffer han mitt i det hardbarka omtåkede trynet hans. Tanken er at vi skal få oppleve denne omskrivingen av verdenshistorien gjennom Blazkowicz' øyne. Vi skal være B.J., ikke bare spille som han, presiserer Machine Games. Men vi vil ikke være alene under hele reisen. Allerede på staren møter vi nemlig Anya, en sykepleier ved sykehuset der B.J. våkner opp, og en person vi vil se mye til i løpet av historien.

Wolfenstein: The New Order
Dette er en annonse:

Når jeg selv får teste spillet litt senere befinner en forkledd B.J. seg i en luksuriøs togvogn, med en kopp rykende varm kaffe i hendene. Jeg blir introdusert for to av spillets mest sentrale antagonister, Frau Engel og Bubi. Førstnevnte er en høytstående Nazi-offiser og Bubi hennes personlig boy-toy. Komplett med Errol Flynn-bart. Trenger jeg egentlig å nevne at de begge er blonde? Det er de i hvert fall, og de fremstår som et merkelig og fargesprakende par. Bare navnet Bubi får meg til å fnise litt inni meg.

- Stellen Sie den Kaffee auf den Tisch, beordrer Engel meg, og imponerende nok serveres også hennes andre replikker på tysk. Hun holder øye med meg. Hun stirrer på meg. Bedømmer mitt ariske utseende. Bubi gir meg et kompliment for øynene mine, og det viser seg at jeg skal gjennom en test. Engel skal finne ut om det er rent blod i årene mine. Hun legger fra seg pistolen sin på bordet sammen med to fotografier. Det ene viser et øye, det andre en munn. Jeg skal velge bildet jeg synes er vakrest, og jeg satser på øyet.

Wolfenstein: The New Order

To nye bilder presenteres, og denne gangen velger jeg en sommerfugl. Deretter presenterer de en hodeskalle og en edderkopp. De spør meg hva jeg synes er verst. Jeg prøver å svare, men før jeg rekker det retter de et våpen mot meg.

- Hvis du ikke hadde vært arisk hadde du pekt på denne pistolen, forklarer Engel, før hun avfeier bildetesten og ler av hele seansen. Et merkelig tankeeksperiment, og jeg ble ikke overrasket da Machine Games forklarte at disse valgene vil påvirke spillets gang:

- Tidslinjen og spillopplevelsen vil være annerledes basert på valgene du gjør i begynnelsen, forklarer utviklerne. Hvis du trekker mot det stillferdige vil spillet legge opp til stealth og sniking, mens actionjunkies vil bli belønnet med det de liker best. Hensikten er å øke spillets levetid, men det skorter likevel ikke på hemmeligheter og samleobjekter, for de som heller fortrekker gjenspillingsverdi av den mer tradisjonelle sorten.

Wolfenstein: The New Order

Vi hopper fremover i tid og rom, og ender opp i London ca. en tredjedel ute i spillhistorien. Her skal vi ta del i et av motstandsbevegelsens oppdrag, og vår oppgave er å infiltrere et forskningslaboratorium. Jeg ledes til den aktuelle bygning, London Nautica, av min nye kamerat fra opprørsstyrkene.

Et radiotårn er pekt ut som målet mitt. På vei dit bryter en voldsom eksplosjon ut, og før jeg vet ordet av det er en statue i ferd med å ramle over meg. Jeg unngår statuen og sniker meg forbi restene av den. Jeg oppdager årsaken til eksplosjonen, en hissig mech som forsøker å angripe meg. - You look hungry, mumler B.J., før jeg sniker meg unna en annen vei.

Jeg blir guidet videre via radio av Caroline Becker, en medhjelper fra resistansen. En mech med røde cyberøyne oppdager meg og angriper med elektrosjokkvåpenet sitt. Jeg svarer og en vill skuddveksling bryter ut. Jeg tar dekning bak noen steiner, peprer blikkboksen med kuler, og ser den falle i bakken med et brak.

Wolfenstein: The New Order

Vel inne i laboratoriet blir jeg overrasket av en gruppe nazister, og jeg blir nødt til å gå til angrep. Takket være et rikt utvalg av våpen og dualwieldede pistoler løser det seg ganske greit. I hvert fall for min del. Men kampen er ikke over. Nye nazister kommer løpende, mens tyske skrik og pumpende musikk strømmer ut av høyttalerne. Jeg plasserer meg bak en fastmontert mitraljøse og kvitter meg med all motstand. Til forskjell fra mange spill kan jeg huke meg ned uten å forlate avtrekkeren, en fin detalj.

Jeg jobber meg videre til et enormt rom som ser ut til å huse en lags utstilling. En hyllest til nazistenes romfartsprogram, kan man si. En gigantisk kopi av månen er omringet av tallrike informasjonstavler, som handler om nazistenes suksess da de erobret verdensrommet. Rundt den falske månen står også et dusin astronaut-statuer i full romdrakt. Det ser ut som rom hentet ut fra Iron sky-filmen, og det passer underlig nok godt inn i Wolfenstein-verdenen.

Wolfenstein: The New Order

- You... put a nazi on the moon. Fuck you, moon, mumler B.J. i en av sine korte kommentarer til seg selv.

Noen lettere puzzle- og plattformdeler, og en nazifylt heisjakt senere, har jeg ankommet et forskningsrom som huser en diger laser. Denne skal jeg naturligvis lage rabalder med. Jeg tar meg tiden jeg trenger for å løse gåten som gir tilgang på laseren. Når den endelig står fremfor meg titter B.J. ned på det puslete våpenet sitt. Han fnyser og kaster det til side, og plukker opp laseren i stedet. Kort tid etter fylles rommet av nazister, selvfølgelig, og jeg får muligheten til å teste det nye våpenet. Straks jeg fyrer av strømmer minnene fra det fantasifulle våpenarsenalet i det originale Wolfenstain opp i tankene mine. Ett skudd fra denne laseren er nemlig nok til å forvandle nazistene til tomatpuré.

Wolfenstein: The New Order

Og med dette blodbadet avsluttes demoen. Alt i alt føles Wolfenstein: The New Order som et lovende, herlig overdrevet actionspill, med minneverdige figurer og morsomme våpen. Mange vil sikkert si at spillet miner om The Chronicles of Riddick, og i alle tilfelle lover Machine Games et storslagent gjensyn med spillverdens mest pliktoppfyllende antinazist.

Wolfenstein: The New OrderWolfenstein: The New Order

Relaterte tekster

Wolfenstein: The New OrderScore

Wolfenstein: The New Order

ANMELDELSE. Skrevet av Tor Erik Dahl

De svenske utviklerne i Machine Games har tatt på seg oppgaven med å blåse nytt liv i nazislakteren B.J. Blazkowicz, og redaktøren har sjekket om de lykkes...

Wolfenstein-utviklerne jobber med noe nytt

Wolfenstein-utviklerne jobber med noe nytt

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Bethesda-sjefen Pete Hines var nylig med i en episode av Gamescast, og der kunne han avsløre at Machine Games (utviklerne bak Wolfenstein: The New Order) jobber med et...



Loading next content