Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
forspill
WWE 2K15

WWE 2K15

Jonas dro hjem til 2K Sports for å se nærmere på årets utgave av WWE - det første spillet i serien til de nye konsollene. Er dette partyfightingspillet du har ventet på?

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Sammen med resten av pressen sitter jeg spent i et lokale i sentrum av Los Angeles. WWE 2K15 skal straks vises frem for første gang, og mantraet vi har hørt så langt sier at spillet skal se så bra ut at vi vil få problemer med å se forskjell på dette og TV-showene. Når spillet til slutt kjører igang og kameraet panorerer over ringen, så er det med stor spenning jeg ser frem til å finne ut hva Visual Concepts har tilført grafikken.

John Cena dukker opp og gjør sin greie, og joda, det er en enorm forbedring fra forgjengerne. Det er derimot ikke vanskelig å skille det fra TV, og det jeg mistenkte kun var PR-snakk sørger til slutt for at spillet blir en skuffelse selv om det er et pent spill. Uansett, det er likevel interessant å se hva de har gjort med spillet siden sist, ikke minst siden det er en ny produsent involvert.

De av dere som følger wrestling vet godt hvordan kampene starter. De starter ikke med at Hulk Hogan stormer mot motstanderen, tar en fet bodyslam etterfulgt av en legdrop før kampen er over - snarere begynner de i et rolig tempo der bryterne føler seg litt fram, ruller litt rundt på matta og gjør noen små fremstøt. Dette har blitt et minispill der man går i klinch, kjører sten-saks-papir (tre knapper brukes i et system hvor alle knappene topper en annen) om hvilket grep som skal begynne før det innledes et nytt minispill i et system som minner meg veldig om låsdirking i rollespill. Det handler ganske enkelt om å bevege analogspaken til en bestemt stilling før motspilleren og holde den der til neste grep skal utføres.

WWE 2K15
John Cena pryder coveret til årets utgave av WWE-serien.
Dette er en annonse:

Tidligere har jeg vært en motstander av Yuke's ønske om å simulere hvordan en wrestling-kamp ser ut fremfor å fokusere på gameplay, men her har de funnet riktig balanse. Det er morsomt og man får en mulighet til å skaffe seg et lite forsprang før kampen starter for alvor. Animasjonene har alltid vært et problem for Yuke's, og jeg ville løyet hvis jeg sa at dette var løst denne gangen.

Det ser veldig mye bedre ut, men bryterne virker fortsatt uengasjerte når de går rundt i ringen, og de følger ikke hverandre med blikket slik at man risikerer å slå i løse luften eller slippe ødeleggende elbowdrop på et tomt gulv mens motstanderen egentlig ligger utenfor ringen. Jeg skulle ønske at bryterne ble bedre til å følge hverandre, og det vil fjerne denne typen feil som aldri ville skjedd i en ekte wrestling-ring. Det gjelder også det faktum at det ser ut til å være vanskelig å avbryte noen av de lengre animasjonene, og dette fører til at velplasserte spark eller forsøk på grep kan gå tvers gjennom motstanderen.

Dette er restene fra Yuke's tidligere deler i WWE-serien, og jeg håper de rekker å slipe det bort før lanseringen som kun er noen få måneder unna. Heldigvis veier det positive tyngre. En av tingene jeg virkelig setter pris på er at utøverne endelig har fått ekte tyngde. Nå merkes det virkelig som om selv de minste bryterne veier inn på nærmere 100 kilo, og de fyller på en måte ut ringen bedre. Det er nå fryktelig tilfredsstillende å sende motstanderen inn i repene før man nesten kapper hodet av ham men en clothesline. Det blir også enda bedre av det solide lydbildet som later til å være laget om fra bunnen av.

WWE 2K15
Av de vi fikk teste var det Goldust som så klart best ut.
Dette er en annonse:

Dette gjør kampene litt tøffere, og de har til og med valgt å inkludere den kontroversielle Stamina-måleren. Personlig synes jeg at det er noe som funker i et wrestling-spill, for det er jo slik at utøverne slites ned før de mirakuløst kommer tilbake i toppform når kampen snur. Sammen med et nytt timing-basert system for å slippe å bli telt ut har dette (i løpet av den korte tiden jeg har hatt med spillet) gitt meg kamper som har vart i alt fra en full halvtime til 60 sekunder.

Resultatet er en ganske velfungerende oppsummering av hvordan wrestling faktisk ser ut, noe utvikleren tross alt har prøvd på. Foruten muligheten til å spille som Cesaro, Goldust, John Cena og Randy Orton fikk vi også teste den nye modusen Showcase hvor vi får ta del i to episke wrestling-feider - både CM Punk mot John Cena og den gangen DX ble splittet stilte HHH mot Shawn Michaels.

Dette er utmerkede ideer som er pent presentert med relevante klipp som viser hvorfor det eskalerte slik det gjorde. Totalt venter det 33 kamper der man skal forsøke å gjenskape magien i ringen, så det er faktisk en ganske stor enspillerdel. DX-feiden er en skikkelig klassiker, og jeg håper dette er noe de kan bygge videre på - både med en ny feide som DLC og videre i fremtiden. Kanskje Hulk Hogan mot Ultimate Warrior, eller hvorfor ikke de bitre kampene mellom Bret «The Hitman» Hart mot Shawn Michaels?

WWE 2K15
Nesten alle har blitt skannet, og de er mer like seg selv enn noen gang tidligere.
Dette er en annonse:

Som WWE-interesserte allerede vet, har CM Punk sagt opp sin forbindelse med forbundet. Derfor er det litt merkelig at han er med i spillet ettersom WWE vanligvis behandler eks-brytere som luft. Forklaringen er antageligvis at nettopp denne historiemodusen allerede var klar for spillet og kunne ganske enkelt ikke fjernes uten at spillet ble skadelidende. Dessverre virker det ikke som om CM Punk har vært med lenge nok til at utviklerne har fått skanne ansiktet hans, noe som sørger for at han ikke ser like next gen ut som de andre bryterne. Særlig Goldust ser fenomenal ut, og da jeg snakket med produsent Mark Little lovet han 1080p-oppløsning og 60 bilder i sekundet på både Playstation 4 og Xbox One.

De som spiller på de gamle konsollene kan dessverre ikke regne med å få alle nyhetene. Little forklarer at de tilpasset spillet til de nye mulighetene bedre maskinvare gir og legger til at det ellers ikke ville vært riktig for de nye konsollene.

Totalt sett ser det meste ut til å være på plass, og det finnes selvfølgelig flere moduser for den som er alene. En av disse er en ny karrieredel som vi ikke fikk se. Tanken er at man skal lage sin egen wrestler, gå usignert til NXT, jobbe seg opp til WWE og så klatre i gradene til man får en plass på Wrestlemania og blir innvalgt i Hall of Fame. Dessuten lover utvikleren andre moduser.

Oppsummert føles WWE 2K15 lovende, som et skritt i riktig retning der sportsmesterne hos Visual Concepts tar med seg sin ekspertise til Yuke's som følgelig har skjerpet seg. Det finnes fortsatt en del arv fra tidligere deler av serien som gjerne skulle vært fikset, men samtidig er ikke spillet helt ferdig. Med noen måneders finpussing kan dette bli en skikkelig bonus for alle wrestling-fans, samt de som bare vil ha et underholdende fighting-spill for opptil fire personer i samme sofa.

HQ

Relaterte tekster

4
WWE 2K15Score

WWE 2K15

ANMELDELSE. Skrevet av Jonas Mäki

Gamereactors fremste ekspert på spandex-brytinh har tilbragt de siste ukene sammen med WWE 2K15, og her er dommen...

1
PC-versjon av WWE 2K15 annonsert

PC-versjon av WWE 2K15 annonsert

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

2K Sports har annonsert en PC-versjon av deres wrestlingspill WWE 2K15 som ble sluppet til konsoll forrige høst. Det har ennå ikke blitt avslørt noen eksakt dato, men...

0
I dag på Gamereactor Live: WWE 2K15

I dag på Gamereactor Live: WWE 2K15

NYHET. Skrevet av Morten Bækkelund

Hvis du liker brutale slag i nøye koreografert stil er dagens Gamereactor Live-sending noe for deg. I dag skal vi nemlig ta en nærmere titt på fightingspillet WWE 2K15,...

0
Skap dine egne figurer også i WWE 2K15

Skap dine egne figurer også i WWE 2K15

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Det kommer neppe som noen overraskelse at du vil kunne lage din egen wrestler i det kommende WWE 2K15, men det er jo fint å vite det sikkert. Nå har 2K Games sluppet en...

0
En titt bak kulissene på WWE 2K15

En titt bak kulissene på WWE 2K15

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

2K Games har nettopp sluppet en ny video som tar oss med bak kulissene på det kommende WWE 2K15, og her forklarer de om arbeidet som ligger i et slikt spill. Vi får blant...



Loading next content