I ny og ne tenker jeg fortsatt tilbake til prestasjonene som soldatene mine utførte i min første gjennomspilling av Xcom: Enemy Unknown. Den tilknytningen jeg fikk til mine tropper var mye på grunn av at de kun hadde det ene livet, og muligheten til å gi de eget navn. Uansett, den virkelige tilknytningen kom over tid. I kjølvannet av å overleve farlige oppdrag i frontlinjen til menneskenes kamp mot romvesener, utviklet jeg mine soldater ved å dyrke deres spesialiteter og egenskaper som ga meg taktiske friheter på slagmarken.
Det er på dette området Xcom: Enemy Within ser ut til å ha gjort de store forandringene, ved å ta inn MEC-soldater og genetisk modifiserte soldater. Spillere vil ha flere muligheter i kamp, og nye fiender å takle. Alle disse taktiske forandringene ble forklart på Gamescom, men det er nå vi endelig har fått se hva dette gjør med spillet.
Den store ingrediensen er Exalt, en organisasjon som er mørkere enn Xcom, som jobber for å hindre din kamp mot romveseninvasjonen. De er ikke i ledtog de lille grå menn, men samtidig er de definitivt ikke noen venner. Deres mål er å få tak i romvesenteknologi før du får tak i det.
Exalt gjør dette ved å sette opp ulike celler i forskjellige land rundt om i verden. Jo høyere vanskelighetsgrad, jo oftere vil de finne svakheter i ditt forsvar og dermed utnytte dette. Cellene kan bli lokalisert ved å skanne verdenskartet i "Situation Room". Så fort de blir oppdaget må man velge en soldtat og sende han bak fiendens linjer for å få info om trusselen.
Når oppdraget hans er ferdig (det eksemplet vi ble vist tok seks dager), var det opp til spilleren å få soldaten ut, slik at han får med seg informasjonen som er skaffet. Dette oppdraget kommer i to forskjellige deler. Den første er "Data Recovery", en variant av kongen på haugen, hvor du må første beskytte en koder, som skjuler en sender, fra gjentatte bølger av Exalt-tropper. Din motstander må kontrollere området som rundt koderen i tre runder.
Om du klarer å forsvare koderen for tre nye runder av angripende tropper, vil dataen bli sikret og kampen bli vunnet.
Den andre modusen er at du kan ufordre spiller i "Extraction", og dette er litt enklere. I disse oppdragene må spillerne bare deaktivere to av de nevnte fiendtlige sendere, og deretter komme seg vekk, alt mens bølger av tropper kommer fra alle sider for å stoppe deg. I tillegg til dette har fortsatt dine soldater bare det ene livet, og om en operativ skulle dø, er oppdraget mislykket.
Det er som viktigst, er det faktum at disse Exalt-soldatene er menneskelig, og derfor gjør mye av de dine soldater gjør. Sjefsdesigner Anada Gupta beskrev dette som å spillerne "en smak av sin egen medisin", rett etter et rakettangrep hadde utdelt massive skader på tre av mine tropper. Jeg tapte det første oppdraget stygt, men heldigvis var det nok tid til å prøve igjen. Faktisk hadde jeg tid til å prøve tre flere oppdrag. En av de kræsjet mens jeg var midt i spillet, men de to andre gikk pirkefritt, selv om jeg mistet flere tropper enn jeg likte.
Dette taktiske spillet gjør at spilleren blir presentert med en helt annen utfordring enn hva romvesene gjør. Exalt-soldatene kjemper som en enhet, og tar mange av de samme avgjørelsene som deg. Vi hadde dessverre ikke sjansen til å se hvordan disse oppdragene "føles" når de blir presentert i et tradisjonelt romvesen-scenario, men vi antar at de vil gi en ny vri på tempoet i spillet. I de oppdragene vi spilte var det veldig mange av dem. Det de savnet i individuell styrke gjorde de opp for med hvor mange de var.
"Exalt bruker taktikker på en helt annen måte enn hva romvesene gjør," forklarer Gupta etter at vi har brukt vår tid på utvidelsen. "Vi er alle veldig stolt av den kunstige intelligensen til Exalt, og hvordan de balanserer oppdraget med å drepe deg. Noen ganger ser man at Exalt-soldater gir opp gode skuddmuligheter for å gjøre oppdraget istedenfor. De bruker eksplosiver lurt. De bruker røyk for å forsvare seg. Deres snikskyttere ser etter høyder. De helbreder seg selv ved hjelp av medi-kits. Men i forhold til den måten Exalt oppfører seg på strategisk, er de definitivt opportunistiske, spesielt på en høy vanskelighetsgrad."
En annen stor oppgradering er inkluderingen av mange nye kart. Firaxis undervurderte mengden av oppdrag som spillerne ville takle i en kampanje. Kartene ble gjenbrukt mer regelmessig enn de likte, så nå har de inkludert flere nye miljøer. Denne gangen går de for kvanitet over kvalitet, selv om jeg ikke mener dette på en negativ måte.
Inkluderingen av Exalt virker som en fint framskritt, men vi får se hvordan det utspiller seg når spillet kommer. De er en skummel gjeng, og det er en fin forandring av tempoet å kjempe mot dem. Kast inn inkluderingen av småjusteringer og du har en spennende utvidelsespakke. Alt i alt har Xcom-fansen mye å glede seg til når Enemy Within lanseres neste måned.