Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor Norge
artikler

Årets Indie (Årets spill 2018)

Det er på tide å oppsummere 2018, og dette har vi i Gamereactor gjort ved å kåre de beste spillene i ni kategorier før vi kårer selveste Årets Spill!

  • Tekst: Redaksjonen

Vi fortsetter med de fem spillene utviklet av småstudioer som har imponert oss mest dette året, som har blåst sokkene av oss med hvor mye de har fått til med så lite. Vi snakker så klart om årets indiespill! Her er de fem beste indiespillene i år:

4. plass (delt)

Odd Karsten sier:
Det har vært et godt år for sjarmerende indiespill, og The Swords of Ditto sverdkjempet seg rett inn i hjertene våre. Det kan best beskrives som en roguelite-blanding av de gamle Zelda-spillene og alt som er søtt og godt i verden. Du, sammen med en venn om du så velger det, spiller én i rekken av mange "utvalgte" som kan svinge det utvalgte sverdet i håpet om å bekjempe den onde Mormo.

Dør du, kommer du tilbake 100 år senere, og må gjenoppta kampen mot det onde. Forhåpentligvis greier du å karre til deg litt mer styrke denne gangen (erfaringsnivået ditt overlever mellom hver gang, og gjør spillet litt lettere).

Verdenen forandrer seg tydelig fremover teknologisk mellom hver gang du dør, og selv om spillet ikke er det dypeste eller mest komplekse i verden så er det fremdeles morsomt nok til at en fort ender opp med å bruke en god mengde timer på det. Hovedsakelig fordi det er så himla søtt!

4. plass (delt)

Ingar sier:
Spill som kan skilte med en Dark Souls-lignende vanskelighetsgrad er i vinden, til tross for at slike spill gjerne straffer spilleren hardt dersom man gjør feil. Dead Cells er intet unntak, men dette franske indiespillet er likevel både forfriskende og tilfredsstillende å bryne seg på gang etter gang. Med en særegen grafisk stil og kombinasjonen av to vidt forskjellige spillsjangre - metroidvania og roguelike - får man en utfordrende indieperle hvor man må forsøke å komme seg fra en fryktelig fengselskoloni. Man skulle tro at et spill hvor man må begynne helt fra starten hver gang man dør er noe man fort ville lagt fra seg, men ved hjelp av kreativt design og solid action sørger Dead Cells for at vi alltid må prøve «bare én gang til.»

3. plass

Suzanne sier:
Fe kom kravlende inn som en rar liten underdog fra Sverige, og imponerte meg stort med sine drømmeaktige omgivelser, spennende figurdesign og kule fortellerteknikk, eller mangel på fortellerteknikk... For det ble jo ikke ytret et eneste ord i spillet, og hele historien ble formidlet gjennom omgivelsene, handlingene, flashback og eksepsjonell fargebruk. Jeg digget at jeg måtte lese så ekstremt mellom linjene og at spillet stolte helt og holdent på meg som spiller, samtidig som det var utrolig gøy å løpe rundt i skog mark og oppdage stadig flere rare dyr som trengte min hjelp og som jeg kunne synge litt småfalskt til.

Kombiner dette med et nyyydelig soundtrack, en utrolig sjarmerende hovedfigur og gåter og hindre som virkelig utfordret de små grå og du sitter igjen med et spill som definitivt fortjener sin plass i denne kåringen.

2. plass

Daniel sier:
Det er kanskje mer konseptet som gjør Josef Fares' A Way Out til noe spesielt. Endelig et spill vi være to for å spille, og som fungerer veldig godt som et samarbeidsspill. I løpet av spillet ser begge spillere hva som skjer hos den andre i et delt skjermbilde, og dette gjør at begge får med seg hele historien. En skulle kanskje tro spillet handlet kun om å komme seg ut av et fengsel om man bedømmer etter tittelen og starten av spillet, men det er først da radarparet Vincent og Leo kommer seg ut av fengselet at historien virkelig begynner, og ting begynner å skje. Selv om grafikken kan være langt bedre enn den vi blir presentert med i A Way Out gjør ikke det spillopplevelsen dårlig. Spillet passer perfekt for deg som er ute etter en historie vel så mye som en spillseksjon ettersom filmscenene kan dukke opp i overkant ofte og være litt lange. Vi anbefaler uansett å få med en venn på ferden ut av fengselet og ut på eventyr. PS! Det holder også at én kjøper spillet så kan din venn være med helt gratis.

1. plass

Tomas sier:
Her er vi på slutten av 2018. Vi har checkerboard 4K, HDR og "god rays". Og likevel kan en fyr som heter Matt fra spillstudioet "Matt Makes Games" slå seg sammen med en liten gruppe venner og lage et av årets aller beste spill.

Celeste er et fjellklatrespill som scorer skyhøyt på alle punkter. Det er et teknisk strøkent plattformspill som forteller en rørende historie. Det er djevelsk vanskelig å bestige, men uimotståelig å utforske. Det har nydelig musikk og lyddesign uten at Londons Filharmoniske Orkester dukker opp i rulletekstene. Du skjønner tegninga.

Når bransjegigantene setter pengene sine på Loot Crates og Season Passes er det godt å ha indie-utviklere som Matt Makes Games, og spill som Celeste, som kan minne oss på at du ikke trenger milliardbudsjett for å lage noe utrolig vakkert.