Norsk
Gamereactor
artikler

Årets musikk (Årets spill 2018)

Det er på tide å oppsummere 2018, og dette har vi i Gamereactor gjort ved å kåre de beste spillene i ni kategorier før vi kårer selveste Årets Spill! Neste kategori ut er musikk.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Vi fortsetter med de fem spillene som har gledet ørene vår mest dette året, som har gitt oss gåsehud og ståpels. Vi snakker så klart om årets musikk! Her er de fem beste musikalske opplevelsene vi har hatt i år:

5. plass

Årets musikk (Årets spill 2018)

Ingar sier:
Sommerens store rollespill på Switch, Octopath Traveler, kunne blant annet skilte med åtte forskjellige rollefigurer og en fascinerende visuell stilart som kombinerte moderne lys- og skyggeeffekter med retroinspirert pikselkunst. Om dette ikke var nok til å friste deg bør du ta deg tid til å lytte til musikken. Med et lydspor som spenner over fire CD-plater, karakteristiske instrument og stilarter som passer elegant til den enkelte personen og miljøet, samt noen fantastiske oppbygninger er dette et skoleeksempel på hvordan fantastisk spillmusikk skal være.

4. plass

Årets musikk (Årets spill 2018)
Dette er en annonse:

Peter sier:
Når man skal svinge seg fra bygning til bygning som selveste Spider-Man så må man jo selvfølgelig ha skikkelig musikk som passer! Spider-Man sitt lydspor er av ypperste kvalitet, og vet når det skal trekke seg tilbake og når hele orkesteret skal gi full gass. Musikken er hele tiden i forandring mens man svinger seg rundt i New York. Den endrer hastighet og styrke i forhold til hvor fort man svinger seg fra bygg til bygg. Stilen på musikken gir litt samme vibber som Sam Raimi sin Spider-Man trilogi, og det er jo bare herlig.

3. plass

Årets musikk (Årets spill 2018)
Dette er en annonse:

Silje sier:
Super Smash Bros. Ultimate er som en diger plate som er fullstappet med velsmakende spor. Det eksakte antallet er noe flytende, og kommer sannsynligvis til å bikke nærmere 1000 når alt av DLCer er på plass.

Tilnærmet lik alt av bransjelegender er naturligvis representert. Enten som originalkomponist, eller som arrangør. Her finner vi store navn som Koji Kondo, Yuzo Koshiro og Hirokazu Tanaka, og de bryner seg på staselige verk av f.eks. Nobuo Uematsu, David Wise og Michiru Yamane.

En del av sporene er de originale kuttene som ble brukt i spillene som banene er basert på, mens andre er omarrangerte og remiksede versjoner av disse. Det er et meget bredt utvalg, og det skal være omtrent umulig å ikke finne noe man liker. Alle tenkelige musikksjangere er dyttet inn, og det finnes knapt et spill som ikke er representert.

2. plass

Årets musikk (Årets spill 2018)

Peter sier:
Red Dead Redemption 2 har mange øyeblikk vi aldri glemmer, og vår lange reise med Arthur Morgan har blitt sterkt løftet av helt fantastisk musikk. "Westernpreget" og melankolsk til tider, men også dramatisk når det trengs. Musikken er skiftende i den åpne verdenen og svært treffende i de rette situasjonene. For i tillegg til orkestrerte og bombastiske komposisjoner eller stemningsfulle, og minimalistiske sanger for når man utforsker villmarken, så har Red Dead Redemption 2 noen fantastiske sanger fremført av artister også. Som Unshaken av D'Angelo og That's The Way It Is av Daniel Lanois som store høydepunkter. Noen av disse sangene ble nylig fremført på The Game Awards. Denne fremførelsen var helt magisk og det var vanskelig å ikke bli bergtatt og minnes den utrolige reisen man har hatt med Arthur Morgan.

1. plass

Årets musikk (Årets spill 2018)

Eirik sier:
Tre toner var alt som skulle til for å dra mange av oss inn i det som skulle bli det første klippet vi fikk se fra God of War. Bear McCreary hadde funnet en kjenningsmelodi som oset Kratos, og da spillet endelig ble lansert viste det seg at han, Eivør, korene og alle andre som skapte den fantastiske musikken hadde lyktes på alle punkter.

Her får vi ikke bare musikk som fester seg til trommehinnene og gir oss gåsehud, men som også reflekterer hva vi er vitne til i historien. Både instrumentene, tonene, rytmen og tempoet endrer seg sammen med historien og karakterene, noe som gjør hvert øyeblikk ekstra spesielt. Om det er å kjempe intense kamper mens symfoniorkesteret spiller så strengene ryker eller de roligere øyeblikkene hvor Kratos sliter med å finne rett ord å si til Atreus mens stemmen til Eivør og blåserne presser en liten klump nærmere halsen. God of War viser hvor mye musikken har å si i spill.



Loading next content