Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Startsiden
artikler

Årets spill 2018

Det er på tide å oppsummere 2018, og dette har vi i Gamereactor gjort ved å kåre de ti absolutt beste spillene som vi har hatt gleden av å få oppleve i år!

Da er dagen endelig her, vi er på vei inn i et nytt år og vi i Gamereactor føler at det passer å avslutte året med å se tilbake på alle de gode spillene vi har fått oppleve i år. Her er altså årets ti beste spill!

9. plass

Silje sier:
Ni no Kuni: Wrath of the White Witch er for mange en spillfavoritt. Fem år etter den deilige godbiten, fikk vi endelig Ni no Kuni II: Revenant Kingdom. Selv om spillet er veldig tro mot originalen, er det nytenkt og fresht. Kampsystemet ble endret til noe mer real-time/hack & slash-opplegg og det fungerte veldig bra. Vi ble frastjålet «familiarene» fra originalen, men de ble erstattet med noe som fungerte - nemlig Higgledies. Disse skapningene får man bruke mange av, og dersom de brukes med riktig taktikk, kan de snu kampene i din favør. Det er også en skirmish-modus i spillet, som gir enda mer variasjon og mer innhold.

Historien om den unge gutten ved navn Evan som snart skal ta over tronen i Ding Dong Dell etter farens mystiske død, har en god utvikling med noen overraskelser her og der. Det er en sjarmerende historie om gutten som gjør alt han kan for å oppfylle sin fars ønsker - mens han må overvinne muse-folket som gjør alt de kan for å stoppe ham.

Noe jeg liker meget godt er å se utviklingen av kongeriket til Evan, spesielt måten vi får kontrollere oppbyggingen selv og samle innbyggere ved å gjøre tjenester for dem rundt omkring i verden. Kingdom Builder er noe jeg brukte mye av tiden min i, og er en av hovedgrunnene til at jeg fortsetter å sette meg ned med spillet i dag. Selv om jeg har rundet historien.

8. plass

Odd Karsten sier:
Battlefield V har i skrivende stund vært ute i litt over en måned, og har nylig blitt oppdatert med både Tides of War og flere War Stories-kapitler. Selv om det skapte litt furore med avdukingstraileren sin har det vist seg å være et bunnsolid skytespill med taktiske overtoner som krever at man må samarbeide med troppen sin for å være mest effektiv.

Nytt i denne utgaven er at du kan tilpasse utseendet til soldatene dine slik du selv ønsker, så om du vil være en fersk 18-årig brite i ørkenutstyr, eller en  tysk vintersoldat så kan du samle uniformsdeler og skape din unike soldat. Det er også flere forskjellige ansikter (og tilhørende stemmer) å velge mellom, så dette er en stor pluss i margen til et spill som lenge kun har hatt relativt anonyme soldater.

Tempoet er hurtig, kampene dødelige, og kartene interessante med mange flankemuligheter. Selv om man må anerkjenne at DICE nok har en del å gjøre videre med Battlefield V så må vi ikke glemme at tidligere Battlefield-spill hadde betydelig røffere begynnelser enn nummer 5.
En vel fortjent 8. plass der altså.

7. plass (delt)

Anders sier:
I fjor endret Ubisoft oppskriften til Assassin's Creed ganske drastisk. Origins bød nemlig på en stor åpen verden og rollespillelementer som muligheten til å øke i nivå, lære nye evner og å bytte utstyr. Assassin's Creed Odyssey følger samme formel med en enda større verden satt i antikkens Hellas, utvidede rollespillelementer og muligheten til å velge å spille som enten mannlig eller kvinnelig protagonist. Historien tar oss med lenger tilbake i tid enn noen Assassin's Creed har gjort tidligere og i løpet av din odyssé er det er nok å se og gjøre til å bikke et tresifret antall timer. Og det holder seg underholdende omtrent hele veien.

7. plass (delt)

Tomas sier:
Her er vi på slutten av 2018. Vi har checkerboard 4K, HDR og "god rays". Og likevel kan en fyr som heter Matt fra spillstudioet "Matt Makes Games" slå seg sammen med en liten gruppe venner og lage et av årets aller beste spill.

Celeste er et fjellklatrespill som scorer skyhøyt på alle punkter. Det er et teknisk strøkent plattformspill som forteller en rørende historie. Det er djevelsk vanskelig å bestige, men uimotståelig å utforske. Det har nydelig musikk og lyddesign uten at Londons Filharmoniske Orkester dukker opp i rulletekstene. Du skjønner tegninga.

Når bransjegigantene setter pengene sine på Loot Crates og Season Passes er det godt å ha indie-utviklere som Matt Makes Games, og spill som Celeste, som kan minne oss på at du ikke trenger milliardbudsjett for å lage noe utrolig vakkert. Celeste er et klasseeksempel på det som gjør spill unikt som fortellermedium. Man får føle at man kjemper seg til topps av fjellet Celeste sammen med Madeline, og når man stirrer ned fra toppen føler man at man selv har vært på en reise. Sett nye ansikt, løst vanskelige utfordringer, og kanskje lært litt om seg selv.

6. plass


Suzanne sier:
At et spill fra svenske Zoink Games skulle havne på en liste over årets beste spill var aldri en selvfølge. Det lille indiestudioet har tidligere laget slike slagere som Swing King, Zombie Vikings og Zombie Vikings: Stab-a-thon, og Stick It to the Man! fikk heller ikke den helt store mottakelsen her i Gamereactor. Vi begynte å ane at disse folka kanskje kunne lage noe skikkelig bra da de kom med Flipping Death, og med Fe var det altså et faktum!

Fe kom kravlende inn som en rar og sjarmerende liten underdog, og imponerte meg stort med sine drømmeaktige omgivelser, spennende figurdesign og utfordrende navigering. Spillet har utfordrende baner som krever en stødig hånd og at du har tunga rett i munn for å komme deg videre, områder som kun kan nås når du har låst opp visse evner, en verden som blir større og friere og et gameplay som blir mer lekent jo lenger ut i spillet du kommer. Spillet kan også skilte med en veldig interessant fortellerteknikk, eller mangel på fortellerteknikk... For det blir jo ikke ytret et eneste ord i spillet, og hele historien blir formidlet gjennom omgivelsene, handlingene, flashback og eksepsjonell fargebruk, som også er med på å fortelle deg når det er fare på ferde.

Jeg digget at jeg måtte lese så ekstremt mellom linjene og at spillet stolte helt og holdent på meg som spiller, samtidig som det var utrolig gøy å løpe rundt i skog mark og oppdage stadig flere rare dyr som trengte min hjelp og som jeg kunne synge litt småfalskt til.

Designvalgene - bruken av farger, lys og geometriske former - gjennomsyrer hele spillet, og får alt til å virke himla helthetlig og gjennomført. Selv når man er i helt forskjellige områder, og støter på helt forskjellige vesener, er det ingen tvil om at man er i Fes verden.
Kombiner dette med et nyyydelig soundtrack og du sitter igjen med et spill som definitivt fortjener sin plass i denne kåringen.

5. plass

Ayub sier:
Å se Monster Hunter: World på listen over årets beste spill kommer nok ikke som et sjokk. Med en vakker verden, realistiske omgivelser, detaljerte monstre og figurer gjorde Capcom det vanskelig for folk å se om dette bare var et spill eller virkeligheten. Så mye som jeg legger i grafikken føler jeg at det blir feil å ikke nevne den dynamiske verdenen man befinner seg i, som er et fascinerende og kult element i gameplayet. Du er i et levende univers, hvor alt - fra planter som gir deg liv, til frosker som får monstrene til å enten sove eller bli paralysert, til fallende natursteiner - er med på å hjelpe deg med å drepe ethvert monster.

Flerspilling er like sentralt her som før, men denne gangen er gameplayet på et helt annet nivå. Dette kan settes pris på av både gamle fans og nykommere. På lik linje med flerspilling er det å skaffe seg det beste utstyret og de beste våpnene like viktig for å beseire monstrene, som varierer fra aggressive drager til søte skapninger som ikke burde være lov å drepe. God strategisk planlegging er nøkkelordene i Monster Hunter: World. Med en gjenspillingsverdi som så å si er uendelig, og spenningen som oppstår hver gang man ser i belønningskisten etter endt kamp, gjør dette spillet det nokså vanskelig å legge fra seg kontrolleren. Nostalgien er på plass, og med en vri som ønsker nykommere velkommen inn i serien får Monster Hunter: World en velfortjent plass blant årets spill 2018.

4. plass

Peter sier:
Det mest ambisiøse Super Smash Bros.-spillet hittil nådde en 4. plass på vår liste! Det er velfortjent! Super Smash Bros. Ultimate serverer så og si alt fansen vil ha. Absolutt alle figurer fra tidligere spill i serien er med pluss noen nye. Dette gjør at spillet har så mange figurer at de fleste andre slåssespill sine figurgallerier blir noe man bare kan fnise av.

Samtidig har Nintendo fått med seg nesten alle baner og nesten 900 sanger fra Nintendo sin lange og kjære historie. Super Smash Bros. Ultimate har dessuten finpusset gameplayet fra forgjengeren og alt føles ett hakk smidigere enn før. Man kan spille med opptil åtte spillere samtidig, og man kan jo ta herligheten med seg også takket være at spillet er på Switch. At Super Smash Bros. denne gangen byr på en ny historiemodus også er med på å gjøre spillet helt komplett. Dette er en perfekt partypakke for nesten alle som er glad i spill!

3. plass

Eirik sier:
Insomniac Games har laget gode spill i 22 år, for med spill som Spyro the Dragon, Ratchet & Clank og Resistance er det mange som har et kjært forhold til logoen deres. Derfor var det ekstra synd å se at studioet forsvant fra radaren til mange etter lanseringene av Fuse, Song of the Deep og noen virtual reality-prosjekter. Sunset Overdrive fikk ikke en like god mottakelse som det fortjente heller, så jeg hørte at enkelte fryktet at studioets storhetstid var over. De færreste trodde vel at et superheltspill var det som ikke bare ville glede gamle fans igjen, men også sette Insomniac på kartet hos andre også. Såpass feil kan man ta.

Spider-Man blander nemlig alt det beste studioet er kjent for. Med en fantastisk grafikk, fremragende skuespill, treffende humor, knallgode kontroller, fantasifulle og kule hjelpemidler, iøyefallende omgivelser og minneverdige musikk har Insomniac klart å bringe både seg selv, Spider-Man og Marvel tilbake på verdens prestisjefylte spillkart. Før brukte mange å si "det er bra til å være et superheltspill". Spider-Man viser at denne spesifiseringen bare er å legge fra seg, for det PlayStation 4-eksklusive kan hamle opp med alle utenom to av årets spill.

2. plass

Daniel sier:
De aller fleste som spilte Red Dead Redemption tilbake i 2010 fikk et godt forhold til John Marston og hans historie. Den seneste utgaven av spillet går litt lenger tilbake i tid, og her er det Arthur Morgan som er hovedpersonen. Arthur er en del av gjengen som John levde med i tiden før det første spillet, og John er også en del av historien selv om han ikke får mesteparten av rampelyset. En litt rolig start på spillet gjør at vi ikke får den samme tilhørigheten til Arthur som vi gjorde til John i begynnelsen, men spillet er bygd opp på en fantastisk måte som gjør at vi får det i langt større grad jo lenger ut i spillet vi kommer. Gradvis blir vi bedre kjent med figuren Arthur selv og resten av gjengen, og selv om noen av samtalene kan være litt gjentagende er det moro å alltid kunne slå av en prat med både tilfeldig passerende og kjentfolk i historiemodusen. Grafikken i Red Dead Redemption 2 er slående vakker. Er du så heldig at du har en TV som takler 4K samt PS4 Pro eller Xbox One X kan du sitte tilbake å nyte naturen i spillet i lange perioder. Noen vil kanskje påstå at spillbarheten ikke er helt på topp, men det faller mer mot personlige preferanser og forventninger. Rockstar Games har holdt seg tro til skytemekanikken de brukte i det første spillet, og selv om dette ikke er perfekt fungerer det mer enn godt nok i runde to.

Selv etter at spillets historie er slutt er det fortsatt utrolig mye å gjøre i Red Dead Redemption 2. I tillegg til Red Dead Online-delen kan man bruke timer på timer i jakt på legendariske dyr, legendariske fisker, skatter, drømmefangere med mer. Spillet kan rett og slett anbefales på det sterkeste.

1. plass

Eirik sier:
Som forventet har det vært delte meninger om hvilke spill som fortjente å vinne de ulike kategoriene fram til nå, men de aller fleste har vært enige om det i hovedsak har stått mellom God of War og Red Dead Redemption 2 i slaget om å være årets beste spill. Meningene har selvsagt vært delte her i redaksjonen også, men når et spill har gitt oss årets beste historie, gameplay, design og musikk kommer det vel ikke som en overraskelse at det blir betraktet som årets beste spill også.

God of War leverer nemlig varene så til de grader på flere av punktene mesteparten av redaksjonen setter høyt i spill. Med en historie som har fått oss til å både le, gråte og undre,
finpussede gameplaymekanikker som både underholder og tester hjernen og en verden som stadig drar oss inn med sine vakre natur og fascinerende skapninger mens nydelig musikk tar opplevelsen til et nivå som nok vil betraktes som en av generasjonens, om ikke tidenes, beste ble det altså God of War som var det eneste som kunne hamle opp med Rockstars mesterverk.