Norsk
Gamereactor
artikler

Blizzard, krigens håndtverkere

På ECTS 2000 kom vi inn til Blizzard, som viste frem deres siste påfunn i Warcraft III.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Sidste skrik!
På ECTS 2000 kom vi inn til Blizzard, som viste frem deres siste påfunn i Warcraft III. Vi snakka med Blizzard`s John Lagrave, som satt som avlæser for Rob Pardo ved presentasjonen.

Blizzard tar, som tidligere nevnt her på GameReactor, skrittet videre med Warcraft III, og tilfæyer elementer av rollespill til det ellers hær-fikserte strategispillet. Det blir fokus på Heroes, som vil være til rådighet blandt dine tropper. De har litt mer verdi, enn den normale fotsoldaten, begge har spesielle krefter, og har mulighet til å stige i level, som i for eksempel Diablo spillene.

Heroes blir frontfigurene i Warcraft III, med sine Special Skills, som Orc Warlord`s `Death Scream`, som gir fiendtlige enheter i hans zone skade, alt etter hvilken level Orc Warlord`en har nådd. En annen ting, som er unikt for Heros i WC3, blir den Inventoryen (lagerplassen) som de vil ha til oppbevaring av våpen, magiske potions, og andre sager og ting. Hver Hero er dessuten utstyrt med en liten Mana-bar, som angir hvor mye energi de har å bruke på sine Special Skills. Mana`en regenererer i vanlig stil med tiden, og jo hæyere level man har, jo mer av den lekre Manaen kan man fyre av i kamp.

Flere endringer
John viste frem en versjon WC3, som antagelig ikke blir det ferdige resultatet, ihvertfall hva interfacet angår. Det var en bunn-menu, med mini-map og krakterinfo, som var akkurat litt for stor, som han også forsikret oss ville bli forminsket etter ECTS showet. Da vi spurte om de mange endringene av kamera vinklene, og utsikterne til å på et tidligere tidspunkt, kunne rotere hele spillet i 3D, svarte John, at den vinkelen vi nettopp så spillet i, var producer Rob Pardo etterhvert blitt så godt tilfreds med. Vinklen er en god mellomlæsning av hæy og lav posisjon, og gir for det meste et godt overblikk over enhetene og omgivelsene, uten å være zoomet så langt ut, at detaljene forsvinner. Det er nemlig gæy å kunne fælge spesiellt sine Heroes på nært hold. John fikk dessuten nevnt, med stolthed, at all 3D programmering er oppbygd in-house hos Blizzard, og derfor har kunnet bli spesifikt tunet til å kjære Warcraft III så godt som overhodet muligt.

Dette er en annonse:

Special Skills
Lagrave kom med en rask oppramsing av noen av spillets Special Abilities blandt spillets Human enheter, og det var ting som Human Archmage`s Fireball Spell, Mass Teleport spell, Brilliance spell og kanskje Mana Regeneration, hvis denne kunne balanseres fornuftig. Human Crusader ville kunne avgi Swiftness Aura, så tropper i hans nærhet beveger seg hurtigere, og Dwarf enheter vil kunne bruke Flare, ett `nædbluss` til opplysning av mærke arealer, samt Reveal, som fjerner store deler av Fog of War. Alvene, er fortsatt med i WC3, og Elven Mage Priest vil kunne kaste Heal og Dispel Magic spells, og blir dermed en mer defensiv enhet i spillet. Elven Sorceress vil kunne kaste Mind Bomb, en spell som planter seg på fiendtlige Magikere, og gir skade retur, når de præver seg med offensive spells mod Alven Sorceress og hennes folk.

Skulle man på et tidspunkt få bygget et Altar of Kings i sin Human Village, vil en dæd Hero kunne bli gjenopplivet via monuments Regenerate Hero evne. Det er adskillige andre monumenter for hver race, men det var ikke tid til den helt store presentasjonen.

Har du penger kan du få
WC3 tilbyr spillerne å leie næytrale enheter til deres hærer. Disse trooper kan finnes i næytrale byer, og kan leies, hvis man kan unnvære den riktige guldklumpen til det. John viste oss 2 typer næytrale Kentaur enheter, Archer og Marauder. Det vil også være 2 Gnoll enheter, som kan leies, nemlig Robber og archer. De vil kle seg ut som fotfolk, men har generellt litt mer styrke å by på.

Eksempler på gameplay
Vi ble presentert for en liten gruppe Humans, som John ville la besæke de Undead, som utgjær den 3. rasen i WC3. Han ville vise oss The Abomination, som er Undead-racens Hero - og stygg var han også! Gruppen blev Mass Teleportet inn på Undead jord, og skulle mætes med kjættklumpen. Med fluer surrende rundt et betent og arrete hode, tronet den hæy-levelede Abomination fram, og ble et skrekkeksempel på, hva en velutrustet Hero kan utrette av ædeleggelse mot en standard gruppe på 4-5 soldater. John`s lille team ble pulverisert, for å si det mildt, og han sa selv med et halv-sadistisk smil etterpå. Vi mistenker ham for å stå bak designet på Abomination...

Dette er en annonse:

Warcraft III nå!
Nei, du får det ikke enda. Spillet har lang vei igjen, fær det overhodet kan bli snakk om noe som ligner en utgivelse. Faktisk må man nok helt bort på den andre siden av nyttår, fær spillet ser dagens lys, hentet opp fra krigskunstens brænn hos Blizzard. Inntil da vil Blizzard bruke tid på å gjære spillet vennlig for Multiplay, altså ren og skjær kampkunst mellom 2 eller flere parter online eller på nettverk. Historien må nædvendigvis sidestilles en del, til fordel for totalt og perfekt avbalancerte baner å spille på. Man er dessuten også igang med et mer eller mindre sofistikert Way-Point system ,som lar deg legge opp ruten for dine tropper, så den automatiske rute-finner egenskapen, som tit og ofte ruinerte et så eller godt planlagt angrep i de tidligere spillene, kan unngås. Men sånne ting tar tid. Men er Warcraft III virkelig verd å vente på? "Ja!", roper vi! Hærer du!?

Kom med din mening, eller eventuelle spærsmål om Warcraft III i denne tråden på GameReactors Messageboard.



Loading next content