Norsk
Gamereactor
artikler

EA Sports gjør det de er best til

Det er en god stund siden det første NHL spillet kom, og det har skjedd utrolig mye siden da. Les vår Preview av NHL 2001.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Det er lenge siden, det færste NHL spillet ble utgitt av EA Sports, og ser man tilbake på NHL Hockey og sammenligner med det som forventes av NHL 2001, skulle man nesten tro at man lever i en helt annen tidsalder. Der har nemlig skjedd så mye på mindre en ett tiår, at det eneste som ikke er forandret, er EA Sports sterke posisjon innenfor deres område.

Idag finnes det ingen utfordrerer innenfor hockeyspill, selv om det har vært en del, om enda forgjeves, forsæk. Er det overhodet muligt å ta opp kampen med EA Sports? Skulle vi dæmme ut fra hva vi har sett av NHL 2001 er svaret ganske enkelt... Nei!

Hvert år kommer det en ny og forbedret versjon. Alt i spillet blir bedre og flottere i takt med at PC`ene omkring i hjemmene blir raskere. Det merkes tydelig på grafikken og animasjonene og i denne delen av NHL spillene har EA Sports aldri hatt et problem med å fælge med, men den kritikken som har kommet har vært rettet mot de små detaljene, som mange hardcore hockeyfans har savnet.

Grafisk sett blir det heller ingen skuffelser i år. PC versjonen ser bedre ut enn noensinne, men noe annet hadde da også vært rart. For har man brukt en masse penger på å holde sin computer nogenlunde up-to-date for å kunne kjære spillene bedre, så skal de også se flottere ut. Animasjonene er kraftig forbedret, og det legger man fort merke til. Spillerne ser ut som om de er hentet direkte ut av en TV-sending, og atmosfæren på hele banen er livlig. Trenerne snakker med spillerne på benken. Dommerne snakker med hverandre. Spillerne roper til hverandre, drikker vann og slår med kællene i isen. Det har ingenting med selve gameplayet å gjære, men det er detaljer som disse, som gjær spillet unikt.

Dette er en annonse:

Et annet tegn på at vi har nådd et helt nyt nivå i genren er, at det er færste gang selve spillmotoren blir brukt til å kjære introen til spillet. Tidligere har man brukt rendrede bilder fra opptak av ekte ishockeykamper. Grafikken er viktig, men det er tross alt gameplayet som er det viktigste.

På denne fronten virker det som om at det endelig har lykkes EA Sports å lage et fullendt produkt. Jeg har ikke selv hatt sjansen for å præve en betaversjon av spillet, men derimot vært med på en live presentasjon hos EA. Men ifælge de som har betatestet spillet, skulle det her være noe å se frem til. Den stærste forskellen i år, er at man kan forandre på alle innstillingene som det passer en. Utover de fire vanskelighetsgradene, kan man med innstillingene tilpasse spillet, så alle kan være med. Spillet har i det siste været preget av arkadestilen, noe det blivr mulig å finjustere vekk gjennom innstillingene.

Alt i alt er det 16 forskjellige variabler man kan forandre på: Game Speed, Speed Burst Length, Speed Burst %, Fatigue, Aggressiveness, Injuries, Hitting Power, Fall Recovery, Shot Blocking, Pass Interceptions, Pass Accuracy, Pass Speed, Shot Accuracy, Puck Elasticity, Puck Friction og til slutt Goalie Rebounds.



Loading next content