Norsk
Gamereactor
artikler
The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Eiji Aonumas tanker om Zelda: Breath of the Wild

Vi tok en prat med Nintendos Eiji Aonuma i Paris, og han kunne dele sine tanker om fortiden, nåtiden og fremtiden til The Legend of Zelda...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ
HQ

Under Japan Expo i Paris fikk vi audiens hos Nintendos Eiji Aonuma. Dette var en fin mulighet til å snakke med Zelda-utvikleren om det nyeste spillet i serien, noe som også er blant de beste spillene sluppet så langt i år. Karismatiske Aonuma gikk med på å besvare alle spørsmålene våre, og han gjorde det med et smil om munnen.

Hva tenker du om The Legend of Zelda: Breath of the Wild nå som det har gått fire måneder siden lansering?

Glimrende, selvsagt. Jeg innser dog at jeg har vært opptatt hele tiden med DLCene, og vi har ikke hatt tid til å vurdere arbeidet med hovedspillet. Vi har fokusert på spillernes opplevelser og tilbakemeldinger, og vi har sett på muligheten for å endre det de ikke likte i utvidelsene. Når det er sagt, så er vi veldig forsiktige med fan-service, for spillet kan ende opp som smakløst hvis det blir for mye av det.

Dette er en annonse:
The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Vil det ha noen effekt på spillopplevelsen eller slutten hvis man fullfører på vanskelighetsgraden Master (del av den første DLCen)?

Nei, det vil ikke endre noe. Vanskelighetsgraden vil kun gjøre spillet vanskeligere. I den neste DLCen vil vi fortelle nye historier som gir mer bakgrunnsinfo, og dette har spillerne reagert positivt på.

Spillet ble utviklet for Wii U, og du har sagt at du gjerne skulle ha utviklet det med Switch-spesifikke egenskaper. Hvilke?

Dette er en annonse:

Ett eksempel er 'HD-vibrasjon' som lar deg nærmest kjenne det samme som figuren når Link berører noe. Det ville ha vært en interessant greie. Dette ville ha krevd at vi lagde egne scenarioer for Switch, og det ville ha skapt for mange ulikheter med tanke på Wii U. Nå som Switch ser ut til å gjøre det godt på markedet kan vi heldigvis se fremover, og heller bruke det i det neste Zelda-spillet.

The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Angående det neste Zelda, har dere en tidsplan ennå?

Nei, jeg er lei for det, men du får ikke noe scoop av meg, kamerat. Vi har ingen planer for fremtidens Zelda ennå. Jeg er her i dag for å finne ideer til oppfølgeren, men jeg kan ikke gjøre det alene. Det er mye arbeid som tar mye tid, og vi er fortsatt langt unna å ha noen planer klare.

Kunne dere lagt til noen gameplay-endringer for å tilpasse spillet til den bærbare egenskapen til konsollen?

Det er vanskelig ettersom alle maskiner er forskjellige, men noe er selvsagt mulig. Eksempelvis ting som å legge kart til skjerm nummer to er praktiske endringer det går an å gjøre.

HQ
HQ

Hva vil du si til spillere som kanskje ikke likte den siste bosskampen så godt som de hadde håpet?

Sistebossen er alltid vrien å balansere, for vi vil at alle spillere skal kunne fullføre uansett hvor gode de er. Det blir frustrerende for mange hvis vanskelighetsgraden blir for høy også. Husk at for vår del er ikke spillet over etter den siste kampen, men når man har gjort alt som er å gjøre i spillverdenen. Når det er sagt, så har vi notert oss klagene.

Men, mange spillere fryktet Lynel-ene mer enn selveste Ganon...

Det er sant at noen av Lynel-ene var spesielt vanskelige...

Jeg la merke til at Link er venstrehendt igjen etter å ha vært høyrehendt på Wii. Er det noen spesiell grunn til dette?

På Wii måtte vi endre av åpenbare grunner, men det var helt tilfeldig at han var venstrehendt tidligere. Egentlig kan vi kalle ham tvehendt. Da Koei Tecmo spurte oss om dette i forbindelse med Hyrule Warriors, svarte jeg at det er meg likegyldig. Det samme gjelder for Shigeru Miyamoto.

The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Hvilken Link kan du relatere deg mest til?

Det er vanskelig å svare på, men siden jeg ble far under utviklingen av Windwaker har jeg et spesielt forhold til den utgaven av Link. Siden den gang har Link blitt en del av meg, og jeg kan huske en gang jeg gikk og trillet sønnen min mens jeg hørte på spillmusikken. Da begynte jeg å gråte, for jeg så Link i min egen sønn og følte meg usikker på hva fremtiden ville bringe for ham. Det er likevel vanskelig å velge en spesifikk Link.

Kunne dere ha laget et Zelda Maker?

Skulle du ønske det?

Nei, jeg hadde nok ikke kommet meg ut av huset.

Vel, jeg skal merke meg at det finnes folk som hadde likt et slikt spill i det minste. Dette er uansett ikke noe vi har vurdert, men du skal få eksklusivitet på annonseringen hvis det skjer.

The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Kan du se for deg Links eventyr i VR? Du/Nintendo virker ikke så gira på tanken...

For øyeblikket har jeg store problemer med å se for meg Zelda fungere i VR, så dette er ikke noe vi prioriterer. Jeg skal imidlertid ikke stenge den døren for all fremtid.

Hva synes du om esport?

Jeg ser på det som en naturlig utvikling for spillbransjen og -mediet. Det er ikke noe galt med esport i utgangspunktet, men jeg frykter at noen vil satse på å ri denne bølgen fremfor å bli motivert av å lage et godt spill. Likevel er det underholdende, og jeg håper det vil fortsette å vokse.

The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Relaterte tekster



Loading next content