Norsk
Gamereactor
hardware-tekster

Fanatec Clubsport DD+ og Gran Turismo DD Extreme

Den tyske simracinggiganten Fanatec lanserer nå sin neste rattbase med direktedrift i tre ulike versjoner, og Petter er mektig imponert.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt

Fire lange år har gått siden vi her på Gamereactor startet opp Fanatec DD2 for første gang, og siden har den vært en fast del av racingriggen vår, der den til tross for utallige testøkter med rattstammer fra konkurrenter som Simucube, Accuforce, Simagiq, Logitech, Thrustmaster og Moza Racing har fortsatt å være en selvsagt del av oppsettet vårt. DD2 var nemlig på mange måter den perfekte direkte drevne hjulbasen for oss. Minimalistisk og enkel formfaktor med fleksible monteringsalternativer, stilig og stillegående med det praktiske OLED-minidisplayet, suveren krafttilbakemelding og brutalt god holdbarhet. Vi har brukt vår DD2 i over 2200 timer uten antydning til problemer eller mulig overoppheting, noe som absolutt ikke er tilfelle for mange av de konkurrerende modellene vi har testet her på kontoret. Vi elsker Fanatec DD2. Etter min ringe mening har den vært markedsledende frem til nå.

HQ
Fanatec Gran Turismo DD Extreme
Den er liten, kompakt og stilig, men veldig kraftig. 15 nm i DD+ føles som minst 20 nm sammenlignet med konkurrentene. Minst.

Sim-racing-verdenen har generelt en tendens til å henge seg opp i spesifikke punkter, spesielle mangler eller funksjoner (eller mangel på funksjoner) som raskt utvikler seg til en slags underlig brannfakkel. En stund var det flexen i Fanatecs gamle reimdrevne hurtigkobling (QR1) som ble et slags mantra i simracingverdenen. Dette til tross for at de færreste av oss som har kjørt en ekte GT3-racerbil rundt en bane, godt vet at rattet og hurtigkoblingen bøyer seg, for det er ofte slik racingutstyr er bygget.

Noen ting passer "godt nok" sammen, mens andre er optimalisert for holdbarhet og ytelse, men kanskje ikke alltid for "best mulig følelse", og dette har også smittet over i en debatt om hvor jevn FFB-effekten i DD1/DD2 er sammenlignet med andre direkte drevne hjulbaser fra andre produsenter. I mange år nå har det vært snakk om hvor "smooth" for eksempel Simucube Pro er sammenlignet med DD2, og selv om vi har kjørt med begge disse hjulbasene her på stedet, og selv om vi liker finske Simucubes produkter, har den bøyefrie, skruetette, superglatte, myke følelsen av krafttilbakemelding veldig lite med ekte racing å gjøre. I en racerbil, der ting vanligvis bygges etter strategien "metall mot metall" (for å få ting til å vare), er ingenting spesielt "mykt" i det hele tatt. Tvert imot. Det er stivt, hardt, humpete, grynete og ikke sjelden høylytt, og selv om mange racerkjørere streber etter maksimal "smoothness" i simuleringsrattbasen, har jeg alltid satt pris på litt "gryn", litt "korn" og litt mekanikk, alt for å gi følelsen av en ekte racerbil.

Fanatec Gran Turismo DD Extreme
QR2 er fortsatt den beste standarden på markedet ifølge oss i Gamereactor.
Dette er en annonse:

Det positive her, uavhengig av hvor du står i disse pågående debattene, er at Fanatec med DD+ og DD Extreme har eliminert alt som heter flex og produsert en rattbase som kan være ganske nøyaktig så myk som du overhodet kan ønske deg. Men nå går jeg for fort frem, jeg snakker i vei. Unnskyld meg. La meg spole tilbake og fortelle deg hva dette egentlig handler om. Clubsport DD og Clubsport DD+ er Fanatecs nye direktedrevne hjulbaser som i sitt produktsegment plasserer seg over CSL DD og CSL Pro, men under Podium DD2 når det gjelder både pris og dreiemoment. DD+ som vi har testet her, har et dreiemoment på 15 Nm, noe som er 10 Nm mer enn CSL DD og 10 Nm mindre enn DD2. Forskjellen her er at Fanatec har omarbeidet og designet den første helt nye force feedback-protokollen på fem år, og det merkes. De har også designet en helt ny elektrisk motor som klemmer ut 15 Nm dreiemoment med konstant levering, til tross for passiv kjøling. I motsetning til hjulbaser fra blant annet Simagic, Moza og Thrustmaster mister ikke denne hjulbasen ytelse eller "output" etter tre timers kjøring, og det, sammen med hvor smidig den nye motoren er, gjør at dette føles som det neste store steget for Fanatec.

Det er ingen tvil om at denne hjulbasen er mer responsiv og gir flere detaljer om hva som skjer under bilens dekk enn de aller fleste direktedrevne modeller jeg har hatt gleden av å anmelde de siste fire årene. Fanatecs nye force feedback-protokoll er beviselig suveren, og de små, ujevne "rykkene" i DD1/DD2 finnes ikke her. 15 Nm her føles også som minst 20 Nm med andre hjulbaser, noe som rimeligvis bør bety at Fanatec ikke overdrev da de snakket om dette med "konstant dreiemoment" ifølge deres egne analyser og målinger. Den føles også raskere enn noe annet Fanatec har lansert. Responsen er brutalt rask, og FFB føles naturlig og ekte på en måte som jeg ikke opplever med for eksempel Thrustmaster T818, Moza R16 eller Simagic Alpha. Når det er sagt, er ingen av disse hjulbasene spesielt dårlige, men de er ikke i nærheten av å være like gode med like mye styrke og detaljer som DD+. Faktisk er de ikke engang i nærheten.

Fanatecs QR2 er selvfølgelig med her, og som jeg skrev tidligere, er det det jeg anser som den beste hurtigkoblingen på markedet i dag, ikke minst fordi den på merkelig vis er basert på Krontec WRC-hurtigkoblingen, som er hyperpopulær i ekte racing. Null flex, smart design og superenkel løsning for av- og påmontering av ratt. Jeg vil også fremheve den generelle utformingen av DD+, som med sitt heatsink-lignende metallhus kan monteres på flere måter enn nesten alle andre rattfester i denne prisklassen jeg har testet. I kanalene på siden skyver du ganske enkelt inn samme type ankere som brukes ved montering av en tradisjonell aluminiumsprofilrigg, og avhengig av hvor du vil ha DD+, kan du skyve den 10-12 centimeter frem eller tilbake. Det betyr at jeg ikke har behøvd å bry meg om mangelen på avstandsstykker for å få rattet litt nærmere kroppen, for alt jeg trenger å gjøre, er å løsne skruene som jeg monterte i Fanatecs Podium Mount og deretter flytte rattbasen ca. sju centimeter nærmere kroppen. Det er en genial konstruksjon.

Fanatec Gran Turismo DD ExtremeFanatec Gran Turismo DD Extreme
PC/PlayStation 4 og 5 støttes her, og DD Extreme er den kraftigste lisensierte GT-rattbasen noensinne.
Dette er en annonse:

Formfaktoren er også veldig smidig. DD+ er liten, stillegående og føles veldig godt bygget. Hvis du kjøper DD Extreme-pakken, får du den samme rattbasen som i DD+, i tillegg til et offisielt Gran Turismo-ratt designet av Polyphony Digital og med en hel bunke knapper som gjør det mulig å styre PS5-spillet med tomlene. Rattet har en LCD-skjerm, 14 knapper foran og to magnetiske girpadler. Rattet i seg selv føles for plastaktig og mer som et leketøy, så jeg anbefaler deg i stedet å velge DD+ og Fanatec Clubsport BMW M3 GT2 Wheel, som koster 299 euro.

Fanatec Gran Turismo DD Extreme
Med "Fullforce" henter Fanatec inn vibrasjoner fra motorlyden i racingspillene du spiller for å tilføre effekter til den tradisjonelle FFB, noe som fungerer veldig bra og noe som Logitech var først på markedet med (True Force).

Det er en liten del av meg som føler annerledes enn alle andre simracingspillere jeg har snakket med når det gjelder direkte drivkraftbasert krafttilbakemelding. Jeg liker en litt mekanisk følelse, litt kornete og hakkete. Jeg liker når det ikke er for glatt, slik dagens rattbaser er. Når det er sagt, kan Fanatec Clubsport DD+ gjøre begge deler. Den er mer "smooth" enn stort sett alt annet på markedet, om du vil, men kan samtidig være rå og kraftfull på en måte som ingen 15 Nm-base har vært før, etter min erfaring. Med Clubsport DD-, DD+- og DD Extreme-pakken har Fanatec tatt det neste store skrittet innen force feedback, og for 999 euro vil jeg uten tvil kalle DD+ for et kupp med direkte drivverk.

09 Gamereactor Norge
9 / 10
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Relaterte tekster



Loading next content