Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Startsiden
artikler

Fem Capcom-spill som bør gjenskapes med RE Engine

Capcoms nye grafikkmotor har vist seg å fungere godt til både gamle og nye spill. Hvilke gamle klassikere bør Capcom bryne seg på videre? Ingar foretar et tankeeksperiment...

Glem Unity, Source eller EA sin beryktede og fryktede grafikkmotor, Frostbite! Den beste grafikkmotoren som er i bruk akkurat nå heter muligens RE Engine. Greit, det er ikke en empirisk påstand, men tanken har i det minste slått meg etter å ha spilt gjennom Devil May Cry V i sommer (jeg kom litt sent til festen, men det er tross alt slikt varme sommerdager er til for). At en grafikkmotor utviklet for et Resident Evil-spill benyttes i et Devil May Cry-spill er forresten ganske passende, siden det første Devil May Cry begynte utviklingsprosessen som et Residet Evil-spill, men det er en historie for en annen gang.

RE Engine, som første gang ble introdusert i Resident Evil 7: Biohazard har så langt blitt brukt i tre Capcom-spill, og alle har virkelig imponert meg på det visuelle området. Ikke bare det, men de tre spillene er relativt varierte i fremtoning og spillestil. RE7 foregår i førstepersonsperspektiv i et dystert sumpmiljø, Resident Evil 2-nyversjonen er i tredjepersonsperspektiv og tar deg med tilbake til gode gamle Raccoon City anno 1998, og Devil May Cry V er et sammensurium av områder hvor demoniske krefter finner det for godt å befinne seg i dag. Der Resident Evil-spillene krever at man sparer på kreftene og kulene, er Devil May Cry hack-and-slash med en solid dose galskap attåt, og når komborekkene sitter som de skal i sistnevnte spill går det virkelig heftig for seg.

Alle disse variablene til tross virker det som at RE Engine takler utfordringene på strak arm. Det er ikke bare en grafikkmotor som ser bra ut, men som også yter som den skal over en bred skala. Dette står i sterk kontrast til for eksempel Frostbite, som er utviklet med tanke på førstepersons skytespill og egentlig kun fungerer optimalt til spill som Battlefield og Star Wars: Battlefront. Dette er også noe av forklaringen til at BioWares tre siste spill - Dragon Age: Inquisition, Mass Effect: Andromeda og Anthem - har hatt vesentlige problemer i utviklingsfasen.

Erfaringene med RE Engine har fått meg til å leke litt med en tanke: Hva om Capcom benytter RE Engine til flere spill? Og ikke bare det, men hva om Capcom bruker motoren til å gi enda flere spill den samme overhalingen som Resident Evil 2 fikk? Hva om Capcom graver i det trettiårige arkivet sitt og henter frem noen gamle klassikere til glede for nye spillere? Og for å gjøre hele tankeeksperimentet enda mer sprøtt: Hva om Capcom tok noen av de gamle spillene og krydret dem opp litt? Hvor langt kan man strekke strikken?

Med dette utgangspunktet har jeg snekret sammen en liste over fem spill Capcom bør vurdere å gjenskape ved hjelp av RE Engine. Noen av forslagene er bunnseriøse, mens andre bør tas med trillebårlass med salt. Det blir opptil dere lesere å skjelne de to gruppene fra hverandre.

Fem Capcom-spill som bør gjenskapes med RE Engine

Phoenix Wright: Ace Attorney Trilogy

Sega har de siste årene fått et stadig større publikum for sin kritikerroste Yakuza-serie, en serie som også har gitt oss spin-offen Judgment. Tanken om mindre bymiljø med mye bonusinnhold, sprø humor og ikke minst en episk historie som kretser rundt ære, kriminalitet og vold. Så hva kan Capcom gjøre for å tjene noen kroner på Yakuza-seriens popularitet? Gjenskape sin egen serie om ære, kriminalitet og vold. Jeg tenker selvfølgelig på den originale Phoenix Wright: Ace Attorney Trilogy.

Før du skriker ut dine protester til den skjeggete dommeren, tenk litt over følgende forslag til nyversjon av den kjente advokatserien. Phoenix Wright er fortsatt en ung, naiv og lovende advokat i et surrealistisk rettssystem, men denne gangen i en litt røffere utgave. Kanskje Phoenix denne gangen kan være en plaget sjel med sine indre demoner å kjempe mot, noe som gjør ham mer aggressiv og utagerende. En slags blanding av Kazuma Kiryu og en typisk hovedperson i en film noir-fortelling, om du vil. Dette innebærer at etterforskningsdelen av Ace Attorney-nyversjonen må gå røffere og tøffere for seg. Der denne delen av spillserien tidligere har foregått i et avslappet pek-og-klikkmønster, blir det denne gangen turbulent etterforskning i miljøer som bare venter på å eksplodere. Dette vil unektelig føre til noen konfrontasjoner, og her kan motoren få skinne i full effekt mens Phoenix kaster sykler, søppelbøtter og utemøbler på motstanderne sine. Den turbulente siden av Phoenix behøver ikke stoppe der, så spillet bør også implementere en funksjon hvor man kan hoppe over til den andre siden av rettssalen og gi Miles Edgeworth en på tygga hver gang han roper «Objection!» Dette vil selvfølgelig automatisk føre til game over, men tenk hvor tilfredsstillende det vil være!

Fem Capcom-spill som bør gjenskapes med RE Engine

God Hand

Da jeg intervjuet Shinji Mikami i 2013 forbindelse med første forhåndskikk på The Evil Within, kunne han fortelle at God Hand var spillet han alltid hadde drømt om å lage og som kun ble en realitet på grunn av suksessen med Resident Evil. God Hand solgte aldri særlig godt og ble dessverre Clover Studios siste spill, men har i ettertid blitt en kultklassiker. Det synes jeg Capcom bør ta på alvor og gjøre noe med.

Det er vanskelig å beskrive God Hand, men «tredimensjonal brawler med bisarre over- og undertoner rettet mot spillere som ønsker en real utfordring» er ikke så langt unna. Her har man en rekke spesialangrep å velge blant, og spillet lar deg gjøre det meste fra å kaste baseballballer i rekordfart på motstanderne til å rundjule dem med bærebjelker av massivt tre. I en tid hvor spillere ønsker utfordrende spill kan en nyversjon av God Hand lett sanke ny popularitet, og det er ikke vanskelig å se for seg hvordan dette spillet lett kunne underholdt nye og gamle fans med en RE Engine-overhaling. Spillbransjen trenger flere spill hvor man tramper på folk mens de ligger nede før man roundhouse-sparker dem tretti meter inn i en murvegg, og få spill gjør dette med mer innlevelse og humor enn God Hand.

Fem Capcom-spill som bør gjenskapes med RE Engine

Dead Rising

Zombiespillet fra 2006 har for lengst blitt en klassiker, men oppfølgerne har det gått verre med. Det er nok mange gode argumenter for hvorfor, men uansett årsak vil nok de fleste si seg enige i at originalspillet er det beste. Blandingen mellom humor, alvor, utfordring og variasjon er temmelig god i Frank Wests 72-timerskamp mot ørten tusen vandøde, og ikke minst er spillet ærbødig mot zombiearven fra George Romeros dager (noe som kanskje også forklarer kvaliteten).

Dead Rising var teknisk imponerende allerede da det kom ut, og man kan drømme om hvilke muligheter en nyversjon kunne fått. Originalversjonen hadde 250 forskjellige gjenstander som kunne brukes som våpen. Hvor kunne man satt grensen i en RE Engine-versjon? Hvor mange zombier kunne man faktisk klart å vise samtidig på skjermen, og samtidig satt Days Gone-skapet på plass? Vi kan bare spekulere, men jeg mistenker at Dead Rising: RE Engine Version fort kunne gjort zombier hakket kulere igjen. Og når alt kommer til alt, så har RE Engine allerede vist livaktige og nifse zombier i to spill, så terskelen burde ikke være særlig høy.

Fem Capcom-spill som bør gjenskapes med RE Engine

Final Fight

Så langt har jeg lekt meg med tanken om åpne, tredimensjonale spillmiljø. Hva med å kutte ned på en dimensjon og se hva Capcom og RE Engine kan få til da?

Final Fight er kanskje ikke den mest kjente serien blant unge spillere i dag, men på 90-tallet herjet serien arkadehaller i USA og Japan. Her snakker vi et todimensjonalt spill i beat-em-up-sjangeren, en sjanger som dessverre har gått i glemmeboken. I denne sjangeren går man fra A til B, settingen er ofte kriminelle storbyer, og formålet er å rundjule alt og alle som kommer din vei for å nå frem til den store slemme skurken mot slutten. Teamet som utviklet det første Final Fight ble senere sentrale i utviklingen av et annet Capcom-arkadespill fra 90-tallet som het Street Fighter II, som muligens er kjent for enkelte av leserne våre ...

Det er lenge siden beat-em-up var kongen av spillhaugen og arkadehallene, men i skrivende stund er en annen klassisk serie i samme sjanger på vei med en etterlengtet oppfølger i form av Streets of Rage 4. Mye tyder på at den klassiske sjangeren kan gjøre et comeback i år eller til neste år (litt avhengig av når Streets of Rage 4 faktisk lanseres), og det ville ikke vært feil av Capcom å vise at de har litt å bidra med på denne fronten de også. Kan RE Engine benyttes for todimensjonale spill hvor man rundjuler gatepøbler og annet utyske fra storbyens undergrunnsmiljø? Litt tvilsomt, men det er lov å leke med tanken.

Fem Capcom-spill som bør gjenskapes med RE Engine

Okami

Har vi ikke fått en HD-versjon av dette spillet allerede? Jo. Kan vi få for mange nyversjoner av et av spillhistoriens vakreste spill? Selvfølgelig ikke!

Grafikken i Okami baserer seg på den japanske kunstformen sumi-e, og er elegant emulert i originalversjonen. En nyversjon bygget på RE Engine vil derimot vise nøyaktig hvor fleksibel grafikkmotoren er, og vil være den ultimate testen for å se hva motoren er i stand til eller ikke. Lykkes de kan vi få et av tidenes mest unike spill i en enda vakrere drakt. Lykkes de ikke har vi alltids HD-versjonen å gå tilbake til.

Hvilke spill savner du på lista? Kom med dine egne forslag og fortell oss hvordan du vil at en nyversjon i RE Engine skal se ut.



Loading next content