Norsk
Gamereactor
artikler
No Man's Sky

Førsteinntrykk: No Man's Sky

Noen spill er mer vriene å anmelde enn andre, og vi har fortsatt ikke sett nok av No Man's Sky til å kunne avgi en dom. Men vi er et stykke på veien...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

På grunn av sen anmelderkopi og en stor dag 1-oppdatering venter vi med den fulle anmeldelsen av No Man's Sky. Spillet er såpass stort og omfattende at det kreves mer spilling før vi kan levere en god vurdering. Her er imidlertid de første inntrykkene våre:

Evigheten er et nokså ubegripelig konsept. Ideen om tidens gang er vanskelig for det menneskelige sinn å forstå, og psyken vår får problemer hvis tiden plutselig skal settes til side som irrelevant. Samtidig er ikke verdensrommet bundet av tiden. Verdensrommet er nettopp uendelig.

Dette er en av grunnene til at No Man's Skys konsept er et så kontroversielt og spennende. Spillet er riktig nok ikke helt uendelig, men med sine 18 trillioner tilfeldig genererte planeter det mer er stort nok til å formidle verdensrommets endeløshet. No Man's Sky har derfor vært et etterlengtet spill helt siden annonseringen under The Game Awards i 2012. Der beskrev spillskaperen Sean Murray prosjektet på følgende vis: - Vi har skapt et evigvarende univers, med trillioner av planeter og du kan utforske dem alle! Programvert Geoff Keighley satt med åpen munn. Allerede her var det vanskelig å ta spillets omfang innover seg.

I etterkant har spørsmålene kommet. Hva er det meningen at man skal gjøre? Hva vil man kunne ta seg til på planetene? Hva er poenget med alt sammen?

Dette er en annonse:
HQ

Selv etter noen timer med spillet er dette spørsmål som det er vanskelig å gi konkrete svar på, og det er også mye av poenget med No Man's Sky. Du skal ikke gjøre noe som helst, annet enn å simpelthen oppleve evigheten blant stjernene. Du er en genuin oppdager, med vekten av et gigantisk univers på skuldrene dine. Og aldri før har et spill gitt deg disse følelsene bedre. Aldri har verdensrommets evighet blitt så godt beskrevet og definert. Det finnes spillmekanikker her, selvsagt, men spillets kjerne handler om å oppleve et univers.

Det hele starter med lille deg og romskipet ditt. Du har ett simpelt mål, nemlig å nå frem til senteret av universet. Det blir som fjelltoppen i Journey, som du hele tiden kjenner dragningen mot. Før du når frem skal du imidlertid gjennom potensielt hundretusenvis av opplevelser, så mange som du selv bestemmer deg for.

Murray har forklart at den primære inspirasjonskilden for spillets visuelle stil er science fiction-bølger fra 70- og 80-tallet, og såvisst er No Man's Sky en mer fargerik opplevelse enn de fleste andre eventyr i rommet. Her får øynene konstant noe å fordøye, og realisme er erstattet med sterke kontraster som gir deg økt lyst til å utforske både floraen og fauna en på planetene. Den interessante og varierte visuelle stilen er en av de primære grunnene til at No Man's Sky lykkes i å nå noen av sine egne ambisiøse mål.

Dette er en annonse:
No Man's SkyNo Man's Sky

Samtidig krever fargefesten sitt av maskinvaren, og det merkes til tider. Det er ikke alltid spillmotoren rekker å laste inn alle detaljer og teksturer i tide, noe som naturligvis ødelegger innlevelsen noe. Hvis man ser ut mot horisonten er det ofte tydelige at det går en grense der ute, en usynlig vegg som ikke vil vise gjenstander som ligger for langt borte. Heldigvis er det alltid såpass mye å se på rundt deg, at det ikke er nødvendig å rette blikket mot horisonten hele tiden.

Grafikken fortjener altså mye av æren for at No Man's Sky lykkes i å vekke oppdagelseslysten i deg, men musikken må også nevnes. Den er laget i sin helhet av bandet 65daysofstatic, og hvor enn du går følger lydsporet som et nøye konstruert musikalsk bakteppe. Det følger ting som skjer på skjermen, noe som er ganske imponerende med tanke på at du selv alltid velger retningen du skal gå i. Gir du deg i kast med en intens krig mot en handelsflåte ute i verdensrommet, øker intensiteten til musikken, og et allerede episk scenario oppleves som enda sterkere.

I det hele tatt er det imponerende hvordan No Man's Sky oppleves som helhetlig, med tanke på hvor mye som blir tilfeldig generert av spillmotoren. Spillet klarer ikke bare å formidle universets grenseløshet, det klarer også å gjøre universet interessant. Man har kanskje ikke det helt store målet å jobbe mot, men oppdagelsen er spennende i seg selv. Selve reisen er faktisk målet her.

HQ

Når det er sagt finnes det selvsagt en struktur også. Du har tross alt et overordnet mål, nemlig å nå midten av universet. Du har også ressurser å finne/kjøpe/selge, samt kamper å utkjempe. Sånn sett kan man trekke tydelige paralleller til andre spill, men her er ikke strukturen like innbakt i spillet. Du står alltid fritt til å reise hvor du vil, uten noen som helst slags føringer fra spillets side. Samtidig gjelder det å være forberedt, da enkelte planeter har en utrolig destruktiv atmosfære. Noen er radioaktive, har giftige verdenshav eller unormalt høye eller lave temperaturer. Skal du utforske disse må skipet ditt og drakten din være tilstrekkelig oppgradert, og jo nærmere du kommer galaksens sentrum desto mer ondsinnet blir planetene.

På veien vil du forhåpentligvis, i likhet med meg, bli distrahert igjen og igjen, både av No Man's Skys iboende skjønnhet og av spillmekanikkene. Det finnes fremmede språk å lære, fiender å nedkjempe, nye ressurser å finne og oppgraderinger å kjøpe. Selve spillet ligger dog mellom linjene og ikke i oppgavene du blir fortalt at du skal gjøre. Det er forfriskende ettersom altfor mange titler nå til dags lar spillstrukturene diktere hele opplevelsen. Et spills kvalitet og levetid avgjøres av hvor mange oppgaver det gir deg å fullføre eller hvor lang tid det tar å gjennomføre. Sånn er ikke No Man's Sky. I realiteten handler ikke dette spillet om å fullføre oppgaver, men om å fortape deg i universets evighet. Du drives videre av ønsket om å utforske nye planeter uten ytterligere mål og mening. Det er spillets største styrke, men samtidig noe mange spillere ikke vil like. Sånn sett har nok skaperne rett i at dette er et splittende spill som man enten vil elske eller hate.

No Man's SkyNo Man's SkyNo Man's Sky

Et mer konkret negativt punkt finner vi imidlertid i kontrollene. De burde være mer intuitive og samkjørte. Noen ganger føles kameraet og bevegelsene for tunge, mens de andre ganger er lette som en fjær. Opplevelsen svinger hele tiden mellom disse ytterpunktene, mens man egentlig vil ha en konstant mellomting. Man kan ikke bevege seg rundt like enkelt og bekymringsløst som jeg hadde håpet på forhånd, og kontrollene krever helt klart tilvenning.

Totalt sett er derfor No Man's Sky et vanskelig spill å ha med å gjøre for en anmelder. Det oppfører seg ikke som et tradisjonelt spill, og tilbyr noe helt annet, noe mer nyskapende og mer ekte. Det er likevel spillstrukturer tilstede og selv om det ikke lenger er mulig å gjennomføre spillet på 30 timer kan det nok gjennomføres nokså "hurtig". Stresser du gjennom misforstår du imidlertid hva No Man's Sky egentlig handler om. Som jeg har vært inne på handler dette nemlig ikke om målet i midten av universet, ikke egentlig, men om alt du opplever på veien dit.

På samme måte som Journey, Gone Home og det nettopp lanserte Abzû handler No Man's Sky om selve opplevelsen, og din personlige respons på det uendelige universet du blir presentert for. Det er her No Man's Sky skinner med styrken til tusen soler. Det tekniske halter en smule her og der, men inntil videre ser No Man's Sky ut til å levere den lovende og særdeles annerledes opplevelsen en nervøs Sean Murray presenterte presenterte tilbake i 2012. Selv om vi må spille mer før vi kan komme med en endelig vurdering, kan vi allerede nå slå fast at dette er ulikt noe annet spill vi har testet tidligere. No Man' Sky handler om det uendelige universet og verdensrommet har sjelden vært mer interessant.

HQ

Relaterte tekster

No Man's SkyScore

No Man's Sky

ANMELDELSE. Skrevet av Magnus Groth-Andersen

Vi kommer aldri til å se mer enn en brøkdel av universet No Man's Sky har å tilby, men vi har nå sett nok til å sette karakter. Dette er et unikt eventyr du ikke bør gå glipp av...



Loading next content