Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Startsiden
artikler

Gamere er privilegerte grinunger

Spill er så vanskelig! Buhu, spillet er bare på Epic Games Store! Hvorfor viser de ikke mer gameplay?! Eirik har sett seg lei av sytingen til folk, og må lufte seg.

I løpet av mine mange år som spillinteressert har jeg hørt og lest mange sterke meninger fra andre som koser seg med samme hobby. Jeg har derfor fått deltatt i mange underholdende og lærerike diskusjoner, men med dagens forumposter og korte Twittermeldinger begynner det å virke som om enkelte bare leser en overskrift eller et avsnitt før de gjør seg opp en mening, noe som fører til et så snevert syn at jeg nesten kjenner blodet koke når folk tror de har forstått alle sider av en sak når de bare vet en liten promille. Den siste tiden har det blant annet vært mye snakk om vanskelighetsgraden i spill, mangel på gameplaytrailere og Epic Games Store sine eksklusive avtaler. Alle disse har ført til meldinger som virkelig har ost av mangel på kunnskap, så la meg leke litt tankevekker og djevelens advokat ved å forklare hvorfor jeg mener at mange av de vokale spillinteresserte bare er sytepaver som liker å hakke ned på ting de ikke vet stort om.

Gamere er privilegerte grinunger

Sekiro må få en lett vanskelighetsgrad
Ja, Sekiro: Shadows Die Twice er utfordrende og interessant. Sistnevnte gjør sitt for at mange har spurte hvorfor FromSoftware ikke legger til en lettere vanskelighetsgrad. Jeg har jo allerede sagt mitt om at utviklere bør få gjøre som de vil, men dette faller kanskje under et annet tema.

Personlig starter jeg alltid spill på høyeste vanskelighetsgrad. Dette gjør jeg ikke for å skryte av hvor mye skillz jeg har, men siden hjertet gjerne må pumpe litt ekstra mens en følelse av lettelse skal skylles gjennom kroppen etter en utfordrende del for å underholde meg. Slik er det helt forståelig at andre ikke tenker, ei heller at alle er født med en kontroll i hendene. Skal alle spill uansett ha en "Lett" vanskelighetsgrad? Ikke søren! Ta nå for eksempel nevnte Sekiro. Hidetaka Miyazaki og gjengen har aldri lagt skjul på at noe av poenget i de Souls-aktige spillene deres er at spillerne skal utfordres og dø gang på gang for å virkelig bli glade når de faktisk lykkes. Da blir det jo rart om vi skulle fått beholde det vi hadde om vi døde eller om man aldri kunne gå tom for utholdenhet eller lignende. Steve "Blind Gamer" Saylor har sagt at han forstår at ikke alle spill er ment for blinde personer, så hvorfor skal utviklerne måtte ofre mer tid enn de allerede gjør for å endre elementære ting av spillet slik at Ola og Kari Nordmann kommer seg gjennom det? Ville du fått den samme godfølelsen om du vant Tour de France med en el-sykkel eller vært like engasjert med en ekstrem "aim assist" i skytespill? Jeg tviler. Vanskelighetsgraden skal få være slik utviklerne ønsker. Derimot tror jeg ordet tilgjengelighet er viktigere. Å gjøre spill lettere å kose seg med for svaksynte, fargeblinde, døve og funksjonsnedsatte personer er fortsatt ikke allmenn kost, og selv om slikt krever mange ekstra arbeidstider og kreativitet synes jeg dette ville vært mye bedre enn å bare gjøre spill lettere for personer som "ikke orker" å bruke tid på bli bedre. Paralympics er da ikke til for at majoriteten skal få en lettere jobb med å vinne, men for å tilrettelegge idrettene slik at funksjonsnedsatte personer skal få konkurrere på lik linje.

Gamere er privilegerte grinunger

Nedgradert grafikk
"Blæh, E3-konferansene var kjedelige. Vi fikk jo så lite gameplay." Denne uttalelsen kan jeg til en viss grad forstå, men atter en gang vil jeg ta utviklernes side. Vet du hvorfor vi får se stadig mindre gameplay fra kommende spill på slke messer? La meg nevne to av dem.

Den ene er tid. Utviklingen av såkalte AAA-spill tar gjerne mellom tre og fem år. Å lage gameplaydemonstrasjoner og lignende krever at enkelte personer fjernes fra dette arbeidet for å jobbe med demoen, noe som gjør at det tar lenger tid. Ta for eksempel den imponerende God of War-avdukingen på E3-messen i 2016. Denne underholdt oss i omtrent elleve minutter, og utviklerne liker å si at de brukte 18 måneder på å gjøre den ferdig. Dette skyldes blant annet at de må finpusse ting som vanligvis ikke fokuseres på før nærmere lansering, og at de må endre litt på kodingen eller noe for å vise flere deler av spillet eller avslutte sekvensen der de vil. Slikt koster mye penger og krefter, samtidig som arbeidet kan vise seg å flere negative følger enn positive.

For jeg vet ikke om du har lagt merke til det, men folk er ekstremt glade i å poengtere negative ting på nett. I spillverden skyldes dette ofte uvitenhet om hvordan spillutvikling fungerer og null forståelse for utviklernes tankegang. Selv noen av verdens beste spill har måtte lide i en periode på grunn av dette. De første gameplayklippene av The Witcher 3: Wild Hunt fikk folk til å sikle, men etter hvert som spillet nærmet seg lansering begynte mange å sammenligne gamle og nye klipp. Da viste det seg at grafikken kanskje ikke var like imponerende som før, og plutselig ble enkelte usikre på om det var verdt et kjøp eller ei. Et ferskere eksempel er hvordan Spider-Man visstnok hadde fått færre og mindre detaljerte sølepytter enn da Insomniac første viste det frem. Synes du spillet ser labert ut? Ja, det er kanskje enkelte spill som nedgraderes grafisk gjennom årene, men dette må da folk snart forstå er vanlig. Hadde vi fått se disse spillene slik de faktisk var på det tidspunktet de ble vist frem ville aldri "mainstream"-folk blitt forventningsfulle. Den grafiske delen av spill finpusses sjelden før helt mot slutten av utviklingen, så skulle vi fått sett dem flere år før lansering ville ikke alle sett like bra ut. Derfor velger utviklerne ofte å finpusse såkalte vertikale deler av spillene sine eller lage sekvenser som ikke engang vil være i det ferdige produktet. Når førstnevnte metode brukes må utviklerne gå ut ifra planene de har og bruke teknologi de håper å ha senere. Problemet med både denne og spesiallagde demoer er at bedre grafikk og mer innhold tar plass, så når du prøver å få spill på blu-ray eller ta så lite plass som mulig på harddisken din må noe ofres. Kanskje har de også innsett at budsjettet eller tiden ikke lar dem bruke teknologien eller finpusse delene de håpet å bruke. Dermed blir ikke resultatet slik de hadde håpet, noe spillerne er ekstremt opptatt av å bemerke selv om de fleste vel burde forstått hvordan dette fungerer nå. Har dere lyst på gameplay bør dere i alle fall holde kjeft om enkelte ting ikke ser like bra ut når spillet lanseres eller huske at prosjektet fortsatt jobbes med om gameplaydemonstrasjonen ikke imponerer.

Gamere er privilegerte grinunger

Epic Games Store versus Steam
Konsollskaperne har kjempet i den såkalte konsollkrigen i flere tiår nå, noe som har ført til at enkelte personer forsvarer sin favoritt så til de grader i diskusjoner. Kanskje er det snakk om en bedre kontroller, en mer oversiktelig og rask brukerskjerm eller mest sannsynlig det vanligste teamet: utvalget av spill. Hvilken konsoll har de beste spillene? Dagens tre konsollskapere har alle en rekke spill som utelukkende finnes på deres plattformer (kan jo ikke skrive konsoll på grunn av dere, Xbox). Da kan jeg nesten forstå at det blir noen opphetede debatter. Den ene har parten har jo ikke mulighet til å spille noe som er eksklusivt på den andre partens konsoll. Dette er dog ikke tilfellet med diskusjonen rundt Steam og Epic Games Store.

Begge tilbyr utelukkende PC-spill, så her krangles det ikke om spill den andre ikke kan få tilgang til. Ingen av dem krever at du betaler for tilgang heller. Du kan lett kjøpe spill fra begge to så lenge du har en PC. Likevel har det oppstått splid her også. Når Epic Games kunngjør at de har inngått en avtale med et utviklerstudio eller en utgiver om å ha et bestemt spill utelukkende tilgjengelig på tjenesten sin i ett år blir alltid forum og kommentarfelt fylt med personer som sier de vil boikotte spillet. Ja, jeg kan forstå at Epic Games Store ikke har alle de samme nyttige systemene som Steam har for øyeblikket, men personlig forstår jeg bare ikke hvorfor man skal straffe utviklerne for å velge det alternativet som er best økonomisk sett. Når Epic Games både er villige til å betale dem for en avtale og gi dem en betraktelig større del av inntektene enn det Valve gir på Steam burde jo valget være lett når produktet uansett er tilgjengelig for alle. Er ikke alle spillene dine i samme bibliotek? Huff, det må være ekstremt tungt å åpne et annet program for å se det andre biblioteket. Trenger du virkelig vennelisten din når du spiller Metro Exodus, og er det ikke da bare å uansett ha Steamlisten åpen i tillegg til EGS? Nå setter jeg både ting litt på spissen og snakker ut av rumpa siden jeg ikke bruker noen av programmene, men det virker bare som om denne krigen har en verre begrunnelse enn da Hans og Tove begynte å krangle i barnehagen siden sistnevnte sitt hopp to meter unna fikk lekesoldaten til Hans til å falle ned fra sandslottet. Begge tjenestene er gratis og gir deg tilgang til PC-spill. Epic Games Store vil til og med gi deg spillene billigere relativt ofte. Nyt denne konkurransen, for det tvinger begge parter til å bli bedre.

Gamere er privilegerte grinunger

Dette er bare tre av temaene jeg til en viss grad synes folk syter altfor mye om, og du kan forvente flere lignende artikler fremover. Mens du venter på dem vil jeg gjerne høre hva du mener spillere griner om uten særlig grunn.



Loading next content