Gamereactor Norge. Se de nyeste spilltrailerne, pluss ferske intervjuer fra de største spillmessene i verden. Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
artikler

Historien om Sonic

Verdens beste pinnsvin fyller 20 år og dette vil vi på Gamereactor feire ved å fortelle hele sagaen om Segas knallblå maskot...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Det finnes ingen som Sonic. I Ihvertfall ikke i spillverdenen. Først og fremst finnes det ingen som Sonics fans. For å finne noe tilsvarende må vi til musikkbransjen og se på artister som Morrisey eller Michael Jackson. Deres tilhengere følger dem blindt i tykt og tynt, og de elsker sine idoler til tross for at de ikke alltid viser de samme følelsene tilbake. Det er sånn Sonics fans er.

I spillverdenen finnes ildsjeler som bruker timer og tusenlapper på å kle seg ut som figuren fra favorittspillet, eller spillere som lever og dør online med lyset fra skjermen som eneste selskap. Sonics fans derimot, de er på et helt annet nivå. På hjemmesider med salig stemning bruker de år og dag på å diskutere Sonics øyenfarge, fysikken på piggene eller skrive erotiske noveller om figurene i spillene. Noen går til og med så langt at de gifter seg med ham.

Visse andre bruker alle døgnets timer til å skrive artikler om hans 20 år lange historie i spillverdenen. En historie om suksess, fiasko, skuffelse og et evigvarende håp. Den er ikke alltid lykkelig, men det er historien om Sonic the Hodgehog.

Historien om Sonic
Sonic the Hedgehog-serien har solgt cirka 80 millioner eksemplarer verden over. Dette til alt fra tradisjonelle konsoller til mobiltelefoner og arkademaskiner.
Dette er en annonse:

På mange måter er historien om Sonic the Hedgehog også historien om Sega. Med det mener jeg at ingen spillfigur har definert og båret fram sitt firma i samme grad som Sonic har båret Sega, selv om det kan være nærliggende å tenke på Super Mario og Nintendo. Men der Nintendo kunne lene seg tilbake på et stort bibliotek, fullt av klassiske spill og figurer, så har Sonic vært den spillserien som, ene og alene, har vært ansvarlig for Segas storhet.

Historien om Sonic
Sonic var et av de første plattformsspillene hvor det virkelig gikk an å bruke omgivelsene. Med springfjærer å hoppe på, looper å ta fart i og brett som gikk i oppløsning.

Det hele startet for over 20 år siden i Osaka, Japan. Året er 1988 og Nintendo eier hele spillverdenen, og det ser ikke ut til at noen vil være i stand til å endre dette. På dette tidspunktet heter det ikke engang at man spiller TV-spill - det heter å spille Nintendo. I Osaka skal snart to japanere, med hver sin nerdete interesse møtes. Yuji Naka, som er programmerer og besatt av høy hastighet i alle former, og Naoto Ohshima, som forguder alt som vedrører vestens superheltkultur. Foreløpig er de uvitende om hverandre, men sammen kommer til å forandre verden ved hjelp av et blått pinnsvin.

Historien om Sonic
Musikken i Sonic hylles fortsatt men det få vet er at spillets første to lydspor ble laget av en ekte popgruppe, Dreams Come True.
Dette er en annonse:

Det er omtrent på denne tiden som Segas nye 16-biters konsoll, Sega Mega Drive, nærmer seg døden. Selv om det kun er Nintendos lille 8-biter de konkurrerer mot, så er det ingen som har noe å stille opp med mot NESens spillbibliotek. Og som om ikke det var nok, så har Nintendo en ny konsoll på vei, nemlig Super Nintendo. Sega har satset hardt på markedsføringen av sin nye konsoll. Spenstige reklamer skal fremheve konsollens Blast Processing, men de ligger fortsatt milevis bak.

Året etter, i 1989, velger Sega å vrake Alex Kidd som maskot, og utlyser en konkurranse for å skape Segas nye maskot som skal få et helt eget spill. Over to hundre karrieresultne Sega-ansatte sender inn sine forslag. Blant finalistene finner vi en kanin, et beltedyr, en bjørn, og en Theodore Roosevelt-lignende gubbe i pysjamas.

Mest oppsiktsvekkende er likevel Naoto Ohshimas blå pinnsvin. Ohsshima kaller ham Mr Needlemouse, og han beskrives som en kjepphøy figur, designet for å løpe i looper i høye hastigheter. Ohshima hadde basert designet på ulike kilder. De røde skoene var en kombinasjon av fottøyet til Michael Jackson på bildet av Bad-albumet blandet med den ikoniske rødfargen fra julenissen. Sonics kjepphøye holdning stammer fra den typiske amerikanske vinnermentaliteten, med ingen ringere enn presidentkandidaten Bill Clinton som modell. Pinnsvinets farge stammer selvfølgelig fra den blå firmalogoen til Sega. Ledelsen i Sega så potensial i prosjektet, og de visste umiddelbart hvem som var rett mann for jobben - firmaets aller største fartsfanatiker.

Historien om Sonic
Få fikk spille Sonic CD siden det ble sluppet til halvfloppen Mega-CD. Dette er synd fordi mange hevder at det er det beste spillet i serien. Vi får likevel en mulighet til neste år, for da lanseres det på PSN og Xbox Live Arcade.

Yuji Naka hadde allerede bygd opp en imponerende portefølje takket være hans arbeid med Phantasy Star-spillene, og ble omtalt som en svært dyktig programmerer. Sammen med Naoto Ohshima som figurdesigner og Hirokazu Yasuhara som brettdesigner og regissør, bygde de et utviklerteam med ett mål - lage et spill som kunne ryste kongen av TV-spill, selveste Nintendo. Men først trengte de et nytt navn, og Mr Needlemouse ble Sonic og utviklerne ble Sonic Team. De hadde skapt spillhistorie, og et ikon hadde blitt født. Ideen for Sonic-spillet var å lage et plattformspill med fokus på fart. Det skulle også skille seg ut i mengden av markedets Super Mario-kloner. Sonic skulle også bli en frihetsforkjemper som slåss mot den onde vitenskapsmannen Dr. Ivo "Eggman" Robotnick. Yuji Naka forteller: - Jeg hadde selvfølgelig spilt Super Mario Bros mange ganger, men jeg ville så gjerne lage et spill som handlet om fart. For det morsomste i Super Mario var jo da jeg fullførte et brett på kort tid.

Historien om Sonic
Tails navn er egentlig Miles Prower. Dette er et ordspill ettersom "miles per hour" er en betegnelse på hastighet. Tails Har selv sagt (mange ganger) at han hater sitt virkelige navn.

For å lykkes med dette fikk Sonic et såkalt spinn-angrep hvor han, som det pinnsvinet han er, ruller seg sammen til en usårbar blå ball. Dette gjorde det mulig for Sonic å beseire fiender og ta seg forbi hinder uten å miste momentet. Fart var essensielt for spillet, og prototypen til Sonic the Hedgehog var til og med for rask og måtte bremses ned. Yuji Naka hevder selv at det knapt gikk an å spille det uten å bli bilsyk. En annen grunn til at hastigheten ble senket, var for å hindre at vanskelighetsgraden ble for høy.

Brettdesigner og regissør Yasuhara forteller: - Det amerikanske publikummet var på den tiden mer interessert i at spill skulle være utfordrende enn hva det japanske publikummet, som hadde et mer casual spillemønster, foretrakk. Utfordringen med Sonic var derfor å lage et spill til begge disse to spillertypene.

Mens dette skjer jobber figurdesigner, Ohshima videre på Sonics bakgrunn. Sonic blir nå sanger i et rockeband sammen med en gjeng andre menneskelignende dyr. Han får også hoggtenner og en formfager menneskekjæreste med navn Madonna. Segas amerikanske kontor, Sega of America, begynner nå å bekymre seg for at Sonics japanske estetikk ikke kommer til å favne om de amerikanske konsumentene.

Historien om Sonic
Til Sonic the Hedgehog 3-soundtracket ble popgruppen Dreams Come True byttet ut mot selveste popkongen Michael Jackson. Inntil for noen år siden har dette blitt hemmeligholdt, men man kan godt sammenligne rulletekstlåten i Sonic the Hedgehog 3 med Jacksons "Stranger in Moscow".

Tom Kalinske, visedirektør hos Sega of America og forhenværende visedirektør hos Mattel (selskapet bak Barbie), endrer derfor Sonics design for å tilpasse seg det amerikanske markedet. Han toner ned Manga-trekkene i utseendet og den japanske stilen. Sonic får et kraftigere, mer kompakt og tegneserieaktig utseende. Rockebandet, hoggtennene, og den barmfagre kjæresten Madonna blir fjernet fullstendig. Som en følge av dette blir Segas hovedkontor i Japan rasende. De hatet den nye Sonic og hestehandelen som de mente Tom Kalinske førte med markedsundersøkelsene. Yuji Naka forteller med egne ord: - Jeg hatet virkelig det nye designet på Sonic, og var veldig urolig for hvordan forbrukerne ville ta i mot figuren. I retrospekt var det sannsynligvis en av grunnene til at Sonic lykkes.

Segas kontor i Japan gikk uansett med på det nye designet etter mange konfliktfylte møter med Sega of America. Flere måneder med 21 timers arbeidsdager senere er Sonic the Hedgehog ferdig. Den 23. juni i 1991 slippes spillet, og Sonic Team har overholdt den korte tidsfristen.

Historien om Sonic
Sonic-utviklerne har i alltid eksperimentert med 3D-perspektiv. En tidlig tanke var å gjøre Sega Saturn-debuten i stil med bonusbrettene fra Sonic the Hedgehog 2.

Det blå pinnsvinet ankommer sammen med en aggressiv markedsføringsstrategi som involverer dyre TV-reklamer og en massiv kjøpesenterturné i USA. Krigen mellom Sega og Nintendo har brutt ut for fullt. Sega er klart underlegne, og for hver dollar de spytter inn i markedsføringen svarer Nintendo med 15 dollar. Likevel begynner Nintendos andeler av spillmarkedet å krympe. Ihvertfall litt.

For første gang på lenge går det bra for Sega. Faktisk veldig bra. Sonic the Hedgehog ligger an til å selge en million eksemplarer innen utgangen av året. Sega ønsker selvfølgelig å ta en bit av julehandelen, og Tom Kalinske, sammen med Segas Shinobu Toyota, legger frem en veldig spesiell idé. De skal gi bort Sonic the Hedgehog, deres heteste spill, ved kjøp av en Sega Mega Drive.
Toyota utdyper: - Sjefen vår sa: - er dere gale? Vi tjener pengene våre på spill, og dere vil gi bort vår beste tittel?! Han reiste seg opp og sparket vekk stolen han satt på, før han stormet mot utgangsdøren. Han stoppet i døråpningen, og midt i raseriet freste han: - Hvis dere tror at det er det rette å gjøre... gjør det!

Historien om Sonic
Sonic 3D blir ofte ansett som det første dårlige Sonic-spillet. Kritikken sa at det var altfor enkelt og tregt.

Slik ble det også. Sega ga bort Sonic the Hedgehog midt i den hektiske julehandelen. Suksessen lot ikke vente på seg. Mega Drive solgte nesten dobbelt så mye som Super Nintendo i løpet av den julehandelen. Ved generasjonens slutt hadde pakken solgt hele 15 millioner eksemplarer. Strategien var så vellykket at, for første gang siden TV-spillkræsjet, tapte Nintendo markedsmajoriteten til Sega. Det umulige hadde skjedd - kjempen hadde falt og festen hos Sega skulle vare lenge.

Etter den massive suksessen starter umiddelbart arbeidet med Sonic the Hedgehog 2. Utviklingen flyttes fra Japan til Segas nye kontor i California, siden det amerikanske bidraget hadde vært så sterkt. Det nye spillet introduserer en flerspillerdel og en ny figur, Tails, en tohalet rev med Sonic som største idol. Spillet slippes til elleville salgstall og kritikker. I dag anses det som det spillet hvor Sonic Team gjorde alt riktig. Eventyret var større og brettdesignet passet mye bedre til de høye hastighetene. Det første spillet inneholdt uungåelige hindere som senket hastigheten på spillingen, mens Sonic the Hedgehog 2 fant en helt annen naturlig balanse mellom fart og utfordring. Samtidig som spillet slippes begynner også Segas markedsføring av Sonic å nærme seg absurde nivåer. The Blue Blur skal være synlig absolutt overalt.

Historien om Sonic
Fortsatt gis det ut et månedlig tegneseriehefte med Sonic the Hedgehog og det gis ut av Archie Comics i USA. Serieheftet har rekorden som det lengstlevende tegneserien om en TV-spillfigur. I dag er antall utgivelser over 230 og utallige spesialutgivelser. Universet i serien er basert på TV-serien Sonic SatAm.

Leker, TV-serier, t-skjorter, sengetøy, McDonalds Happy Meals, tegneserier, musikk-CDer og egne produkter av pasta, deodorant, sjokolade og frokostblandinger. Sonic dukker opp i The Simpsons, og som tidenes første TV-spillfigur blir han å se som en ballong i New Yorks årlige Thanksgiving-parade. Verdens raskeste pinnsvin var overalt, og undersøkelser viste at amerikanske barn kjente bedre til Sonic enn Mikke Mus, en figur som har vært i rampelyset gjennom flere generasjoner.

Historien om Sonic
Sonic har ikke funnet veien til kinolerretet ennå, men det finnes en 60 minutter lang spillefilm, Sonic the Movie, som er overraskende severdig. Dessuten har det gjennom årene blitt laget fire ulkie TV-serier med pinnsvinet.

Sonics gullalder viste ingen svakhetstegn og skulle nå inn i sin neste fase. De jobbet med et spill så episk, så enormt, så utrolig fantastisk at det måtte fordeles på to Sega Mega Drive-kassetter i stedet for kun én. I løpet av 1994 ble Sonic the Hedgehog 3 og Sonic & Knuckles sluppet. Sistnevnte kan settes sammen og kombineres med de tidligere Sonic-spillene, og på den måten låste man opp nytt innhold. Satt du Sonic the Hedgehog sammen med Sonic & Knuckles, fikk du tilgang på et helt nytt spill som baserte seg på bonusbrettene i Sonic 3 og Sonic & Knuckles. Satt du inn Sonic the Hedgehog 2 fikk du mulighet til å spille gjennom hele Sonic 2 med den nye figuren Knuckles, en rød maursluker med rastafletter og Jamaica-inspirerte sko. Siste alternativ var å sette inn Sonic the Hedgehog 3, noe som ga deg det gigantiske plattformeventyret Sonic the Hedgehog 3 & Knuckles. Dette strakk seg over 14 brett, kunne spilles med ulike figurer, og viste historien fra forskjellige vinkler. Sonic 3 & Knuckles var, og er fortsatt unikt i spillverdenen.

Historien om Sonic
Sonics overgang til 3D var vanskelig og skulle kreve flere spill. Både Sonic Saturn og Sonic X-treme ble utviklet samtidig til Saturn. Mens Sonic Saturn ble avsluttet veldig tidlig, så skull Sonic X-treme nå mye lenger. Faktisk så langt at det finnes fortsatt en noenlunde ferdig spillmotor som ble solgt på en auksjon i 2005.

På dette tidspunktet i historien er debatten om hvem som er det største spillikonet av Sonic og Super Mario en fornuftig diskusjon å ha over hele kloden. De ligger likt hva angår eksponering, kvalitet på spillene, salgstall og fans. Sonic hadde lykkes med dette på kun fem år, og framgangen så ikke ut til å avta. Hva kunne vel gå feil? Ganske mye, skulle det vise seg.

Årsakene til det som hender senere i historien er ofte mye debattert. Vanligvis legges skylden på Sega og deres skamløse forsøk på å melke penger ut av en serie produkter som ikke fortjener å bli melket. Sega begynner uansett å utvikle nye tillegg til Sega Mega Drive for å forlenge konsollens levetid. Først kommer et CD-tillegg som heter Sega CD, og det markedsføres sammen med et nytt Sonic-spill, Sonic CD. Konsolltillegget selger dårlig. I stedet for å satse på lanseringen av den nye konsollen, Sega Saturn, utvikler Sega enda et Mega Drive-tillegg. Dette kalles Sega 32X og selges sammen med Sonics spin-off, Knuckles Chaotix.

Historien om Sonic
Det ble aldri laget noe skikkelig tredimensjonalt Sonic-spill til Sega Saturn. Sonic Jam hadde riktignok en 3D-del, men den var begrenset til en hub hvor du fikk velge mellom de ulike Mega Drive-spillene.

Når Sega Saturn så slippes, blir den raskt knust til pinneved mellom Nintendos nye 64-biters konsoll og den nye utfordreren Playstation. Skylden blir lagt på dårlig timing, mangelen på spill, den skyhøye prislappen, og på at det kommende spillet, Sonic X-treme stagnerer i utviklingen og blir lagt ned. I stedet får Sega-publikummet nøye seg med to middelmådige Sonic-spill fra det engelske studioet Traveller's Tales, nemlig Sonic 3D og Sonic R. Salgstallene er skrekkelige, og samtidig selger Super Mario 64 hele 11 millioner eksemplarer, og på Playstation starter den ene suksesserien etter den andre. Pinnsvinet var overkjørt.

Historien om Sonic
Sega slipper sin Dreamcast i vesten 9. september sammen med Sonic Adventure. Dette er Sonics første virkelige 3D-spill, og en totalrenovering av serien i forhold til hvordan det spilles, såvel som utseende og lyd. Spillet mottas av høye karakterer og gråtende fans.

I den femte konsollgenerasjonen dominerte Nintendo og Sony fullstendig, mens Sonic og Sega trakk seg tilbake for å finne veien til nye og bedre tider. Når neste generasjon nærmet seg, var målet til Sega klart og tydelig. De skulle bli best. Yuji Naka, som på dette tidspunktet ikke hadde jobbet med Sonic-spillene siden den opprinnelige trilogien til Mega Drive, ble lokket tilbake til Sonic Team med Segas nye teknologimonster av en konsoll hvis navn skulle symbolisere selskapets ambisjoner, drømmer og forhåpninger - Dreamcast. 09.09.1999 var datoen den ble sluppet sammen med det etterlengtede Sonic Adventure. I dag blir det ansett som et dårlig spill, fullt av feil og rotete spilldesign, men da det ble sluppet - da var det guddommelig. Ihvertfall ifølge Sonic-fansen.

Historien om Sonic
I starten ble Sonics univers delt opp to verdener. En amerikansk hvor Sonic var en frihetsforkjemper på planeten Mobius, og en japansk som utspilte seg på Jorden. Den japanske ble til slutt den offisielle i og med Sonic Adventure.

Sonic Team hadde nemlig lykkes med det man trodde skulle bli umulig: Overføre de svimlende hastighetene i originalen til et 3D-perspektiv hvor strender, bygninger og vulkaner suste forbi i pinnsvinets periferi. Sonic var tilbake, og lykken blant fansen var å anse som total. Til tross for at konsollen var mye bedre enn den halvhjertede Saturnen, med både et enestående spillbibliotek i tillegg til at det var den første konsollen som hadde støtte for en ganske heftig greie man kalte internett, så var konkurransen fra Playstation 2 altfor hard. Dreamcast ble lagt ned i mars 2001, og Sega annonserte at det skulle være deres siste konsoll. Sonic hadde blitt hjemløs.

Historien om Sonic
Kraftringene har vært et av Sonic-seriens mange genitrekk. Det er fordi dyktige spillere kunne bli nesten usårbare - ihvertfall så lenge de alltid hadde minst én ring.

Etter bortgangen til Dreamcast fortsatte Sonic sin søken etter en identitet og plass i den nye teknikkens verden av tredimensjonal spilling. Noe han forøvrig fortsetter å gjøre den dag i dag, ti år senere. 2000-tallet var tungt for Sonic. Han fikk et nytt hjem hos den gamle konkurrenten Nintendo, og Sonic Adventure 2, som ble sluppet til den allerede døde Dreamcast, ble et av lanseringsspillene til Nintendos Gamecube.

Dreamcast-versjonen ble kalt en vakker avskjed, mens Gamecube-versjonen ble omtalt som søppel. Mellom lanseringene hadde det kun gått åtte måneder, og Gamecube-versjonen var egentlig den beste av de to. Dessverre hadde verden rukket å bli lei av Sonic i løpet av den tiden, og de hadde beveget seg videre. De kommende årene skulle Sonic gi dem ytterligere grunner til å ikke se seg tilbake.

Historien om Sonic
Nå er stridsøksen begravd mellom Sonic og Mario. Istedet kan man se dem kjempe i de olympiske lekene på Wii - sommer og vinter.

Sonic Team, nå under ledelse av Sonic Adventure-designeren Takashi Iizuka, skaffet seg snart en ny visjon. Sonic the Hedgehog skulle, takket være de nye multiformatsmulighetene bli større enn selveste Pokémon. Sonic-titlene skulle mangedobles i antall og slippes til alle mulig plattformer flere ganger hvert år. Det hele resulterte i spill som Sonic Heroes, Sonic Riders, Sonic Rivals og Shadow the Hedgehog. Selv om salget gikk bra (de hadde jo tross alt Sonic på omslaget), så viste alle spillene at seriens kvalitet var i en nedadgående kurve. Spillopplevelsen ble prioritert ned, og det eneste som vokste frem var flere gimmicker og flere av Sonics neonfargede skogsvenner.

Historien om Sonic
For mange Sonic-fans, var Sonic the Hedgehog 4: Episode 1 ansett for å være et forræderi. Spillet hadde nemlig droppet flipperspillfysikken som alltid hadde vært 2D-Sonics kjennemerke.

På Tokyo Game Show 2005 viste Sega frem det som skulle bli det neste store Sonic-spillet (sett bort fra alle spin-offene) så vel som det første Sonic-spillet til den nye generasjonen med konsoller, nemlig "Sonic the Hedgehog", i dag mer kjent som Sonic 360 eller Sonic 2006. I dag er det vanskelig å skulle forestille seg at Sonic the Hedgehog til Xbox 360 og Playstation 3 var et årets heteste spill i 2006. Dette var dog før det ble sluppet. I dag ser folk på det som kanskje det dårligste spillet i Sonic-serien, og kanskje som en av tidenes største skuffelser. I stedet for å lage et Sonic-spill, hadde Sonic Team valgt å lage en enestående bug-fest som omhandlet et melodrama om Sonics kjærlighetsforhold med en menneskelig prinsesse. Fansen, kritikerne og spillverdenen - ingen trodde sine egne øyne, og det ble heller ikke bedre.

Historien om Sonic
I Sonic Colours møtte Sonic på utenomjordiske vesener. Her er en liste med noen av de andre tingene han også har rukket å gjøre: MMA, tennis, løping, tetris, brettspill, skole, politiarbeid, olympiske leker og bilkjøring.

I løpet av den siste halvdelen av 2000-tallet fortsatte Sonic å eksperimentere med underlig spillinnhold. Dette resulterte i en serie bokinspirerte spill til Nintendo Wii, hvor Sonic havnet både i Tusen og en natt (Sonic and the Secret Rings) og som legenden om Kong Arthur (Sonic and the Black Knight). Utover dette bød Sonic Team også på det ukjente Sonic Unleashed, hvor Sonic ble forvandlet til en pinnsvinvarulv. I tillegg hadde de et merkelig rollespillsamarbeid med Bioware som bar navnet Sonic Chronicles: The Dark Brotherhood. Det er ingenting som imponerer, og samtlige spill skuffer alt av kritikere og fans.

Historien om Sonic
Ser mot Sonics karriere på håndholdte konsoller, så har den nesten vært motsatt av resten av karrieren. De første spillene var dårlige, men spill som Sonic Advance og Sonic Rush er intet mindre enn fantastiske.

Sonic sitt liv på 2000-tallet har vært ansvarlig for et uttrykk som kalles "The Sonic Cycle". The Sonic Cycle innebærer et mørkt og trist kretsløp der de første bildene fra ethvert nytt Sonic-spill setter hjertene til alle håpefulle fans i brann - Sonic er tilbake! Senere dukker det så opp bilder som avslører enda flere og nye gimmicker sammen med nok et uforandret spill. Håpet begynner å synke igjen, men alle krysser likevel fingrene og håper på det beste. Når spillet endelig slippes til massene, så er det elendig og en hel spillverden lover dyrt og hellig at de aldri skal la seg lure igjen. Deretter slippes bildene for neste Sonic-spill, og hele kretsløpet starter på nytt. Dette kretsløpet har snart pågått i ti år.

Historien om Sonic
Pinnsvinfansens misnøye med Sonicserien har etterhvert ledet til en stadig voksende remix-kultur på nettet. Dette har resultert i spillprosjekt som Sonic 2 HD, Sonic Fan Remix og nettserier som Sonic For Hire.

I dag finnes det rett og slett ingen spillhelt som betyr så utrolig mye for noen, og absolutt ingenting for alle andre. En del hevder at han kun lever på arven etter de første tre årene i karrieren. Andre mener at Sonic fortsatt leverer fantastiske spill, selv om de unngår de store massene. Eksempler på dette er Sonic Advance- og Sonic Rush-serien til Gameboy Advance og Nintendo DS, eller Sonic Colours til Wii. For hvert nye spill som har blitt annonsert de seneste årene, så har håpet om pinnsvinets skikkelige tilbakekomst alltid blitt vekket til live. Uansett hvor mange skuffelser som historien måtte fortelle om. Spørsmålet blir da som følger: Er det snakk om selvpining, eller er det bare den reneste formen for gamer-kjærlighet som spillverdenen noen gang har sett? For når alt kommer til alt - det finnes ingen som Sonic.



Loading next content