Gamereactor Norge. Se de nyeste spilltrailerne, pluss ferske intervjuer fra de største spillmessene i verden. Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
artikler

Hitman: Contracts

Agent 47 gjenopplever fortiden i spennede fortsettelse. GameReactor kikker nærmere på 3. utgivelse i serien.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Da IO Interactive slapp Hitman: Codename 47 under forholdsvis beskedne kår i 2000, fikk verden en ny antihelt på samvittigheten. Historien om den skallede hevneren, med en strekkode tatovert i nakken, gikk på den ene blodige tokten etter den andre og ble en vaskeekte hit. Bare to år senere sto han igjen parat med pianovaieren, klar for bukspretting med kniv og perfekte skudd fra en snikskytterifle og denne gangen kunne både PC- og konsoll-eiere være med. Resultatet var en oppfølger med en markant bedre visuell overflate og en mer balansert AI og styring. Her lykkes det ikke bare å skape en verdig oppfølger rent plotmessig, men også å bygge opp litt blankpolert underholdning, på linje med de store utviklerne. I dag består ikke danske IO Interactive lenger av bare 10 personer, men derimot langt over hundre ansatte, og dermed har firmaet for alvor gjort digital underholdning til et levebrød.

Derfor er det heller ingen overraskelse at den stilige herren i det svarte dressen snart legger ut på enda et blodig eventyr. IO har nemlig jobbet flittig på det tredje spillet i serien de siste halvannet året, med undertitlen Contracts, en tittel som helst skal ende opp som enda en fjær i hatten hos både IO Interactive og deres partner Eidos. GameReactor har som ett av få magasiner i verden, fått adgang til den første infoen om treeren, og det er så sannelig lagt opp til enda en runde nøye planlagte mord med kniver, pistoler og allverdens annet isenkram.

Men la oss starte et helt andet sted. For det første vil ikke Hitman: Contracts være en faktisk oppfølger. I en tid hvor prequels finner veien til både film- og bok verdenen, har ikke IO Interactive kunnet dy seg med å utforske Agent 47’s fortid, og dermed gi spilleren et innblik i hva leiemorderen egentlig har bedrevet, før vi ble revet med ut på eventyr. For å snu det hele på hodet, introduseres vi for 47 i en noe desperat situasjon. Blødende lykkes han å krype tilbake til en leilighed i Paris sentrum, for deretter å besvime. Det er så i leiemoderens drømmer, at vi får servert en berg- og dalbanetur av tidligere oppdrag - nærmere bestemt 12 nye og meget omfattende oppdrag. Når du spiller fortidens opplevelser igjen, får du et dypere innblikk i 47’s fortid og klimakset er naturligvis det siste oppdraget, som forklarer hvorfor du ligger i en leilighet i Paris og forblør. Det er kort sagt ikke spart på noe i denne høyspente treeren, og det blir opp til spilleren å snu en ellers tragisk slutt til suksess.

Visuelt kan spilleren også forvente seg en del mer. Det er IO Interactives velkjendte Glacier-system, som igjen ligger til grunn for opplevelsen, men teamet har allikevel fått presset enda mer ut av motoren. En kjapp kikk på de mange skjermbildene vil vel være nok til å overbevise de fleste. Bedre lyskilder, et bedre partikkelsystem og en mye mer avrundet grafisk overflate, er bare noe av det Hitman: Contracts byr på. Spilleren vil også bli sendt rundt i verden denne gangen. Utvikleren kan allerede nå avsløre at steder som Rotterdam, Romania og Paris blant annet vil være åsted for noen meget blodige oppgaver. Selv styringen er blitt fikset på og spilleren vil ha en mye mer fintfølende leiemorder under sin kommando - det gjelder både kameraet, men også den analoge styringen av Agent 47. Så de spillerne som fra tid til annen ble plaget av et dovent og skjemmende kamera, kan se frem til en skarpere opplevelse. Også helt nye spillere kan være med i oppfølgeren, da IO har valgt aå la spillet være litt lettere å komme i gang med. Dessverre vil ikke GameCube fans kunne dra fordel av denne oppgraderingen, da utvikleren bare har annonsert fortsettelsen til henholdsvis PC, Xbox og PlayStation 2.

Dette er en annonse:

Allikevel er det viktigste i et Hitman spill utvilsomt våpenarsenalet, og her mangler tilsynelatende ingenting. I stedet for å bare la spilleren råde over velfungerende rifler, pistoler og kniver, så har IO denne gangen latt seg inspirere av det mer groteske og bestialske utstyret, hvilket har resulteret i våpen som billiardkøer, puter til en stille og rolig kvelning av offeret og jaggu også kjøttkroker, for bare å nevne et par stykker. Det skal ikke mye fantasi til for å forestille seg hvordan Contracts kan ta seg ut, hvis man virkelig er ute etter blodige drap. Men i motsetning Rockstars halvpinlige Manhunt, så vil Hitman: Contracts først og fremst være et stealth-spill, i stil med de to første og ikke bare en unnskyldning for å servere innvolder og blod på skjermen. Det dykkes ganske visst ned i de lavere lagene av Agent 47’s sinn, men utvikleren holder et fast grep om spenningen, de nøye planlagte drapene og spillerens evne til å fortsatt bevege seg anonymt mellom fiendene i diverse forkledninger.

Det vil heller ikke være multi-player muligheter i det tredje spillet, selv om rykterne lenge har versert om et slikt tiltak. Hitman serien er nemlig fortsatt forankret i den gode historien og den spenningsmettede atmosfæren, så å gi spilleren adgang til en runde Death Match vil ikke akkurat harmonere med seriens premisser. Alle som husker Freedom Fighters bør også kunne innse hvorfor det ikke er en god idé.

Faktisk virker Hitman: Contracts som en uhyre finpusset pakke, hvor IO Interactive enda en gang har løftet et tungt lass og drevet serien lenger, både i plot, gameplay og grafikk, uten å endre radikalt ved de tingene som funker. Ideen med å grave i Agent 47’s fortid virker fascinerende og hvis IO kan servere nok tvister, overraskelser og masse spenning, så kan treeren kunne høste samme solide suksess som de tidligere spillene. Her på GameReactor gleder vi oss til å se nærmere på leiemorderens blodige eskapader i de kommende månedene.



Loading next content