Norsk
Gamereactor
artikler
Star Trek Online

Internett - det siste grenseland

Jon Cato er den største nerden i redaksjonen, og har selvfølgelig en respektabel samling med Star Trek-episoder i samlingen sin. Da vi nylig fikk muligheten til å stille noen spørsmål til Daniel Stahl, produsent for det kommende nettrollespillet Star Trek Online, var han ikke vond å be.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Star Trek finnes i forskjellige serier som alle har forskjellig atmosfære, tidslinjer og fokus. Alle disse har åpenbart påvirket spillet, men hvilken Star Trek-serie har hatt den største innvirkningen?
- Den originale serien hadde mest innvirkning ved at den satte tonen og fundamentet for Starfleets hovedoppdrag. Selv om mange av historiene i spillet refererer direkte til nyere serier, holder det å se den originale serien for å forstå spillet, ettersom man er ute på en reise og utforsker nye og merkelige verdener. Det er essensen av spillet.

Spill basert på populære popkulturelle fenomener er ofte veldig låst kreativt sett, som for eksempel i de første Star Wars-spillene, som var utelukkende basert på steder og personer fra filmene, og lite eller ingen ting annet innhold. Hvor mye frihet har dere i forhold til å skape og utvide verdenen i Star Trek Online? Har dere strenge retningslinjer for hva dere kan og ikke kan gjøre, eller kan dere oppfinne ny teknologi, romvesener, romskip og planeter som dere føler for selv?
- Å jobbe med CBS har vært fantastisk på den måten. Lisensen gir oss stor frihet til å forsyne oss fra det allerede eksisterende innholdet, og gir oss i tillegg muligheten til å skape og utvide universet for å få historien mer levende. I tillegg til det allerede kjente, kommer spillerne til å se nye romskip, nye uniformer og nye romvesener som har blitt utviklet av Cryptic-teamet. Det er til syvende og sist opp til fansen å akseptere disse tilleggene og regne dem som del av Star Trek-universet.

Star Trek Online
Produsent Daniel Stahl tror Star Trek Online først og fremst kommer til å appellere til Star Trek-fans, men at man ikke trenger å ha dyptgående kunnskaper om serien for å like spillet.

Deres tidligere spill har skilt seg ut fra andre tradisjonelle nettrollespill. Hvordan kommer Star Trek Online til å skille seg ut på markedet?
- Spillet har blitt designet fra bunnen av for å kunne more seg i Star Trek-universet. I stedet for å ta standard nettrollespillelementer og prøve å få dem til å fungere, har vi tatt for oss rollen som romskipskaptein og bygget opp spillet til å utvide og ha det moro med disse oppgavene. Om det er forholdet ditt til Starfleet eller Klingon High Command, opplæringen og treningen av mannskapet, løsing av politiske konflikter eller bare den enkle oppgaven å peke en eller annen retning i verdensrommet og dra dit og utforske - alle disse er representert i gameplayet. På en måte handler dette spillet mindre om deg, og heller mer om hva du og mannskapet
gjør.

Dette er en annonse:

Hvorfor skulle noen som ikke er interessert i Star Trek spille Star Trek Online? Hvordan planlegger dere å lokke inn denne delen av markedet?
- Det er viktig å presisere at vi først og fremst har laget et spill som Star Trek-fans vil sette pris på. Dette er ikke en utvannet romssimulator med Star Trek-tema. Men vi har likevel oppdaget at Star Trek appellerer til folk på et veldig grunnleggende nivå, og basisen har alltid vært om den menneskelige tilstand. Du trenger ikke være Star Trek-fantast for å sette pris på å reise ut i galaksen og oppdage andre livsformer. Alle kan ha det gøy med å oppdage nye historier og representere menneskeheten i utenomjordiske affærer. Selv om du ikke aner hva en phaser er, kan du likevel ha det gøy når du skyter med den. Spillet er svært morsomt uansett hvor mye du vet om Star Trek.

Star Trek Online
I rollen som romkaptein handler Star Trek Online i stor grad om å dirigere mannskapet og skipet sitt riktig.

Det er mange pirkete og detaljfikserte Star Trek-fans. Er dere redde for å gjøre noen utilgivelige feil, som å feilberegne farten i Warp Speed, eller å feiltolke meningen med Flux-kondensatoren fra The Original Series sesong 2, episode 5? Frykter dere Trekkienes vrede?
- Heldigvis kvalifiserer mange på teamet som hardcore fans, og det hender vi får interne mailer som varsler oss om at noe ikke ser helt riktig ut. Jeg har sett mange ekstremt detaljerte kommentarer i disse mailene. Med disse argusøynene rettet mot spillet, har vi blitt vant til at det stilles høye krav til det vi driver med. Mengden av referansemateriale som er tilgjengelig er fantastisk, så vi har fryktelig få unnskyldninger om vi har oversett noe. På den andre siden er vi slett ikke redde for å rette opp noe vi har gjort galt, så om du ser noe som ikke ser riktig ut, tips oss om det, så sørger vi for at det blir fikset.

Kommer vi til å kjenne igjen noen spillmekanikker eller designfilosofier fra noen av dere tidligere spill, som City of Heroes og Champions Online, i Star Trek Online?
- Cryptic vil alltid handle om tilpassing. Du kommer til å oppdage et imponerende utvalg av tilpasningsmuligheter når du skal lage Star Trek-vesener, mannskapets uniformer og til og med utseende på romskipet ditt. Du kommer også til å se sidekick-muligheten igjen, i tillegg til tilfeldig generert innhold under utforskningen. Akkurat som i Champions Online kommer alle til å befinne seg på samme grunnserver, og du trenger ikke bekymre deg for om noen har tatt navnet ditt, ettersom vi tillater alle å bruke samme navm.

Dette er en annonse:
Star Trek Online
Som i City of Heroes og Champions Online får man enormt med frihet når det kommer til tilpasning av utseende.

Har noen av folkene bak Star Trek-serien vært involvert i utviklingen av spillet?
- Vi har hatt direkte kontakt med CBS, og det går forbi å bare diskutere innhold i historiene; Vi ser også på hva som foregår i andre deler av Star Trek-verdenen. Da for eksempel manusforfatterne av den nyeste Star Trek-filmen bestemte seg for å ødelegge Romulus, kunne vi diskutere dette og forsikre oss om disse hendelsene også er representert i spillet vårt.

Det har alltid vært en slags kamp mellom Star Trek- og Star Wars-fans. Ser du ironien i at nettrollespill basert på både Star Trek og Star Wars skal slippes nesten på samme tidspunkt? Hva slags spillere tror du kommer til å foretrekke Star Trek Online?
- Star Trek og Star Wars har klart å eksistere sammen i over 30 år, og vi synes det er flott at nye nettrollespill dukker opp for å skyve teknologien videre. Selv om du er svoren fan av en av dem, er sjansen stor for at du har sett både Star Trek- og Star Wars-filmer. Vi har oppdaget at MMO-spillere elsker nye opplevelser, og vi regner med mange vil teste ut begge spillene for å se hva de synes. De to spillene ser ut til å bli enormt forskjellige, og jeg regner med spillerne vil ende opp med spillet som har spillbarheten de liker best. Vi regner selvfølgelig med at Star Trek-spillerne vil foretrekke Star Trek Online.

Star Trek Online
Stahl lover at Star Trek Online vil by på de samme moralske konfliktene som vi kjenner fra tv-seriene.

Hvor mye av det originale spillet som opprinnelig ble utviklet av Perpetual Entertainment har blitt bevart i deres spill?
- Da vi overtok lisensen fra Perpetual, var spillet mer på et konseptstadie, så vi fortsatte videre med mange av deres konsepttegninger og design. Ikke misforstå; spillet er bygget opp fra bunnen av av Cryptic, og vi er stolte av det, men Perpetual har gitt oss motivasjonen til å lage et Star Trek-spill som fansen har ventet på i årevis. Vi tar denne oppgaven seriøst.

Star Trek har alltid prøvd å stille filosofiske spørsmål eller belyse etiske dilemmaer, og ikke bare handlet om romskip som sprenger ting. Hvor stor del av den originale Star Trek-filosofien og de mer tankefulle historiene og temaene vil dukke opp i spillet?
- Selv om du kommer til å se en del eksplosjoner i Star Trek Online - det er jo tross alt et spill - har vi gjort en bevisst innsats for å forsikre at de historiedrevne delene tar de samme dykkene i moralske spørsmål som tv-serien gjorde. For eksempel er det en spesiell episode i spillet hvor en pre-warp-sivilisasjon blir assimilert av Borg, og spørsmålet om Prime Directive (aldri i livet om jeg oversetter denne setningen direkte -red) kommer opp. Å ikke kjenne til fremtiden eller grunnen til at Borg bryr seg om rasen, bryter du inn for å beskytte dem, eller tillater du at de blir assimilert? Vi vil at spillerne skal bli møtt med samme type utfordringer som de andre Star Trek-kapteinene. For de som er villige til å lese dialogen og få med seg hva som skjer, vil se at spillet er lojalt til tv-seriene.

Relaterte tekster

0
Se to timer med Star Trek Online

Se to timer med Star Trek Online

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

I fjor dundret Star Trek Online omsider ut på både Playstation 4 og Xbox One etter å ha vært tilgjengelig på PC i mer enn seks år. Spillerbasen vokste raskt, og nå er...

0
GR Live i dag: Star Trek Online

GR Live i dag: Star Trek Online

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

I fjor dundret Star Trek Online omsider ut på både Playstation 4 og Xbox One etter å ha vært tilgjengelig på PC i mer enn seks år. Spillerbasen vokste raskt, og nå er...



Loading next content