Norsk
Gamereactor
artikler

Jak 3

GameReactor bega seg til London for å få de første detaljene om treeren, som samtidig betyr et definitivt farvel til Jason Rubin.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Det gror ikke mose på en rullestein. Det er kanskje et gammelt og slitent ordtak, men ikke desto mindre er det meget beskrivende for både Naughty Dogs’ måte å skape spill på og samtidig en passende kommentar til Jason Rubins beslutning om å forlate det utviklingsprosjektet han selv var med på å grunnlegge. Det var tydelig at det nettopp var dette emnet som preget mange av Europas spilljournalisters sinn, da de nylig troppet opp på det fasjonable One Aldwych Hotel i midten av London, for å få en smugkikk på det tredje og siste(?) kapittelet i Jak and Daxter-serien.

Sittende vis a vis GameReactor i hotellets screening room, er dette også det første Jason Rubin kommenterer. Det har nemlig romstert mange rykter etter den meget personlige og kritiske talen på årets DICE messe, om utviklere og deres mulighet for å selv ta kontroll over fremtiden. Den kraftige anonymiseringen som i disse dager preger utviklere til fordel for merkevarer og marketingsstrategier, er ikke noe han setter pris på.

Det er allikevel ikke derfor han forlater et ellers så suksessrikt firma, eller for den saks skyld bryter med Sony. For hele veien gjennom skapelsen av Jak and Daxter-serien, har det ikke vært annet enn forståelse og hjelpsomhet til overs for den amerikanske utvikleren. Nei, den karismatiske Rubin forlater Naughty Dog fordi det ikke lenger er bruk for ham. Hans rolle som grafiker, programerer eller designsjef er ikke lenger til stede og han bruker derfor mer og mer av tiden sin i møter, foran en stadig voksende mailboks, eller på rundtur i det nå 75 mann store utviklingsteamet, for å se hvordan det går. Noe som han tilsynelatende ikke akter å gjøre resten av livet.

Derfor blir Jak 3 også det siste spillet han bidrar på hos utvikleren og når Evan Wells, etter en kort introduksjon, overtar presentasjonen av spillet, er det ingen tvil om at Naughty Dog har fått et vaktskifte. Heldigvis er ikke Wells en hvem-som-helst. Han har vært ombord siden dagene med Crash Bandicoot 3: Warped og har før dette stått for bl.a. Toejam & Earl 2 og Gex 2: Enter the Gecko. Så først når lyset dempes og de første spede polygonene toner frem på skjermen, føler GameReactor seg i trygge hender.

Dette er en annonse:

Jak 3 starter passende nok etter toerens kulminasjon av en krig mellom innbyggerne i Haven City og de slemme Metalheads. Jak og Daxter som jo reddet byen, er blitt idømt en livslang eksil fra samfunnet og når treeren begynner blir de kastet ut i en gold og glovarm ørken, i nærheten av Spargus City. Et område man må jobbe knallhardt for å overleve i, og som er så langt fra Haven Citys spraglete og mekaniske gater som man kan komme. Evan Wells gir oss fort en rundtur i Spargus City og forteller oss videre at byen og den ørkenen som omringer den, er mer enn fem ganger så stor som Haven City - det er nesten ikke til å tro. Heldigvis har dette spranget gitt albuerom, som igjen har ført til at teamet har annet å by på enn de svevende kjøretøyer fra Jak 2: Renegade. Nå har man som spiller både adgang til øgler, som forøvrig er ganske utmerkede ridedyr, samt bensinstinkende Dune Buggies som er livsnødvendige når det skal kjøres rundt på de vidstrakte og golde sandslettene. Når GameReactor legger hendene på gamepaden og tar turen rundt i landskapet er det tydelig at det virkelig er brukt tid på dette aspektet. Jak og Daxter hopper med letthet inn i det brummende beistet og suser i beste Smuggelers Run-stil over mindre bekker og klynger av stein. Det hele føles perfekt og Wells innrømmer også at teamet har brukt mye tid på fysikken. Det får naturligvis GameReactor til å spørre etter et Jak Team Racing - og med et glimt i øyet svarer Evan også at alt er mulig med den nye teknologien, for så å bare klappe sammen som en østers i beste PR-stil.

Det er allikevel ikke så mye annet å beundre med tanke på den teknologiske fronten i Jak 3, siden serien allerede nådde et visuelt og teknisk toppunkt i fjor. Til gjengjeld har utvikleren forsøkt seg med å smi inn litt flere aspekter i den gameplaymessige delen av spillet. Dette blir klart når vi sendes inn i et klassisk scenario hvor Jak henholdsvis hopper og skyter og må overleve et brett av spillet. Nå er det også enda flere sider ved spillets våpen og de gir igjen muligheten til et mer avvekslende spill og et større antall fiender. Bl.a. kan spillets blaster, på nivå to, skyte kuler som rikosjerer rundt i rommet og treffer uoppmerksomme fiender, mens den på tredj nivå sender ut en liten svevende ufo som skyter vilt i rundt seg. Det samme prinsippet gjelder også for Vulcan-geværet, som nå er utstyrt med muligheten til å sende ut en heftig runde elektrisitet med dertilhørende varmesøkende skudd. Alle våpentyper har nå tre nivåer.

Sist men ikke minst har Jak nå også en lys side. I forrige kapittel ble vi introdusert for Jaks dystre og ondskapsfulle side, i form av Dark Jak, men nå har han også Light Jak å brife med - en luftig og skinnende versjon som bl.a. lar ham fly og skyte med en vidunderlig destruktiv lysstråle. Det var ikke mye vi fikk se til det aspektet, som tilsynelatende er et av de elementene Naughty Dog gjerne vil spare til en senere anledning.

Etter den generelle presentasjonen av Jak 3, fikk GameReactor et par timer med en meget omfattende demo-versjon. Her ble det klart at selv om serien kanskje ikke akkurat trår ny grunn, men holder seg mer til "større, bedre og penere" konseptet, så er det umulig å ignorere dens umiddelbare sjarme. Vi prøvde bl.a. en bane hvor man skulle beskytte et tog gjennom en labyrint av bratte fjell, mens man må sikre veien frem til målet. Vi prøvde også en hesblesende skogsbane, hvor man ved hjelp av strategisk plasserte gunturrets, skulle skyte ned metalheads-reder og svevende fiender. Dessuten tok vi en rundtur på en øgle i Spargus City for å fange en bunke irriterende gnagere som forsynte seg av byens allerede sparsomme forsyninger. Alt sammen oset av den vanlige Jak-atmosfæren og god sans for underholdning.

Dette er en annonse:

Allikevel er det sikkert at treeren blir en del lettere. Det forteller Jason oss når han dukker opp ved siden av de oppstilte maskinene. Firmaet fikk så hatten passet av en stor gruppe spillere som hadde problemer med å venne seg til spillets skiftende vanskelighetsgrad. Resultatet blir tilsynelatende en treer som leser spillerens gjennomføring av oppdrag, hvor mange ganger man dør osv. og deretter setter inn ekstra health, kuler eller et mindre antall fiender.

Det ser også ut til at Jak 3 er slutten på den historien teamet har lekt seg med siden det første spillet så dagens lys. Treeren er dermed konklusjonen på hele eventyret om Precurser-legenden og tidsreisene; og skal man tro Evan Wells, så er det ikke umiddelbart utsikt til et fjerde eventyr. Da GameReactor etter noen timer forlater One Aldwych Hotel til fordel for gatenes bråk og et mylder av mennesker, er vi også sikre på at Jak 3 ikke er et kvantesprang på noen front, men det vil i det minste glede og underholde den samme store skaren som også kjøpte toeren. Det er mer enn nok for både Naughty Dog og utgiveren Sony. Om det er nok for GameReactor får tiden vise.

Jak 3
Jak 3
Jak 3
Jak 3
Jak 3
Jak 3
Jak 3
Jak 3
Jak 3


Loading next content