Har utviklingen av God of War II gått smidigere enn da dere lagde det første spillet?
Todd Papy, Senior Designer: - Både ja og nei. Med det første spillet jobbet vi i en roligere fart og uten all det presset vi har kjent denne gangen takket være all den berømmelsen vi fikk for det første spillet, og de høye forventningene som gamere har hatt denne gangen. Da vi begynte på med utviklingen av God of War II fantes det et enormt press på teamet, ikke bare å leve opp til den gode kvaliteten som God of War inneholdt, men også å overtreffe den. Når det gjelder fremstillingen av rent innhold til God of War II har det vært en enklere og smidigere prosess, akkurat som du sier. Dette da vi hele tiden har visst eksakt hva begrensningene i vår spillmotor har ligget, samt hva fansen ville ha.
Det ryktes om at God of War II skulle kunne renderes i 720p-oppløsning om det ble spilt på Playstation 3, finnes det noensinne tanker på å få til en slik funksjon fra deres side, rent teknisk?
Tim Moss, Lead Programmer: - Dessverre ikke, ettersom dette er en umulighet. Hva jeg vet finnes det ingen måte for et Playstation 2-spill å kjenne igjen om det spilles i en Playstation 2 eller i en Playstation 3. Og bare for at vårt spill snurrer i en Playstation 3-enhet betyr ikke at vi da har tilgang til hardwaren i Playstation 3, ikke i det hele tatt. Spillet emuleres i Playstation 3 for å fungere som om det hadde vært i en Playstation 2. Det går ikke å presse Playstation 2 til å rendere høyere oppløsning enn 480p, så denne funksjonen, eller ryktet om denne funksjonen var falsk fra begynnelsen.
Ville dere kunne lage et til God of War II-spill til Playstation 2 nå og fortsatt fortsette å presse Playstation 2 med hardwaren til å rendere flottere grafikk?
Tim Moss, Lead Programmer: - Det finnes alltid rom for forbedringer, men jeg tror at vi har presset Playstation 2 som maskin så hardt som det går nå, faktisk. Jeg tror også at det skal være vanskelig å imponere på de bortskjemte hardcore-spillerne med enda et Playstation 2-spill, med tanke på at neste generasjons spillkonsoller er her nå.
Hvilke favorittspill innom actionsjangeren har dere?
Todd Papy, Senior Designer: - Mitt favorittspill er Half-Life. Valve har forandret vår måte å se spill på og forandret min måte å se på historie-delene i et spill og hvordan de kan fortelles. At Half-Life ikke inneholder en eneste mellomsekvens, men fortsatt lykkes kunststykke å fortelle en så bra handling må applauderes, for alltid. Ellers inneholdt Valves debutspill også perfekt spilltempo og heftig spillmekanikk, og jeg spiller det fortsatt og har det moro i lag med med Gordon Freeman.
Fra hvor henter dere inspirasjonen til deres spill?
Todd Papy, Senior Designer: - Vi har blitt inspirert av mengder av andre spill, og mest av alt filmer. Blant annet digger vi hvordan Indiana Jones og James Bond-filmene alltid starter med en eksplosiv intro for suge inn spilleren i den verden de har skapt. Det er noe vi har valgt å gjenskape i våre spill.